drums gebruikt in groovy dancetracks

Ik ben op zoek naar drumsounds die veel gebruikt worden in groovy dancetracks. De drums die je veelal op sample cd's tegenkomt zijn vaak te clean. Tenminste. Ik loop wat achter met sample libraries, omdat ik al veel sounds heb. Veelal zijn het toch weer de terugkerende droge samples direct gesampled van de drumdozen.
Met name de kick (beetje wollig) en snare hoor ik in veel groovy dancetracks terug. Misschien heeft er ook iemand tips hoe je een dergelijke sound krijgt? Natuurlijk is het een mix van een groovy bas met compressie, maar het begint bij een goede sound. Gooien ze een effect over de kick soms? Wat wordt er nu gedubbeld met de snare? Is dat een cabasa?
Misschien heeft er iemand een dergelijke kick en snare in zijn sample assortiment.

Voorbeelden
delirium
Link to the file:
http://www.mytempdir.com/693808

Shapeshifters
Link to the file:
http://www.mytempdir.com/693817

Origineel geplaatst door MikeJarod
Dit voldoet wel aan je eisen denk ik: klik.

Thanx, alleen heb ik hier genoeg modules staan om zelf sounds te maken.
Die Michaell Schleiss gooit er zelf heel wat effecten doorheen, dus kent de truukjes wel. Alleen hoor ik in de demo nou niet echt die sound die ik bedoel. Vengeance is meer van de harde kicks en snares.
Ik zoek dus die wollige kick en vraag me af hoe ze dit effect bereiken. Wordt de eerste aanslag van de kick (de harde tik erafgehaald)? En wat dubbelen ze nu met de snare?

ik snap wat je bedoelt..
Ik zit af en toe ook daarmee te hanissen..
soms koop ik cd singletjes i.v.m de remixen..
Daar staan wel eens kale drumloops op die je evt uit kan pluizen..
say say say is zo'n voorbeeld..
of Leo sailor..(deze remix vind ik trouwens behoorlijk a-creatief)
zo'n kickje kun je layeren met je eigen kick.
De snare kun je ook layeren met een (andere kick)
voor de rest zit er vaak een drumloopje verstopt..
een sampler is trouwens perfect voor dit soort dingen..die 3000 van jouw is dus erg handig daarvoor
gewoon 20 loops inladen (allemaal op het zelfde tempo gestrecht)
en maar klooien ermee..

Althans zo doe ik het...

Origineel geplaatst door Frank-T
ik snap wat je bedoelt..
Ik zit af en toe ook daarmee te hanissen..
soms koop ik cd singletjes i.v.m de remixen..
Daar staan wel eens kale drumloops op die je evt uit kan pluizen..
say say say is zo'n voorbeeld..
of Leo sailor..(deze remix vind ik trouwens behoorlijk a-creatief)
zo'n kickje kun je layeren met je eigen kick.
De snare kun je ook layeren met een (andere kick)
voor de rest zit er vaak een drumloopje verstopt..
een sampler is trouwens perfect voor dit soort dingen..die 3000 van jouw is dus erg handig daarvoor
gewoon 20 loops inladen (allemaal op het zelfde tempo gestrecht)
en maar klooien ermee..

Althans zo doe ik het...

hey thanx Frank! Alleen ben ik niet zo;n voorstander van gebruik van kant en klare loops. Misschien is dit mijn manco wel.
Ik heb de MPC 60 met Roger Linn chips. Het nadeel van de MPC 60 is dat die toch snel vol zit met sounds, maar dat ie wel lekker klinkt. Ik stop er bijv. wat kicks in, maar bemerk achteraf dat er toch niet de kick in zit die ik zoek. Dit is omslachtig werken want betekent dat ik weer een nieuwe sample moet dumpen.
Wordt de kick misschien vaak gedubbeld met een synth sound? Of gesampled in 8 bit om het "harde en cleane" eraf te halen?
Thanx voor de tip over de andere kick. Misschien is dat wel 1 van die geheimen van de smit.

Origineel geplaatst door Catalunya
hey thanx Frank! Alleen ben ik niet zo;n voorstander van gebruik van kant en klare loops. Misschien is dit mijn manco wel.

hoi,

ik ook niet hoor..
maar de loops die ik in mijn s3000 stop zijn flink ge-edit met recycle..
de attacks eraf en een beetje ge-gated..ect..
als je zo'n loopje laadt in je s3000xl en hem zachtjes onder een kick zet..
met een beetje release dan kan dat wel lekker klinken..
die mpc60 kan ook leuke dingen hoor.
de eerste cd van de la soul is er mee gemaakt...
voor de rest gebruik ik ook stylus en miracle beats..
de laatste is vrij onbekend maar voor hihatjes is hij te gek..
voor de duidelijkheid..
Ik weet het ook niet helemaal hoor ..en ben ook vaak "gefrustreerd" over die goede drumsounds van de hits zoals:

incridble
mesmirised
en meerdere dingen van de free-masons..

maar het is gewoon zoeken, zoeken, zoeken en tenslotte vinden..

drums...

drums...

dance drums..

ik ben hier op het moment mee bezig..
ik heb twee versies..dit is de eerste versie..
is dit een beetje wat je bedoelt..

het is geen freemasons sound of shapeshifters maar wel redelijk 2006-achtig:
jam dance..

als het gitaartje erin komt swingt het pas echt (na ong 1 minuut)

Laatst gewijzigd:
Re: drums...

