DCB Kabel

Status
Please reply by conversation.

joskessels

Ingeburgerd
Heb zojuist een Juno 60 inclusief Roland MD8 midi DCB interface gekocht. Is mijn eerste analoge synth en ik moet zeggen klinkt VET!

Maar het probleem is, ik heb geen DCB kabel erbij gekregen. De vorige eigenaar was deze al een tijdje kwijt. Dus als iemand nog zo'n DCB kabel thuis heeft liggen dan zou dat voor mij een uitkomst zijn. Laat maar weten wat je er voor moet hebben.

Trouwens ik weet ook niet of je voor zo'n Roland MD8 een "bi-directional" of "uni-directional" DCB kabel nog hebt. Als iemand dit weet mag hij me dit ook vertellen :)

Da's wel raar dat je er geen kabel bij gekregen hebt. Wat voor aansluitingen heeft die MD8 ? Zo'n 9 pools ding ?

Ja klopt, heb er nog een paar keer naar gevraagd maar helaas. Het moet een 14 pins kabel zijn, zie plaatje hieronder:

k1-14dcb2.jpg

Weet dus alleen niet zeker of het een bidirectionele of unidirectionele moet zijn om het zo maar ff te zeggen. Dit hangt ervan af of de MD8 ook midi kan terugsturen naar de juno60 via DCB. Heb zelf geen idee, maar ik ga zodadelijk proberen online een handleiding van de md8 te bemachtigen.

Heb dus de manual van de MD8 gedownload en hieruit blijkt inderdaad dat er de mogelijkheid is om informatie beide richtingen op te sturen. Lijkt me dus dat ik een bidirectionele DCB kabel nodig heb.

Als je er geen vindt, probeer het dan eens bij Kenton, misschien maken ze 'm 'op maat' voor je. Je kunt daar ook losse dcb-kabels kopen voor naar de pro-dcb interface. Ok, dat is een andere kabel, maar ze hebben wel de juiste connectors, dus met een beetje goede wil...
Gewoon even een mailte sturen naar ze.
http://www.kentonuk.com/about/contact_us.shtml

Bedankt voor het antwoord wouw, ik weet zelfs dat ze bij kenton ook deze kabels standaard verkopen maar van de prijs schrik ik aardig terug. 75 euro exclusief verzendkosten, dus dat is niet mis.

Ik hoopte dat iemand van het forum nog een extra kabel thuis had liggen. Als dit niet zo is moet ik misschien toch maar gaan bestellen bij Kenton.

In ieder geval bedankt 8>

Zo duur ? Ik zie jouw kabel er niet bij staan maar wel andere kabels uit de familie en die zijn niet zo duur toch ? Ik heb zelf eens een 20-pins DCB naar ronde PRO-DCB kabel gekocht, prijs viel best mee. De 14-pins variant is zelfs goedkoper.

Ingewikkeld verhaal, maar ik kocht eerst de kabel om mijn tweede jp8 to checken (ik had al een PRODCB met 14-pins kabel voor mijn andere jp8), en daarna de PRO-DCB interface. Die laatste kreeg ik dus met aftrek van de prijs van de kabel mits ik binnen een maand de interface zou bestellen (heb ik dus gedaan).

Misschien kun je 2 x de standaard kabel nemen (14,10 pond per stuk) en ergens een male to male adaptertje vinden om de ronde plugjes te verbinden ? Of je koopt (ergens) de PRO-DCB met juiste kabel...

Succes !

