Hardware óf software voor beats?

Origineel geplaatst door Acidfever
Mja dan heb je het dus weer puur over oude analoge hardware. Want digitale hardware heeft wel degelijk te maken met algoritmes, hoe zouden anders verschillende VA's zo verschrikkelijk anders klinken?

En heeft een Machinedrum dan geen uniek karakter t.o.v. een Korg electribe?

Volgens mij heb jij het over hele andere dingen dan ik.
Ik had het niet over va's.
Mja of je plaatst eigenaars van oude drummachines in een soort uberstatus, nogal overbodig vind ik. Zoals ik al eerder zei heb ik meerdere malen met echte 808 en 909's mogen werken bij kennissen/vrienden en ik ontken niet dat het goed klinkt. Maar om nou te zeggen dat ik er een 10 jaar in bezit moet hebben om te weten waar ik over praat....tja..... tikje naief!

En zoals jij al zo vaak hebt gezegd, het is de kok niet de keuken....... :biertje:

Ik schiet hier zo maar wat argumenten af he?

Luister die 808 en 909 van je vrienden eens op je eigen monitoren en mengtafel.
En wat uberstatus, kun je niet tegen feiten, vind het een beetje een loze stempel die je op iemand probeert te plakken.
Wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Zet het je post wat kracht bij, uit gebrek aan relevante argumentatie?

We zetten dit even elders voort....nogal thread raping namelijk!

:D

Excuus!

Ja ik zoek de echte "modern" beats met veel effecten, diepe snares en kicks en vlijmscherpe hihats. Ik werkte vroeger veel met dat soort beats in de vorm van samples, heb toen ook veel software uitgeprobeerd om dat "gevoel" weer te krijgen maar dat ben ik nooit meer tegen gekomen. En ik hoop dat een drummodule mij daarmee kan helpen, waar veel effecten in zitten en veel sounds, ik vraag me vaak af als ik naar beats luister van the alchemist of prodigy or whatever, of ze nou samples gebruiken die ze helemaal vervormen, of dat dat is gemaakt met een drumcomputer.

Kan je zulke geluiden echt produceren met een drumcomputer? En zo jah, analoog of digitaal? Ik weet dat analoge dingen niet meer veel op de markt zijn, tegenwoordig allemaal digitaal of digitale reproducties van analoge synths. En mijn budget is ook niet wat het geweest was, heeft iemand goede suggesties, links etc. ?

//Ed

De manier waarop je dit denk ik het makkelijkst kunt doen is samples klaarmaken in een wave-editor zoals wavelab.
Daar leef je je uit tot de losse hits allemaal klinken zoals je wilt. Daarna in een sampler (soft of hardware... whatever) stoppen en sequencen. Daarna alles strak maken met eq, effecten etc.

-C-

Origineel geplaatst door C738
De manier waarop je dit denk ik het makkelijkst kunt doen is samples klaarmaken in een wave-editor zoals wavelab.
Daar leef je je uit tot de losse hits allemaal klinken zoals je wilt. Daarna in een sampler (soft of hardware... whatever) stoppen en sequencen. Daarna alles strak maken met eq, effecten etc.

-C-

ja dat is inderdaad een mogelijkheid (tried it before), maar ik heb het eerlijk gezegd wel gehad met die software. Ik vraag me gewoon af of zulke dergelijke beats ook te verwezenlijken zijn met een drummodule/computer/etc.

Jeuz!

Trash die uit z'n slof schiet? Het moet niet gekker worden.

Maar ehm, of u al eens eengelijker software als Ableton Live geprobiert had. Dees schijnt nogal in de smaak te vallen bij menige beatproducerende mensjes. Desalnietteplus gesynced met een echte drumbak. (reeds)

Hoi Edward,
Je noemt de prodigy als voorbeeld en als ik me niet vergis gebruikt Liam Howlett Reason. Ik meen dat hij wel analoog uitmixt. Diego (kanzleramt) eveneens. Als je met je budget rekening moet houden lijkt Software me verstandiger. Als je hardwarematig wilt werken heb je wellicht een groter mengpanneel nodig en extra effecten.

Origineel geplaatst door Alias
Hoi Edward,
Je noemt de prodigy als voorbeeld en als ik me niet vergis gebruikt Liam Howlett Reason.

Wow, meen je dat nou? Reason? Ja waarschijnelijk wel gerewired denk ik dan, omdat je ook met audio zit. Ja de meeste mensen werken met protools geloof ik en ableton. Ik heb ze beiden wel gebruikt maar blijf toch plakken bij mijn oude vertrouwde cubase sx. Ik denk dat ik voorlopig ook maar software blijf gebruiken, en misschien later een of andere goedkope drummodule met een effectenbak. Ik denk dat dat met mijn budget de beste oplossing is.

Ik vraag me wel vaak af wat artiesten zoals aphex twin, dj shadow en MSI (Mindless Self Indulgence) voor aparatuur gebruiken. Simon posford (Sphongle, hallucinogen) heeft op zijn site een complete beschrijving van al zijn aparatuur die hij gebruikt, ik vind dat wel meer artiesten dat mogen doen. Maar misschien krijg je dan wel als gevolg, dat iedereen hetzelfde gaat gebruiken en dat is weer slecht voor de creativiteit.

