Teveel Gain is slecht voor mixer?

Resonance

Turn up the reso!
Las net in een andere thread een post van iemand:

Origineel geplaatst door dct
Ik denk ook dat je uit moet kijken met het ineens maximaal opendraaien van de gain knoppen. Heb er een keer een mooie discussie over gehad met iemand van feedback. Hij wist te vertellen dat wat wij doen met die kicks (oversturen) helemaal niet goed is voor je tafel. Ik weet niet hoe de mensen op het forum hierover denken!?

Is dit waar? kan je mengert aan gort gaan door kicks of andere geluiden te veel of te vaak te oversturen?
of is t echt alleen als je abrupt je gain open gooit tot zn max?

en hoe kan dit? zou de MG serie er ook niet tegen kunnen?

maar waar moet ik precies rekening mee houden dan? niet ineens de gain open gooien tot zn max?

of is t ook slecht om gewoon de gain helemaal open te hebben, ook al draai je m sloom open?

De ene mixer is er gevoeliger voor dan de andere. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat je soundcraft preamps flink op z'n donder kan geven voor er echt is mis gaat. Maar er zijn zat tafels die echt beschadigingen kunnen oplopen bij extreem oversturen....zitten niet voor niets rode lampjes voor oversturen op he!

Origineel geplaatst door Acidfever
zitten niet voor niets rode lampjes voor oversturen op he!

Dacht dat t alleen je muziek maar kon verpesten als je teveel in t rood zit...
dat je mixer er van naar de klootjes kan gaan is nieuw voor me :(

dus als ik t goed begrijp is t dus ook beter om geen 2e hands mengerts van hardcore freaks en producers over te kopen :frons:

heb trouwens ook nog nooit in de handleiding van mn oude behringer of mn nu huidige yamaha gelezen dat t schadelijk is om te oversturen ... mogen ze er wel eens bijzetten dan .. denk trouwens niet dat ik er minder van zou gainen maar ik zou er wel wat meer rekening mee gaan houden..

Klinkt als een 1 april grap dit

Ik zou eerder uitkijken voor je oren en speakers, dan voor de gain van je mengtafel

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
heb trouwens ook nog nooit in de handleiding van mn oude behringer of mn nu huidige yamaha gelezen dat t schadelijk is om te oversturen ... mogen ze er wel eens bijzetten dan
*zucht* amerikaans denken is dit...
zoiets als in een magnetron handleiding vermelden dat je er maar vooral geen hamsters in moet doen...!

een rood ledje zegt genoeg toch? :geslaagd:

Wat mij betreft is de stelling bullshit!!. Zolang het circuit een beetje normaal gedesigned is mag dit absoluut geen kwaad kunnen. Anders wordt als je een te hoge spanning aanbied op de ingang, maar dat doe je niet door een gain open te draaien. Met een te hoge ingangsspanning zou je theoretisch ingangstrappen kunnen opblazen, maar dan moet je wel enorme spanningen (van b.v. een eindversterker) aanbieden.

Sterker nog, clippen wordt in honderduizenden ontwerpen juist op die manier gebruikt.

Ik hoor dit ook wel eens maar ik zou zo gauw niet kunnen bedenken wat er stuk moet gaan in je mengert als je de gain max opschroeft.
Ok je overstuurd de elekronica in je mixer, de opampies of torretjes raken in verzadiging maar of ze hier nou stuk van gaan lijkt me erg ver gezocht, de stroom die max. door de elektronica gaat is in dat geval nooit hoog genoeg om ze te beschadigen, ik kan me zelf niet voorstellen dat het hier stuk van gaat.
Als je bv naar een distortion unit kijkt gebeurd daar in hetzelfde, je overstuurd een preamp en die gaat dan vervormen, niet allemaal, sommige werken met clipdiodes dus die werken anders.
Het wordt een ander verhaal met (transistor) versterkers, die gaan bij verzadiging dus ook blokgolfen uitsturen en daar kunnen je speakers niet tegen, omdat daar een gelijkspanning in zit, omdat het gelijkspanning is, is de impedantie van je speakers ook nul en dat vind je versterker ook niet leuk en zou je deze ook kunnen vernielen.
Maar een preamp met een lage belasting aan de uitgang kan naar mijn gevoel niet stuk gaan bij oversturing.