Als ik het lijstje van kabels van hun site pluk:

8 pin mini-Din to 14 pin IEEE DCB cable (Pro-DCB to Juno 60 / some JP8) £12.00 £14.10
8 pin mini-Din to 20 pin plug DCB cable (Pro-DCB to other JP8) £18.00 £21.15
15 pin D to 14 pin IEEE DCB cable (Pro-4 to Juno 60 / some JP8) £25.00 £29.38
15 pin D to 20 pin plug DCB cable (Pro-4 to other JP8) £25.00 £29.38
14 pin IEEE DCB to DCB cable - one direction only 2m (for Roland seq) £35.00 £41.13
14 pin IEEE DCB to DCB cable - bi directional 2m (for Roland seq) £45.00 £52.88

Lijkt het me dat ik de laatste kabel nodig heb, deze is helaas ook verreweg het duurste. Twee van die goedkope kabels kopen en de 8-pin mini-Din's met elkaar verbinden zou ook een optie zijn maar ik ben bang dat deze kabels anders geschakeld zijn.

Heb dit nog kunnen vinden:

I've done the unthinkable (for me), i've opened my DCB cable
to finally find out the truth on the pinout. I tried building
one awhile back without success, I now know why.

If you want to build your own, you'll need a piece of 15
conductor cable, 14 wires and 1 ground. The ground is
what I screwed up. You'll also need two Centronics 14
conductor connections.

The pinout...

The ground is connected to the front housing snap-in
piece. Positions 8-14 are wired 1 to 1, that's the
bottom row.

Below you'll see the pinout for the top row, positions
1-7.

p p
o o
s s
i i
t t
i i
o o
n n

1 wire 1 1 wire 5

2 wire 2 2 wire 6

3 wire 3 3 wire 7

4 wire 4 4 wire 4

5 wire 5 5 wire 1

6 wire 6 6 wire 2

7 wire 7 7 wire 3

Ik denk dat ik er anders zelf maar eentje probeer te maken. Ik hou jullie op de hoogte.
:walker:

ik heb zelf wel eens een dcb kabel gemaakt met succes.

Het is niet zo moeilijk.

Aangezien je een Juno60 heb kan je geen program changes verzenden en ontvangen.
Dat betekent dat je een kabel van maar 7 polen hoeft te solderen.

Ok dat is handig om te weten. Moet je deze 7 polen dan aan de bovenste 7 (aan de bredere kant v/d stekker) of de onderste 7 pins verbinden? Wat doe je precies met de aarde?

Ik weet niet uit mijn hoofd welke pinnen er precies worden gebruikt.
Maar ik weet wel dat het niet enkel de bovenste of onderste zeven zijn.

Ik heb mijn informatie in ieder geval hier vandaan: DCB info

Voor een Juno60 hoef je alleen dit te gebruiken:

1 - Busy (receive)

2 - Data (receive)

3 - Clock (receive)

4 - Ground

5 - Busy (transmit)

6 - Data (transmit)

7 - Clock (transmit)

En volgens mij kan je zelfs de Clock draden achrterwege laten. Dan blijven er nog 5 dragen over...nog makkelijker :)

Ik heb een DCB kabel gemaakt die maar 1 kant op kan. Want ik heb sinds een tijdje een Kenton Pro4. Die kan alleen maar zenden.
Ik heb ook nog een Roland MD8. Daarbij zit een DCB kabel die alle draden verbonden heeft, maar die gebruik ik niet meer. Die kon wel 2 kanten op, maar geen program changes, VCF en clock achige dingen.
Dat heeft met de Juno60 te maken, niet met de Md8 of de kabel.

er staat volgens mij zo'n kabel te koop op ebay (canada), nu kopen prijs is 28 Euro. Veiling loopt 8 juni af

bedankt voor de tip wouw, maar ik heb inmiddels 2 centronics 14 pin's connectoren in bestelling met kabel en ben dus van plan er zelf een te gaan maken. Zodra hij af is laat ik het weten.

Hey Jos, is het inmiddels gelukt met je kabel? Ik heb net ook de connectoren en kabel besteld en ga binnenkort dus die kabel solderen.

Ok. Anders kom ik wel even kijken hoe je het gedaan hebt ;) woon in dezelfde gemeente...

Yep! En daarvoor was het ook dezelfde gemeente...

Het is wat gepriegel maar dan heb je voor nog geen 9 euro een kabel.

Status
Please reply by conversation.
Back