mono kick pan

Mr Mau

my studio
Hallo,

Ik weet niet of deze hier past maar ik steek toch maar van wal ;)

Ik heb een kick gemaakt en die voer ik mono in een sequencer. 1tje mono links en 1tje mono rechts.. maar blijkt dat ik een soort panning effect krijg.. bij enkele tracks heb ik dit al kunnen wegwerken maar bij andere niet..
Ik heb al ondervonden dat het soms scheelt aan de elementen die nog aan de mix worden toegevoegd, maar een goeie of toch een duidelijk oplossing/verklaring heb ik nog niet gevonden.

Kan er iemand mij helpen? dank bij voorbaat.

wat heb ik al geprobeerd:

- de ene kick een cent of later zetten zodat er geen flanger optreedt
- andere kicks
- andere speelvolgorde van de kick (start van de sample)

ja dat begrijp ik eigenlijk ook niet.
als je 1 kick neemt en die niet pant dan is je probleem volgens mij verholpen.
het kan ook zijn dat je andere baspartijen niet in het midden hebt zitten, hierdoor kan een kant worden weggedrukt.

Lijkt inderdaad een fase probleem.
Maar er is geen nut om een mono signaal stereo te maken.
Dus zet de kick op een mono track.
Maar let wel op de panning law. (meestal instelling ergens in je sequencer)
Dat probleem had ik laatst al mijn mono signalen waren dus overstuurd.

wat houdt panning law in?

Als je 1 kicksample gebruikt en deze aan twee kanten wilt gebruiken, kun je 'm ook in het midden laten staan en dan een hele korte (echt heel kort) stereodelay erop zetten, dan krijg je geen uitdovingsproblemen.

panning law is toch dat als je een geluid naar 1 kant pant dat het volume harder wordt x aantal procent ofzo

gain een inputsignaal op 0dB (op de meters)
als je er nu in stereo naar luistert, lijkt het level minder hard(ook op de meters)

maar als je dan 100% links of rechts pant, is het signaal weer 0dB

er zal ongetwijfeld ook een formule voor zijn *D

mss ff toelichten.. ik snap blijkbaar het nut niet of waarom precies mono-kicks beter zouden moeten zijn van klank..

ik werk vanuit reason een kick uit in ableton (mijn sequencer)
en die laat ik mono binnenkomen.. met gevolg.. je heb dus een linker of een rechter kick..
maar wat doe je dan best? deze gewoon omzetten op beide kanalen in cooledit ? of plaats je een monokick rechts erbij in ableton zelf? dat is de manier die ik nu hanteer.. en de ene keer krijg ik panning van de kicks.. de andere keer niet..
ik snap het niet meer...

ik krijg haast het schijt van mijn mono-stereo-kick gedachten en hoe het nu best moet en hoe niet...
sry 8~ even gefrustreerd na lang zoeken :)

help me out pls.

en die laat ik mono binnenkomen.. met gevolg.. je heb dus een linker of een rechter
kick..

Reason & Ableton niet kennende maar zuiver logisch nadenkende:

Als je niet pant, dan blijft mono toch gewoon mono? En de rest bouw je toch stereo eromheen?

Ik heb trouwens ook nog nooit van een stereo kick gehoord, enkel die stereo uitsmerende tailreverbachtige gevallen, maar de 'kick' op zich blijft mono.

misschien zie ik het wat anders

voor mij betekent mono 1 kant, stereo 2 kanten.
blijkt dit anders te zijn.. gewoon 12h erbij voegen inderdaad.. maar dan dacht ik van tiens.. die wordt dan toch weer stereo? of wordt er bedoeld dat de kick niet echt wet wordt gemaakt zodat je geen brede kick krijgt zoals je normaal je bij synths doet?
inderdaad stereo er omheen werken.

Je neemt een mono kick-sample. Je neemt een mengpaneel met stereo output. Met de pan-control kun je bepalen waar je mono-kick in het stereospectrum geplaatst wordt. Als je de pan in het midden hebt staan, wordt de kick gelijk verdeeld over het linker- en rechterkanaal. Je hebt twee keer hetzelfde signaal, dus je kunt niet echt spreken stereo.

Je hoeft dus geen kick dubbel toe te voegen ofzo, de pan-control zorgt voor de spreiding over links en rechts.

mono kick en bass??!?

mono kick en bass??!?

