DBX vs Joemeek vs FMR Audio

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey guys,

Ik werk de laatste tijd veel vaker met compressors. Ik begin eindelijk er een beetje gevoel voor te krijgen. Om deze simpele reden wil ik een hardware compressor aanschaffen.
Ik heb al wat langer naar deze apparaten gekeken maar ben nu pas echt van plan om er eentje te kopen.
Ik was benieuwd naar jullie ervaring met de compressors van de bovengenoemde merken (DBX, Joemeek, FMR AUDIO).

-Hoe warm?
-Hoe strak?
-Hoe scherp?
-Enz.

Een voordeel aan de DBX compressors is dat verschillende modellen (waaron der 166/XL) ook een ingebouwde limiter hebben. De FMR Audio modellen die mij interessant lijken als ook het Joemeek model waar ik interesse in heb hebben deze niet. Echter krijg ik het gevoel dat deze twee merken dit compenseren met hun wat betere vintage/warme compressie.

Overigens vroeg ik mij af wat het verschil is tussen de:

FMR AUDIO RNC1773 (Really Nice Compressor) en de RNLA7239 (Really Nice Levelling Amp). Los van hun looks en waarschijnlijk hun sound zijn ze identiek (in ieder geval qua controls). Is er sprake van een groot verschil in sound?
Hierbij een link naar de FMR Audio Site: http://www.fmraudio.com/productspage.htm

De Joemeek die ik op het oog heb is de geheel nieuwe MC2 (deze is pas over een maandje nieuw te koop).

Al deze compressors zijn nieuw of 2dehands te verkrijgen voor tegen de 200 euro. De DBX heeft echter nog als extra een Limiter (die ook nog heel goed blijkt te zijn).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Wat raden jullie mij aan? Wat vinden jullie van de hierboven genoemde compressors?

Alvast bedankt!

:biertje:

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de FMR Audio ;)

Ik heb overigens ook nog even op internet gekeken m.w.b het verschil tussen de RNC en de RNLA en volgens mij is het er een van WARM vs TRANSPARANT...

Tja, hangt ervan af wat voor sound je wil. De DBX'en klinken niet transparant maar wel muzikaal, je hoort dat het door een compressor gehaald is. Persoonlijk houd ik daar erg van, de Drawmer's vind ik ook goeie lekkere bakken. Ook hier geldt: besteed je maximum te besteden bedrag eraan, je hoort onmiddellijk het verschil tss 150 en 500 € ...

Origineel geplaatst door Fat Jupiter
Tja, hangt ervan af wat voor sound je wil. De DBX'en klinken niet transparant maar wel muzikaal, je hoort dat het door een compressor gehaald is. Persoonlijk houd ik daar erg van, de Drawmer's vind ik ook goeie lekkere bakken. Ook hier geldt: besteed je maximum te besteden bedrag eraan, je hoort onmiddellijk het verschil tss 150 en 500 € ...

Verschillende reviews zeggen dat het geluid dat bijvoorbeeld uit de FMR AUDIO Compressors komt vergelijkbaar is veel duurdere compressors. Is dit dan Bull@#$%?:)

het gaat om vergelijkbare kwaliteit voor een lage prijs .. fmr's zijn geen toppers maar ook zeker niet slecht voor het geld
die dbx bakken zijn vca's dus ook daar hoor je ze compressen .. het liefst heb je zo'n opto compressor ipv een vca .. die kan je harder compressen waarbij het vetter wordt dan normaal .. bij vca's wordt het geluid vaak compacter maar niet vetter .. bij opto's wel over het algemeen .. alleen zijn la2a's niet te betalen !

voor de rest ivm dat opschop dag gebeuren .. zoek maar op dbx 160a of x die nieuwe vind ik zelf allemaal niks !

RNC is niet vet. Erg clean zelfs. Voegt wel wat hoog toe maar een bietje maar.

Maar wat twijfel betreft. Gewoon meerdere types kopen. Kun je gewoon kiezen.
Of voor een tussenoplossing zijnde focusrite liquid DSP bak kijken. (Als die uit is dan)

FMR RNC is erg transparant en ongeveer de beste compressor die je kunt kopen voor onder de 1000 euro en zelfs nog beter dan vele boven dat bedrag...maar het is wel een stereo comp,die niet dubbel mono in te zetten is...ook heeft ie wat minder controls en een losse voeding....en gezien zijn cleanheid is ie ook niet erg geschikt voor lekker pompen en zuigen....

Dit in tegenstelling tot die van DBX...gewoon bruikbaar,maar niet superclean...wel veel controls en alles voelt erg stevig en pro aan....ideaal voor losse sounds te compressen/gaten/limiten,maar in tegenstelling tot een RNC zou ik er niet een mix/submix door heen halen...
voordeel van de 166XL is inderdaad de limiter,die ook tot oversturen is te pushen...

Joe Meek heb ik geen ervaring mee...

De RNLA heb ik nog niet gehoord,maar is als het goed is meer gericht op Limiting en kleuren van sound...