Re: drums...

Origineel geplaatst door Frank-T
dance drums..

ik ben hier op het moment mee bezig..
ik heb twee versies..dit is de eerste versie..
is dit een beetje wat je bedoelt..

het is geen freemasons sound of shapeshifters maar wel redelijk 2006-achtig:
jam dance..

als het gitaartje erin komt swingt het pas echt (na ong 1,5 minuut)

Klinkt lekker Frank. Het komt heel erg in de buurt. Ik zou wel een lage basstone met een lange sustain gebruiken (of erbij). Hij moet nog iets slepen. Misschien eens proberen de bass tonen iets in tijd de verschuiven. Dus niet helemaal strak op de tel.

Al de bovengenoemde namen heb een gelayerde drum, dus je filterd het gebied uit de drum wat je erbij wilt hebben.
Zo weet ik van junky XL dat ie soms meer dan 20 Bassdrums layered om het gewenste resultaat te behalen.
Dit is gewoon tegenwoordig niet meer te doen met alleen een hardware module!

Succes m8! en Filterse !:D

P.S de layering van een Lindrum 909 en een echte bassdrum komt al aardig in de buurt :)

Bedankt jongens, ik geef nog eens een tip! =(

hierbij het stukje interview voor de ongelovige thomassen onder ons :

Pro Technique 1 —
Creating massive kick drums with nudges and EQ phase
"For a 12-inch dance kick drum you need a serious amount of low end," says Holkenborg. "But you need the warmth of a kick drum as well, that area between 200 - 300 Hz. You also need the hard punch of the kick drum, which is more around 800 Hz, and then you also want a nice high end on your composite kick sounds." He always relies on the audio precision of Pro Tools, but at no other time more than when he's copying and pasting a funky 2-bar reggae kick loop ad infinitum across a 12-minute club remix session.

"If you copy a part over, say, a ten- or twelve-minute mix, it will be exactly the same loop down to the sample level for the course of that entire song. That's what I love about this program. Pro Tools allows me to create massive kick drums. And it's not at all about just lining up six kick drums, bouncing it down to mono, and then you're through. You need to develop over a period of time experimenting with sound, which is what I do."

First, import anywhere from 20 to 30 kicks and find the best samples for each of the kick's three composite frequency ranges — low, mid, and high. Then narrow that group down to five or six that work. Place Pro Tools in a two- or four-bar loop record mode and begin shifting the EQ's "phase" button for the low kick sample a hard 90 degrees left or right. Holkenborg says you'll hear, and feel, the difference right away.

"You can hear immediately when something works or it doesn't, because your kick will sound either very strong or have no bass in it at all. For some of the high frequency range kicks you won't need any of the low end at all in that sample, either, so start filtering out the low end until you hear the remaining low end of your first kick drum stand out more. You can also nudge the individual samples within each track around by one sample or by ten or 100 samples to get the right attack and release."

Als het produceren van goede tracks zo gemakkelijk zou zijn ... Zou iedereen het wel doen...
Omslachtig, mischien wel ja. Maar produceren is omslachtig :) Gelukkig wel ;)

Het was maar een tip mannen! :engel:
De vraag was toch hoe ze gemaakt worden ? Dit was mijn antwoord en/of mening :)

Tevens mijn laatste post van vandaag :)

Adios Amigo's :walker:

Laatst gewijzigd:
hehehe zitten jullie weer mensen weg te pesten boys ?
(sander w effe onder ons .. holkenberg vinden sommige hier maar een kwiebus ! en dit verklaart een beetje wrm .. 20 kicks is idd voor mongolen .. helemaal als je het verschil met een enkele kickdrum niet te horen is )

anyway .. carry on !

toch blijft Tommy-boy een geweldige producer. Wat je ook van z'n muziek vindt, het klinkt altijd wel bijzonder goed. En de man is een workaholic van jewelste dus dan snap ik dat van 20 kicks wel (ik zie het mezelf echt niet doen). Net zoiets als BT die altijd zit te vertellen over hoeveel duizend edits er wel niet in z'n tracks zitten om alles sample-accurate te timen. (maar dan vindt ik de muziek van JXL nog altijd beter dan van BT).
Ik denk dat veel mensen die zich afvragen "hoe doet producer X dat nou" vergeten dat deze mensen er gewoon heel heel veel tijd en moeite in stoppen waar anderen misschien eerder afhaken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je met meer eenvoudige methodes geen goede muziek kunt maken :) (gelukkig maar!)

*edit

als je het stukje leest zegt ie eigenlijk dat je bijvoorbeeld 20 kicks importeerd en dan vandaaruit de beste kiest. Dus niet 20 kicks over elkaar, maar een composite voor low, mid en high frequencies.

Back