Hardware óf software voor beats?

Edward Baker

Ingeburgerd
Ik ben van plan om binnenkort een drumcomputer te kopen, omdat ik van mening ben dat de kwaliteit een stuk beter is en het qua prijs niet veel verschil maakt.

Ik ben deze thread begonnen omdat ik me afvraag wat de meningen hierover zijn, Hardware of Software? Misschien nog suggesties?

//Ed

combi is ook erg leuk ...

met hardware je eigen samples maken verder bewerken met software en evt. via softsamplers afspelen ..
dit laatste zit ik zelf nog een beetje over te twijfelen ..
zo direct uit een hardware sampler klinkt waarschijnlijk beter,
maar als t eenmaal voor de 2x is opgenomen (hardware > pc > sampler > eindmix op pc)
weet ik niet of t de moeite wel waard is om je beats met hardware samplers te doen als je ze tenminste gelijk heb zoals je wil..

verder zou je jezelf moeten afvragen als je voor hardware gaat, analoog of digitaal ..
t mooie aan analoog is dat elke kick weer net ietsje anders klinkt waardoor je een subtiele drive/groove dynamiek krijgt al zal de gemiddelde luisteraar dit niet opvallen

Tja, klinkt misschien simpel maar het hangt er erg vanaf wat je zoekt en welk product je gaat kiezen.

Als je de classic roland sound zoekt zul je met de real deal of samples moeten werken. Een Airbase oid komt er redelijk in de buurt maar tis nog steeds geen 808/909.

Zoek je synthetische drums dan zijn er wel softwareoplossingen die je goed kunnen helpen. De analoogfanaat zal je echter altijd vertellen dat de hardware variant superieur is en op sommige vlakken is dat ook wel zo.

Hoe ver wil je gaan, wil je basic drumgeluiden of verregaande drumsounds die je helemaal dood kunt editten?

Origineel geplaatst door trash
Hardware.
Hands on
Dynamish beter
Geen updates
Lekker knallen.

Software
Lekker pielen met de muis
Minder dynamisch
Updates
Minder knallen

Hardware is gewoon software in een kastje. En bij een computer kun je gewoon een goede controller kopen.

Ff wat tegenargumenten :P

Hardware.
Hands on
Zoals de vorige reactie al aangaf....controllers zat te koop
Dynamish beter
Yeah! MC303 diepte! Wooohooo :D
Geen updates
Kan ook een behoorlijk nadeel zijn, eeuwig dezelfde bugs. Bovendien krijgt moderne hardware juist heel veel updates.
Lekker knallen.
Tjah.....wat kun je hier nou op zeggen? 8o)

Een update is sowieso nooit een negatief iets te noemen lijkt me. Behalve als het een halfwerk update is vol met bugs. Maar dan is het sowieso een slechte update, en datzelfde geld gewoon voor hardware.

Software betekent tevens geen geklungel met midi/audio kabels, stroomkabels (wall warts als je een ongelukkige bent), eventuele updates waar je eproms moet vervangen, backup batterijen vervangen, obscure midi-??? interfaces. Software is ook nog beter voor het milieu! ;)

't wordt zo weer een hard versus soft discussie... in feite moet je gewoon kiezen wat je zelf het lekkerste vind werken. En dat is voor iedereen verschillend.

Echt moeilijk te zeggen, software en hardware hebben hun eigen voor en nadelen. Daarnaast heb je tussen hardware en software onderling ook nog heel veel verschil.

Ik heb best veel gear onderhanden gehad, en die synth kan weer dit, die sequencer kan weer dat enz.enz.! Het is ook eigenlijk om gek van te worden.

Het is dus ook nog eens heel persoonlijk wat je wilt.

*alleen studio gebruik?
*wil je live?
*hou je van analoog
*wat voor soort sequencing
*samplebased?
*hou je van patches maken?
*wil je gewoon 1 dikke bak of meerdere hardware
*wil je alles overzichtelijk op je scherm en kunnen opslaan met 1 druk op de muis?

En zo zijn er nog wel een paar...

