Teveel Gain is slecht voor mixer?

ik weet er ook het fijne niet van maar ik meen me toch feestjes te herinneren waar er toch iemand loerde of zijn menger niet in het rood ging en in geval van oversturen snel kwam ingrijpen met volume-dipjes in de set als gevolg :stupid

Lees steeds over oversturen op de mixer met gain dus ik ff proberen. 909 kick op kanaal 1 en doorgelinkt naar 2 en 3 via insert i/o --> line in. Als ik aan de gains (kanaal 1-3) draai wordt het volume alleen maar harder en moet ik de volume schuif minimaal zetten. Betekent dit dat het gain bereik niet groot genoeg is of doe ik iets verkeerd met het aansluiten?

Mixer is een Yamaha MG12/4

Origineel geplaatst door Eraser127
Lees steeds over oversturen op de mixer met gain dus ik ff proberen. 909 kick op kanaal 1 en doorgelinkt naar 2 en 3 via insert i/o --> line in. Als ik aan de gains (kanaal 1-3) draai wordt het volume alleen maar harder en moet ik de volume schuif minimaal zetten. Betekent dit dat het gain bereik niet groot genoeg is of doe ik iets verkeerd met het aansluiten?

Mixer is een Yamaha MG12/4

zelf als ik doorlus gebruik ik nooit die inserts .. volgens mij moet je die ook helemaal niet gebruiken als je gaat doorlussen

ik sluit de uitgang van een bus aan op een ander kanaal .. vervolgens overstuur ik een kanaal en stuur m naar een bus en die bus komt dus weer op een ander kanaal binnen .. waar ik de kick vervolgens wat zachter zet

Sowieso die inserts werken alleen goed als je ook insert kabels gebruikt

eigenlijk is t niet eens de bedoeling dat je van t ene kanaal de source in een insert van een ander kanaal steekt.. eigenlijk geen idee wat voor effect dit zou opleveren .. die inserts zijn er eigenlijk voor om ook op het betreffende kanaal gebruikt te worden.. voor bijv. geluid heen en terug te sturen naar aangesloten effect apparatuur en te mengen op het kanaal door de aux send / return knoppen te gebruiken..

maar goed heb dit verder nog nooit geprobeerd... dus misschien zit ik hier ook een eind uit mn nek te lullen 8o)
kan me iig niet voor de geest halen ooit ergens gelezen of gehoord te hebben dat iemand inserts gebruikt met t doorlussen van kicks

Laatst gewijzigd:
Ha, idd via subgroup werkt het wel, heb er alleen maar 1 :erm: Maarjah, wil toch een grotere mixer zodat ik ook m'n R8 via de individuele outs kan aansluiten.

Origineel geplaatst door illminded
even phantom power op de gebalanceerde uitgangen van je DJM600 en dan komt er vrij weinig meer uit :D
(don't try this at home!)
Ervaringsdeskundige?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
... maar goed heb dit verder nog nooit geprobeerd... dus misschien zit ik hier ook een eind uit mn nek te lullen 8o) ...

* * ;) sorrie ik ben in een melige bui...

Maar even zonder dollen, het is vrij gebruikelijk om een enkele source door te patchen naar een volgend kanaal. Wanneer je in een song bijvoorbeeld twee EQ instellingen voor één instrument gebruikt dan is het handig om bijvoorbeeld op kanaal 1 de voorversterking te doen en vervolgens de insert af te tappen naar de input van kanaal 2. Ieder kanaal een eigen EQ instelling en je kunt vervolgens met de mute knoppen kiezen welke je wilt horen. Je kunt het signaal via een bus routeren maar een insert of direct-out werk net zo goed en dan bezet je geen bus waardoor je die ergens weer anders voor kunt gebruiken. Wanneer je twee of meer kanalen de zelfde behandeling wilt laten ondergaan dan is een bus natuurlijk wel weer handig.

Er zijn op dat punt geen regels, de manier waarop jij je sound maakt, hoe exotisch dan ook, het is altijd legitiem.

NB. het leven wordt een stuk makkelijker met een patchbay.

klinkt interessant...

Ik ga t binnekort eens proberen :)

Origineel geplaatst door The Unholy
Die duurdere hebben een meer gevoelige eq. en die gaat sneller kapot dan de eq van een Behringer. Bovendien klinkt het op een Behringer veel beter.
DUDEEEEE!!!! :confused: :confused: :confused: wat een enorme bullshit.... !!!