Het ligt er dus allemaal aan wat je er mee wilt doen...maar de RNC is de compressor die je het minst hoort,ideaal voor vocals uit de mix te trekken of om een submix te compressen zonder dat het hoorbaar wordt...de DBX is een erg handige studiotool vanwege z'n gate en limiting....

Ahhh perfect!
Bedankt voor al jullie reacties:)!!
Ik denk dan dat ik voor een transparante en warme/vette compressor combo zal gaan.
De RNC Compressor lijkt mij ideaal voor het transparante werk en de RNLA of de DBX voor het 'andere' geluid.
Mijn voorkeur zal waarschijnlijk uitgaan naar de DBX met door de aanwezigheid van de limiter. Al heeft de RNLA een ratio van 25/1, het is geen 'dedicated limiter'.

Focusrite Liquidchannel vind ik niet zo interessant momenteel. Ik denk dat een tweede hands UAD kaartje uiteindelijk mijn voorkeur zal genieten (slecht idee?:{ ). Zal die Focusrite trouwens Sidechain mogelijkheden hebben (i.t.t tot andere DSP kaarten)? IK ga dit even opzoeken..

Iemand ervaring met Joemeek!?

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties !!:)

PS: Nog één vraagje over de RNC:

Wat is het verschil, naar jullie mening, in transparantie en warmte (als er hier uberhaupt sprake van is) tussen het aan en uit staan van de super nice mode?

Origineel geplaatst door gremlin23
PS: Nog één vraagje over de RNC:

Wat is het verschil, naar jullie mening, in transparantie en warmte (als er hier uberhaupt sprake van is) tussen het aan en uit staan van de super nice mode?

warmte heeft ie zowiezo niet...de 'super nice mode' zorgt er voor dat je nog iets meer kan compressen zonder dat je hoort dat ie aan het compressen is...vind dat zelf ideaal bij vocals...

Origineel geplaatst door dione
warmte heeft ie zowiezo niet...de 'super nice mode' zorgt er voor dat je nog iets meer kan compressen zonder dat je hoort dat ie aan het compressen is...vind dat zelf ideaal bij vocals...

Duidelijke! Thanks;)

Beetje duur;) Maar ik heb waarschijnlijk toch liever een FMR Audio:)

2ehands niet hoor, fmr vind ik, hummm niesoo. Klinkt een beetje stug als hij vierkante geluiden in ronde gaten probeert te proppen ofzoiets.

Origineel geplaatst door gremlin23

Iemand ervaring met Joemeek!?

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties !!:)

Ik heb laatst een JoeMeek SixQ gekocht en ik gebuik hem nu om te tracken (synths & drums) in SX. Ik vind het een te gek ding, hij klinkt echt warm en pompt ook lekker, de EQ die er bij zit is ook geweldig.

Ik weet dat je hardware wilt maar heb je al gedacht aan een UAD kaart ?
De 1176 en LA2A compressors die erop zitten zijn beter dan menig sub 1000 euro hardware compressor.
Bijkomend voordeel is dat je ook goede EQ erbij krijgt (Pultec) en dat je er een stuk of acht tegelijk kunt draaien.

't is maar een gedachte...

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik weet dat je hardware wilt maar heb je al gedacht aan een UAD kaart ?
De 1176 en LA2A compressors die erop zitten zijn beter dan menig sub 1000 euro hardware compressor.
Bijkomend voordeel is dat je ook goede EQ erbij krijgt (Pultec) en dat je er een stuk of acht tegelijk kunt draaien.

't is maar een gedachte...

Ik heb inderdaad al over de UAD kaart nagedacht. Deze zal ik in de toekomst ook aanschaffen (weet alleen nog niet of het pci of pci-x zal worden, hangt van mijn computer op dat moment af).
Één groot nadeel aan de UAD is de niet aanwezige side-schain optie... Precies om deze reden wil ik een hardware compressor/limiter.

Cryptout, die ThreeQ ziet er aardig uit, alleen is het in Mono. Als ik genoeg geld zou hebben, dan zou ik er vast eentje nemen.

Ik denk er momenteel aan om een DBX te nemen. Waarschijnlijk de 166XL of de 266XL. Een limiter is voor mij ook zeer belangrijk en alle andere (mooiere) apparaatjes hebben deze optie helaas niet. Natuurlijk kan ik compressen op een ratio van 25/1 maar dat is niet hetzelfde als limiten.
Heeft de 266XL nu wel of niet een limiter? De DBX website verwijst hier niet naar. Thomann en andere muziekwinkels 'zeggen' van wel. Het plaatje van de 266XL doet vermoeden van wel (oneindig getal teken bij ratio).

Die Fairlight van UAD kun je wel sidechainen hoor. Maar dan maak je hem wel mono.
Maar pakkie d'r 2 en ben je ook weer klaar. Niet omdat ik je een UAD aan wil praten want dat hoeft niet. Maar hardware compressors erbij zijn altijd handig, ook al is het goedkope prut.
Dure shit is ook wel lekker maar best wel duur. ;)

Back