Ik zou zeggen, begin gear te kopen en of te testen! en begin idd gewoon met een leuke drumcomputer.
Jomox xbase of mpc1000, computertje erbij met wat softsynths

Veel plezier:okdan:

Re: Hardware óf software voor beats?

Origineel geplaatst door Edward Baker
Ik ben van plan om binnenkort een drumcomputer te kopen, omdat ik van mening ben dat de kwaliteit een stuk beter is en het qua prijs niet veel verschil maakt.

Da's mooi, jij gaat dus een drumcomputer kopen! :okdan:
Maar wat bedoel je, kwaliteit beter dan wat? En verschil qua prijs met wat?
Ik ben deze thread begonnen omdat ik me afvraag wat de meningen hierover zijn,
Mijn mening is dat als jij een drumcomputer wilt kopen je dat zeker moet doen!
Hardware of Software? Misschien nog suggesties?
//Ed
Drumcomputers zijn alleen in hardwarevorm te krijg, TR808?

Nou nu dat duidelijk is ;)

Wat is je budget?

Wil je nieuw of tweedhands?

verrek je trash script ging weer eens flikkeren op je pc? :D

Origineel geplaatst door Acidfever
Ff wat tegenargumenten :P

Yeah! MC303 diepte! Wooohooo :D

Goed, 1 soundkaart 1 karakter voor synths drums fx, prima eigen karakter zou ik zeggen (lol).
Elke hardware unit heeft zijn eigen sound, zelfs een mc303 lijkt me, al ken ik die niet.

Kan ook een behoorlijk nadeel zijn, eeuwig dezelfde bugs. Bovendien krijgt moderne hardware juist heel veel updates.
Wie heeft het over moderne hardware?

Tjah.....wat kun je hier nou op zeggen? 8o)

Een update is sowieso nooit een negatief iets te noemen lijkt me. Behalve als het een halfwerk update is vol met bugs. Maar dan is het sowieso een slechte update, en datzelfde geld gewoon voor hardware.
Heb voor de 808 909 ddd1 606 626 enzenzenz nooit een update gehad. en die blijven netjes werken, mischien een tip voor je om die zelf ook eens te proberen.

Als je de classic roland sound zoekt zul je met de real deal of samples moeten werken. Een Airbase oid komt er redelijk in de buurt maar tis nog steeds geen 808/909.
De analoogfanaat zal je echter altijd vertellen dat de hardware variant superieur is en op sommige vlakken is dat ook wel zo.

Je kunt dat pas beaamen lijkt me als je zelf iets op dat vlak hebt gehad.

Goed, 1 soundkaart 1 karakter voor synths drums fx, prima eigen karakter zou ik zeggen (lol).
Elke hardware unit heeft zijn eigen sound, zelfs een mc303 lijkt me, al ken ik die niet.
Dus je wilt zeggen dat alleen de DA stage van software/digitale hardware het karakter van de sound bepaald?
Wie heeft het over moderne hardware?
Wie heeft het over oude hardware? :D

Heb voor de 808 909 ddd1 606 626 enzenzenz nooit een update gehad. en die blijven netjes werken, mischien een tip voor je om die zelf ook eens te proberen.
Misschien is dat omdat het niet mogelijk is zonder solderen een upgrade te krijgen voor een TR909......en ik heb wel eens met wat van dat spul gespeeld hoor. Heel mooi.....maar tis mij de centen niet waard. Heeft misschien ook wel te maken met de instelling van tegenwoordig. Toen werden klanten nooit als betatesters gebruikt....tegenwoordig lijkt dat niemand echt te boeien.

Je kunt dat pas beaamen lijkt me als je zelf iets op dat vlak hebt gehad. [/B]

Mja daar ben ik "outclassed" dan zeker. :kroon:

Hard vs Soft. Er is goede hardware en slechte hardware, net zoals er goede software en slechte software is. Met allebei dezelfde problemen.

Hardware van 20 jaar oud gaat vaak stuk. Software van 20 jaar oud (ten eerste lastig te vinden, maar zeg 10 jaar), werkt vaak ook niet.