Origineel geplaatst door FrankH
* * ;)
volgend kanaal. Wanneer je in een song bijvoorbeeld twee EQ instellingen voor één instrument gebruikt dan is het handig om bijvoorbeeld op kanaal 1 de voorversterking te doen en vervolgens de insert af te tappen naar de input van kanaal 2.

Over welke mixer heb je het? Dus als ik het goed begrijp stop je de output van een kanaal in de insert van een ander kanaal. Vreemd!!! Ik snap het doel hier niet van.
Effecten doen niet anders (gezien de patchbay), maar geldt dit ook voor een signaal wat al voorversterkt is op de mixer? Wat voor sound krijg je dan? Synthesizer kanaal B output gaan naar insert Synthesizer A

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
DUDEEEEE!!!! :confused: :confused: :confused: wat een enorme bullshit.... !!!
In mijn beleving is een bahhhringer EQ al stuk voordat je het apparaat voor de eerste keer uitpakt. Je blijft maar aan de knoppen draaien zonder ooit de gewenste instelling te vinden, ik kan er echt niet mee werken. Doe mij maar een Soundcraft, Mackie of Allen & Heath console dan heb je direct de juiste instelling te pakken.

Is Behringer dan zo slecht? Helaas er zijn nog veel slechtere, waaronder Samson en vooral het Koreaanse Samick steekt de Duitse/Chinees naar de kroon. Die tafels zijn echt al stuk voordat je de kartonnen doos open maakt. Maar er zal allicht een bruikbare vervorming in zitten. 8o)

Origineel geplaatst door Catalunya
Over welke mixer heb je het? Voordat mensen dit uit gaan proberen lijkt me het verstandig dat je wel goed uitzoekt of dit kan. Het lijkt me dat je juist hier wat mee kan slopen. Dus als ik het goed begrijp stop je de output van een kanaal in de insert van een ander kanaal. Vreemd!!! Ik snap het doel hier ook niet van.
Effecten doen niet anders (gezien de patchbay), maar geldt dit ook voor een signaal wat al voorversterkt is op de mixer? Wat voor sound krijg je dan? Synthesizer kanaal B output gaan naar insert Synthesizer A

CH 1 mic/line-in --- pre amp
insert-out CH 1 --- insert-in CH 2
Nu heb je op CH 1 en CH 2 exact het zelfde signaal.
Met de mute knoppen kun je nu verschillende EQ instellingen kiezen.

Het zelfde kun je doen met effecten:
insert-out CH 1 --- EXF 1 in
EFX 1 out --- insert-in CH 1
insert-out CH 1 --- EXF 2 in
EFX 2 out --- insert-in CH 2

etc...

Op deze manier zul je niets slopen, de voltage niveau's zijn in de gehele mixer gelijk waardoor deze niet harder zal uitsturen dan wat er binnen mag komen.

Indien gewenst kan ik een tekeningetje maken.

insert-out CH 1 --- insert-in CH 2
Nu heb je op CH 1 en CH 2 exact het zelfde signaal.
Met de mute knoppen kun je nu verschillende EQ instellingen kiezen.

Het zelfde kun je doen met effecten:
insert-out CH 1 --- EXF 1 in
EFX 1 out --- insert-in CH 1
insert-out CH 1 --- EXF 2 in
EFX 2 out --- insert-in CH 2

etc...

Op deze manier zul je niets slopen, de voltage niveau's zijn in de gehele mixer gelijk waardoor deze niet harder zal uitsturen dan wat er binnen mag komen.

Indien gewenst kan ik een tekeningetje maken.

Ik heb dus wel een patchbay, maar bedankt voor de verduidelijking. Dat truukje heb ik nog nooit over nagedacht. nadeel ervan is wel dat het 2 kanalen kost. Wat heeft een andere EQ voor zin?
Ik dacht dat je bedoelde om de output (ik heb dus per kanaal een tapeoutput) in de insert van een ander kanaal te stoppen.
Laten jullie trouwens de effecten op de groupbus uitkomen en regelen daar de hoeveelheid galm, of de hoeveelheid galm via de aux knop op het kanaal?

Ik heb dus wel een patchbay, maar bedankt voor de verduidelijking. Dat truukje heb ik nog nooit over nagedacht. nadeel ervan is wel dat het 2 kanalen kost. Wat heeft een andere EQ voor zin?

Wanneer je bij het afmixen bijzondere dingen wilt doen dan zou je dit kunnen toepassen.