Hoi,

Ik heb tot nu toe al mijn kicks, ritmische elementen en bass lijntjes altijd stereo gedraaid. Waarom zou ik dat op mono doen? Kan iemand mij dat uitleggen daar ik dat nooit begrepen heb...dank u :halleluja :halleluja

euh veronderstellend dat je je kick in het midden wil hebben...dan is mono toch oke ...twee keer mono en dan pannen is echt onzin....loops en percussie zou ik wel weer stereo doen...kick mono in het midden laat ook beter "ruimte" voor de basspartij over, die ik tevens ook niet te stereo zou maken maar dat terzijde.... :D

Re: mono kick en bass??!?

Re: mono kick en bass??!?

Origineel geplaatst door Merlin
Hoi,

Ik heb tot nu toe al mijn kicks, ritmische elementen en bass lijntjes altijd stereo gedraaid. Waarom zou ik dat op mono doen? Kan iemand mij dat uitleggen daar ik dat nooit begrepen heb...dank u :halleluja :halleluja

Als je muziek op vinyl uitbrengt en je hebt een te groot faseverschil in je kicks of bassen (stereo dus) dan kan de naald uit de groef springen...

Re: Re: mono kick en bass??!?

Re: Re: mono kick en bass??!?

Origineel geplaatst door Cecil
Als je muziek op vinyl uitbrengt en je hebt een te groot faseverschil in je kicks of bassen (stereo dus) dan kan de naald uit de groef springen...

+ de meeste energie van de muziek zit in de lage tonen. (kicks + bassline) Deze wil je over t algemeen door beide speakers even hard laten klinken. Ook daarom kun je dus voor mono kiezen.

Lage tonen hebben energie maar de reden is anders volgens mij.

De reden is dat de lage frequencies/grondtoon van een bassdrum of bass op ons gehoor geen richting hebben toch?
Vandaar je een bassbox bij een surround set overal neer kan zetten en er maar 1 van is en niet 2.
Een basskick en bass heeft ook boventonen en die liggen boven een bepaalde frequentie waarin wij die wel ervaren als richting. Dat komt neem ik aan door die boventonen.
Dus kan je het toch horen als je bijvoorbeeld een kick of bass helemaal links of rechts pannend.
Maar doordat de grondtonen die geen richting hebben zal dit waarschijnlijk vreemd overkomen op ons gehoor.
Dus zal je dat hoogstens pannen als je een bepaald effect wil bereiken. Bijvoorbeeld kicks die snel van links naar rechtsgaan.
Of zit ik nu fout?

klinkt logisch :)

@Mr. Mau: Als je de panning van 1 kanaal in het midden zet wordt het mono weer gegeven maar natuurlijk wel over beide speakers tegelijk.

Als je 2 dezelfde kanalen gebruikt en eentje links, eentje rechts panned dan heb je in theorie hetzelfde resultaat. Alleen kunnen er fase verschillen optreden waardoor het lijkt alsof het geluid van 1 kant komt.

Als je toch 2x hetzelfde voed aan de kanalen die je links en rechts hebt staan waarom dan niet 1 keer een in het midden gepanned kanaal? klinkt hetzelfde, levert minder problemen op en scheelt nog kanalen ook :)

Origineel geplaatst door Exzit
Lage tonen hebben energie maar de reden is anders volgens mij.

De reden is dat de lage frequencies/grondtoon van een bassdrum of bass op ons gehoor geen richting hebben toch?
Vandaar je een bassbox bij een surround set overal neer kan zetten en er maar 1 van is en niet 2.
Een basskick en bass heeft ook boventonen en die liggen boven een bepaalde frequentie waarin wij die wel ervaren als richting. Dat komt neem ik aan door die boventonen.
Dus kan je het toch horen als je bijvoorbeeld een kick of bass helemaal links of rechts pannend.
Maar doordat de grondtonen die geen richting hebben zal dit waarschijnlijk vreemd overkomen op ons gehoor.
Dus zal je dat hoogstens pannen als je een bepaald effect wil bereiken. Bijvoorbeeld kicks die snel van links naar rechtsgaan.
Of zit ik nu fout?

Helemaal waar, bass verspreid zich meer dan hoge tonen die een beetje richting hebben, dit hoor je duidelijk bij bv de ingang van de houseparty waar je naar binnen wil, de bass hoor je duidelijk en de rest haast niet.
Bassen gebruiken ook de meeste energie en daarom wil je dus dat de bassen ook evenhard en in fase uit al je woofers komen die er zijn, bij stereo dus 2 (Ja bij een sub 1 8o) ).
Dus 2 reden om je bass mono te houden, wil je toch stereo effecten doen met de bass, doe het dan alleen met de boventonen, aangezien het laag geen richting heeft laat je die mono, heb je toch een stereo effect met nog steeds een vette bass.
En gebruik gewoon een monobron en pan het op 12uur, weet je zeker dat je geen fasegezeik krijgt.

Back