Sommige software is lastig te bedienen, sommige hardware ook.

Wat klinkt beter. Die minimoog door een cheapo mengpaneeltje en low-budget effect wat ruist of een stukje soft op een high-spec computer (vooral de geluidskaart dan).

Al met al, het gaat om het geheel en wat jij mooi, lekker, fijn en betaalbaar vindt.

Maar een ding is wel zeker:

...........met software kan je niet patsen!!!

Origineel geplaatst door mc_kwok
in feite moet je gewoon kiezen wat je zelf het lekkerste vind werken. En dat is voor iedereen verschillend.

mee eens, maar vergeet niet de sound he
voor een dikkere sound wil ik best een omweggetje maken nl

Volgens mij worden "bugs" in Software "irritant" genoemd en "bugs" in hardware "de charme van het apparaat" :D

Origineel geplaatst door BananaWorld

...........met software kan je niet patsen!!! [/B]

fairlight

en trouwens wie durft er met een mc303 te patsen

Oh ja, ik heb een hele vette

FB01

Verder mijn ervaring met drumcomputers, kheb een tr606 gehad. Leuk voor als je meer drumcomputers hebt. Mpc1000 klinkt wel vet, ligt idd aan je mixer erna + een compressor is toch ook wel fijn. Als ik nu mn mpc samples over mn computer afspeel is t weer afhankelijk met welke software. Kvind Battery kut klinken en kontakt goed. Ik ben wel 808 geil, maar zou er alleen een kopen als ik geld teveel heb, omdat ik denk dat je t met samples net zo goed kan zie www.hollowsun.com of je moet een 808 willen om de sequenser. Heb ik meteen een vraag erbij. Is de sequenser uit de 606, 808, 909 gelijk aan elkaar?

Dus ik zeg voor drums samples. Voor soft een goeie geluidskaart. En als je ze in hardware wil stoppen doe dan een mpc60 (of een andere) of een akai s2000 met een goeie mixer erachter en wat compressie. Maar t blijft natuurlijk persoonlijk.

Ik ben deze thread begonnen omdat ik me afvraag wat de meningen hierover zijn, Hardware of Software? Misschien nog suggesties?

Ik werk op dit moment met een Jomox Xbase aangestuurd door Sonicbytes ERA 2 Softseq plug.

Zeker het overwegen waard deze sequencer.
ERA2 geeft veel mogelijkheden.

Alle geluiden tegelijkertijd in een grid. (12 kanalen max)
Zeer uitgebreide midi mogelijkheden (LFO, Delay etc.)
Soort software RM1X dus

Dus je wilt zeggen dat alleen de DA stage van software/digitale hardware het karakter van de sound bepaald?

Het algo en de host, hardware heeft daar helemaal geen last van laat staan iets mee te maken, ze hebben hun eigen unieke karakter

Mja daar ben ik "outclassed" dan zeker. :kroon:

Nee denk dat je dan beter weet waarover je praat :D

Het algo en de host, hardware heeft daar helemaal geen last van laat staan iets mee te maken, ze hebben hun eigen unieke karakter

Mja dan heb je het dus weer puur over oude analoge hardware. Want digitale hardware heeft wel degelijk te maken met algoritmes, hoe zouden anders verschillende VA's zo verschrikkelijk anders klinken?

En heeft een Machinedrum dan geen uniek karakter t.o.v. een Korg electribe?

Nee denk dat je dan beter weet waarover je praat :D

Mja of je plaatst eigenaars van oude drummachines in een soort uberstatus, nogal overbodig vind ik. Zoals ik al eerder zei heb ik meerdere malen met echte 808 en 909's mogen werken bij kennissen/vrienden en ik ontken niet dat het goed klinkt. Maar om nou te zeggen dat ik er een 10 jaar in bezit moet hebben om te weten waar ik over praat....tja..... tikje naief!

En zoals jij al zo vaak hebt gezegd, het is de kok niet de keuken....... :biertje:

Ik schiet hier zo maar wat argumenten af he?

Back