Ik dacht dat je bedoelde om de output (ik heb dus per kanaal een tapeoutput) in de insert van een ander kanaal te stoppen.
Laten jullie trouwens de effecten op de groupbus uitkomen en regelen daar de hoeveelheid galm, of de hoeveelheid galm via de aux knop op het kanaal?

Als je extreme EQ wilt dan zou je er voor kunnen kiezen om het ge-EQ-de signaal via de direct-out (tape-out) op de input of insert van een volgend kanaal binnen te laten komen en vervolgens door een 2e EQ te halen. Er zijn mensen die op deze manier een bepaalde sound zoeken.

In mijn beleving is een bahhhringer EQ al stuk voordat je het apparaat voor de eerste keer uitpakt. Je blijft maar aan de knoppen draaien zonder ooit de gewenste instelling te vinden, ik kan er echt niet mee werken. Doe mij maar een Soundcraft, Mackie of Allen & Heath console dan heb je direct de juiste instelling te pakken.

Is Behringer dan zo slecht? Helaas er zijn nog veel slechtere, waaronder Samson en vooral het Koreaanse Samick steekt de Duitse/Chinees naar de kroon. Die tafels zijn echt al stuk voordat je de kartonnen doos open maakt. Maar er zal allicht een bruikbare vervorming in zitten. 8o)

Er zijn inderdaad vast nog wel slechtere merken dan Behringer... Ik ben blij dat ik meteen fatsoenlijk geïnvesteerd heb en voor een Mackie ben gegaan.. Heb er tot op heden nog steeds geen spijt van.. Superbak, klinkt errug lekker met de gain vol open :{ en lekker veel routingmogelijkheden... :biertje:

Origineel geplaatst door witteredink
ik weet er ook het fijne niet van maar ik meen me toch feestjes te herinneren waar er toch iemand loerde of zijn menger niet in het rood ging en in geval van oversturen snel kwam ingrijpen met volume-dipjes in de set als gevolg :stupid

en terecht, als de handel te zwaar de vervorming ingaat ontstaat er gelijkstroom op je outputs, daar houden poweramps niet van, en luidsprekers al helemaal niet.... En dan heb ik het nog niet eens over de niet zo fraai klinkende vervorming... Maar de gemiddelde DJ is te achterlijk om te begrijpen dat ROOD te hard betekent. (en ik heb er heeeeel wat meegemaakt, ook de grote jongens)

Origineel geplaatst door illminded
en terecht, als de handel te zwaar de vervorming ingaat ontstaat er gelijkstroom op je outputs, daar houden poweramps niet van, en luidsprekers al helemaal niet.... En dan heb ik het nog niet eens over de niet zo fraai klinkende vervorming... Maar de gemiddelde DJ is te achterlijk om te begrijpen dat ROOD te hard betekent. (en ik heb er heeeeel wat meegemaakt, ook de grote jongens)

Een power amp gaat echt niet kapot van gelijkstroom. In 99,9% van alle gevallen zit er een condensator op de ingang en die blokt de gelijkstroom.

Bij luidsprekers is het een ander verhaal.
Deze dingen raken hun warmte kwijt door te bewegen. De spreekspoel geeft de warmte door aan de lucht.
Ok, stel dat de versterker aan z'n maximale voltage zit, dan kan de speaker niet meer bewegen.
Er gaat wel veel stroom door de spreekspoel en hij word te warm. De lijm laat los en er ontstaat kortsluiting. De versterker ziet ineens een te lage impedantie en er loopt ineens een veel grotere stroom door de transistors. Versterker overleden samen met je luidspreker.

Het is de kortsluiting in de spreekspoel die de versterker omzeep helpt.

Oplossing: Limiter op de eindversterker.
En wat zit er tegenwoordig op 99% van alle Pa eindversterkers? Een limiter.
Wel goed instellen he.
Alleen extreme oetlullen blazen nog hun luidsprekers en versterkers op.

Mixers kunnen niet kapot van oversturen.

:doei:

Origineel geplaatst door Patat Met
Een power amp gaat echt niet kapot van gelijkstroom. In 99,9% van alle gevallen zit er een condensator op de ingang en die blokt de gelijkstroom.

wel goed lezen, dat zeg ik ook niet. Het is echter wel vervelend als je versterker zegt: woeps, er komt DC binnen, en ik sta hier al een tijdje op vol vermogen te blazen, ik ga even lekker een half uutje op protect. Dan kan je hoog of laag springen, maar een gemiddelde heavy shit Crest bijv. doet dan echt even nix meer.

er gaat ook wel eens een ledje branden met overload erop, als die te hard instuurt:)

Back