Misschien wel een leuke vraag, is er iemand hier die zijn mengert heeft opgeblazen met oversturing?

yep...het is complete onzin...het rode lampje geeft alleen aan wanneer een signaal begint te vervormen en/of er dus extra ruis ontstaat...

over het algemeen ligt de grens waarop je kanalen naar z'n grootje helpt vele malen hoger dan wat er normaal doorheen komt..of idd als je de spanning vele malen verhoogt...

je moet wel uitkijken met plotselinge verhoging van gainstanden,maar ook dat is iets waar de mixers van tegenwoordig echt wel tegen kunnen....

ik heb in de loop der jaren al heel wat mixers gehad (Behringer,Boss,Numark,Dateq,Mackie,Soundcraft) en er is bij mij nog nooit een mixer of kanaal stuk gegaan....op de meeste mixers had ik altijd wel een paar kanalen dik in het rooie staan.....sterker nog,ik heb een Mackie als submixer alleen maar omdat ie zo lekker klinkt als je 'm overstuurt,en daar wordt ie ook continue voor gebruikt....;)

dit geldt natuurlijk wel alleen voor analoge mixers hè :geslaagd:

Origineel geplaatst door MadR
yep ... zeker de goedkope ..

goedkopere mixers gaan vaak juist sneller in het rooie omdat ze minder headroom hebben...maar daarom gaan ze niet sneller kapot als je ze overstuurt...ze gaan alleen erger ruisen...

Iets voor Mythbusters? Dan nemen we een ouwe mixer en een power supply en gaan dan langzaam van millivolts naar volts.. En dan maar kijken wanneer de kanalen naar de grooie gaan. Of, zoals traditioneel met Mythbusters, aan het eind de spanning (met stroom) verhogen tot ie gaat vlammen.. :duivels:

Attachments

• 300px-mythbusters.jpg
    300px-mythbusters.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 139
ja...Mythbusters...we zetten dan hun testdummie er bij met een koptelefoon op en kijken dan wat eerder uit elkaar spat,de dummie of de mixer......:D

Origineel geplaatst door dione

je moet wel uitkijken met plotselinge verhoging van gainstanden,maar ook dat is iets waar de mixers van tegenwoordig echt wel tegen kunnen....

Is ook niet waar, dan zou je mengert ook stuk kunnen gaan bij een lage BPM en een kick in bv reggea muziek, heb je ook een tijdje nix en dan inene die kick die je mengert overstuurd, geeft hetzelfde effect als je gain ineen keer opendraaien, sterker nog, die kick zou dan erger zijn want jij bent nooit zo snel als die kick met de gainknop.

Origineel geplaatst door dione
goedkopere mixers gaan vaak juist sneller in het rooie omdat ze minder headroom hebben...maar daarom gaan ze niet sneller kapot als je ze overstuurt...ze gaan alleen erger ruisen...

goedkope mixers gaan gewoon uberhaupt eerder stuk :)
Dat over die transistorversterkers en blokgolven ben ik het niet zo mee eens trouwens. heel veel mensen spelen op transistorgitaarversterkers en spelen de hele dag met de gain vol open. Daar gaat een speaker niet stuk van, hoogstens je oren :geslaagd:

Kijk dit is nu weer zo'n mooi voorbeeld van een uitspraak van iemand waarvan je zou verwachten dat
hij kennis van zaken heeft, maar waar maar weer eens geen reet van blijkt te kloppen.

Bedankt voor de uitleg...

Ik ga ervan uit de jullie allemaal gelijk hebben.

:okdan:

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
goedkope mixers gaan gewoon uberhaupt eerder stuk :)
Dat over die transistorversterkers en blokgolven ben ik het niet zo mee eens trouwens. heel veel mensen spelen op transistorgitaarversterkers en spelen de hele dag met de gain vol open. Daar gaat een speaker niet stuk van, hoogstens je oren :geslaagd:

Daar heb je idd gelijk in, maar probeer maar eens hetzelfde thuis met je stereo setje, ik geef je tweeters een paar minuten....

Back