Verschil Vocoder en Talkbox

Retinite

Ingeburgerd
Ik kon geen topic vinden waar dit al in stond, maar wat is precies het verschil tussen vocoder en talkbox, want ik keek dat vocoder demo van de Roland V-Synth en t klinkt nogal hetzelfde
En moet je nou ook eigenlijk in toonhogte meezingen of is dat nou echt overbodig :p t klinkt allemaal wel koel namelijk, moet ik maar eens naar gaan zoeken in een toekomstige synth

Een talkbox (zoals die van Digitech) is een ding dat je bijvoorbeeld hoort aan het begin van It's my Life van Bon Jovi (schijtplaat overigens). Hoe het precies werkt weet ik niet meer, maar je kunt hier niet in zingen omdat je een slangetje in je mond hebt waarin je moet blazen oid. Volgens mij sluit je dit dan aan op bijvoorbeeld een gitaar.

In een vocoder zing/praat je en vervolgens wordt je stem bewerkt door het apparaat. Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen, of je moet kunnen zingen of niet. Soms is heel monotoon praten juist handig (robotstem bijv.). Als je het met melodieën wilt doen, is het wel fijn als ze een beetje in tune zijn he, maar daar hebben we altijd Autotune nog voor, mocht je niet kunnen zingen!

op www.analogX.com kun je gratis een vocoder downloaden: Je kunt elk signaal (carrier) door elke modulator laten lopen: gewoon wav bestandjes inladen en gaan! Zo kun je elke synth die je al hebt, als vocoder gebruiken :halleluja

Het verschil is eigenlijk behoorlijk groot, niet alleen in geluid, maar ook in de de manier waarop de talkbox en vocoder hun werk doen. De talkbox is een versterker die het synth of gitaar geluid via een slang je mond in jaagt, de mond is dan als het ware de filter voor het geluid (iedereen die ooit als kind met een mondharp of plastic lepeltje in de mond heeft 'gepraat' zal het concept van de talkbox begrijpen). De microfoon die bij de slang zit, pikt het gefilterde geluid weer op. Roger 'Zapp' Troutman was een beroemde gebruiker van de talkbox, en ook Stevie Wonder kon er wat van.

Een vocoder werkt anders; die heeft 2 inputs: één voor de microfoon, en één voor het 'carrier' signaal (het geluid dat jouw stem gaat 'dragen'). De frequenties van zowel de stem als de carrier worden geanalyseerd (zoals bij een grafische equalizer) en de karakteristieken ervan worden simpel gezegd met elkaar vemengt. Je hoeft dus ook niet mee te zingen, je stem neemt tenslotte het karakter van de synth aan. Een vocoder is ook gebruiksvriendelijker dan een talkbox in die zin dat je het resultaat veel meer kunt beinvloeden, maar het klinkt zoals gezegd ook wel wat anders:

Talkbox (ala bon jovi, kon zo snel geen Troutman vinden)
Vocoder

Laatst gewijzigd:
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch, is er ook een softwarematige vocoder ?
Bij toeval las ik deze topic en ik zocht iets dat mijn stem in een robot kon veranderen (transform and role out) :) en ik wil het zo goedkoop mogelijk dus..........

Origineel geplaatst door djlee
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch, is er ook een softwarematige vocoder ?
Bij toeval las ik deze topic en ik zocht iets dat mijn stem in een robot kon veranderen (transform and role out) :) en ik wil het zo goedkoop mogelijk dus..........

Geen domme vraag maar wel een beetje jammer dat je niet eerst mijn post hebt gelezen!

Voor een robovoice zou je trouwens ook een bitcrusher oid kunnen gebruiken. 5.5khz 8-bit opname van een gewone stem zou prima moeten werken (als het dan nog te verstaan is, anders iets hogere kwaliteit nemen). Misschien kun je dit wel doen met de nordG2 demo?

Bekendste Talkbox adepten zijn

Attachments

• zapp-dance floor.mp3
    299,9 KB · Bekeken: 92
Zapp

Attachments

• zapp-so ruff.mp3
    420,7 KB · Bekeken: 83
Origineel geplaatst door Missing Links
De beste talkbox demo vindbaar op internet:

http://www.youtube.com/watch?v=vUIPHSl5Shg&search=talkbox

die andere op yourtube zijn ook erg oke hoor .. maar deze rules ja .. vooral het einde is cool als ie een bass nadoet ! !
wil ik nog weleens een keer doen om basslijnen te dubbellen ..

heb hier nog die heil staan .. maar eens een versterker door heen jassen !

Back