//Ed

Dj shadow had dacht ik een mpc. Over aphex twin gaan geruchten rond dat hij zelf zijn eigen apparatuur verbouwde maar in hoeverre deze waar zijn is mij onduidelijk. Ergens zou het cool zijn om te weten wie wat gebruikt, en hoe. Je ziet sommige artiesten met hoop gear waar je jaloers van wordt, zoals wat oliver lieb op de achterkant van een van zijn platen vermeld. Andere artiesten spreken meer over een manier van werken. Persoonlijk vind ik die laatste info interessanter.

Ja de manier van werken spreekt mij ook meer aan inderdaad, omdat iedereen het weer anders doet. Ik heb toevallig na mijn laatste post gevonden op internet dat aphex twin veel roland drumcomputers heeft gebruikt, Roland TB-303 voor zijn acid sound, Roland MC-4 sequencer en de zeldzame Synton Fenix synth. Wel leuk om te weten.

//Ed

Origineel geplaatst door Alias
Hoi Edward,
Je noemt de prodigy als voorbeeld en als ik me niet vergis gebruikt Liam Howlett Reason.

Daarom klinkt die laatste cd ook minder, vind ik
Alle oudere cd's zijn w30's en jupiters en moogs.(gesampled)
En een sp1200

Hardware! Draaien aan die knoppen! Da's muziek maken... ;)

Origineel geplaatst door trash
En een sp1200

Mja trash je moet toch toegeven dat Girls keihard knalt.......

BOSS SE70 BABY! :)

Hier een artikel over Liam's gear pre "Always outnumbered never outgunned".

En hier een artikel over de gear tijdens "Always outnumbered, never outgunned".

In dat laatste artikel lees je ook dat Liam naast reason de volgende gear heeft gebruikt voor het laatste album:
Thermionic Culture Phoenix valve compressor and Culture Vulture distortion unit, a Korg Micro Keyboard, a Manley valve EQ and a 1980s Korg MS20 analogue keyboard.

Alles behalve alleen digitaal dus, en zeker niet de minste analoge gear. Manley EQ = :{ :{

Ben het wel met je eens dat muzikaal gezien het laatste album de minste is. Mijn favoriet is en blijft toch Experience.

En een sp1200

Dat heeft niets te maken met de spullen die werden gebruikt, maar met het feit dat Howlett geen inspiratie meer heeft.

Origineel geplaatst door Acidfever
Mja trash je moet toch toegeven dat Girls keihard knalt.......

BOSS SE70 BABY! :)

Hier een artikel over Liam's gear pre "Always outnumbered never outgunned".

En hier een artikel over de gear tijdens "Always outnumbered, never outgunned".

In dat laatste artikel lees je ook dat Liam naast reason de volgende gear heeft gebruikt voor het laatste album:
Thermionic Culture Phoenix valve compressor and Culture Vulture distortion unit, a Korg Micro Keyboard, a Manley valve EQ and a 1980s Korg MS20 analogue keyboard.

Alles behalve alleen digitaal dus, en zeker niet de minste analoge gear. Manley EQ = :{ :{

Ben het wel met je eens dat muzikaal gezien het laatste album de minste is. Mijn favoriet is en blijft toch Experience.

Ja en dit is nu een duidelijk voorbeeld, de bron reason dus, het karakter valt gewoon niet weg te poetsen.
Je blijft gewoon reason horen.
Het hele album is volgens mij ook afgemixed in the strongroom.
Persoonlijk hou ik meer van de sound van de andere albums.
En ik denk dat de manier van werken ook een factor is, de sound klinkt niet alleen anders zijn hele benadering van de songs is ook anders.
Denk ook dat dit waarschijnlijk door die switch komt?

Ja en dit is nu een duidelijk voorbeeld, de bron reason dus, het karakter valt gewoon niet weg te poetsen.
En ik denk dat de manier van werken ook een factor is, de sound klinkt niet alleen anders zijn hele benadering van de songs is ook anders.

De bron was vanaf 1993 Cubase.......dus ook software :D

Ik ben niet op de hoogte van hoe Liam met reason werkt maar ik neem aan veelal met samples. Maar ja ik vind zoveel artiesten beter of slechter worden met de jaren. Hoe dat komt is denk ik moeilijk te bepalen......

Ik vind "The fat of the land" overigens ook al veel minder dan experience en Music for the jilted generation.

En wat is daar nu op zich zo erg aan? Je gaat in principe toch ook niet je best doen om het specifieke karakter van bepaalde hardware weg te moffelen? Reaktor heeft ook een bepaalde klank, net als MAX/MSP of Absynth. Het is juist bewijs dat "karakter" niet enkel het domein is van hardware.

Nee, hij heeft gewoon andere muzikale opvattingen gekregen. Je kunt toch niet van iemand verwachten steeds weer klonen van hetzelfde album te maken?

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
En wat is daar nu op zich zo erg aan? Je gaat in principe toch ook niet je best doen om het specifieke karakter van bepaalde hardware weg te moffelen? Reaktor heeft ook een bepaalde klank, net als MAX/MSP of Absynth. Het is juist bewijs dat "karakter" niet enkel het domein is van hardware.

Ik hou gewoon niet van die sound, dat karakter dat dunne da moet toch kunne?

Nee, hij heeft gewoon andere muzikale opvattingen gekregen. Je kunt toch niet van iemand verwachten steeds weer klonen van hetzelfde album te maken?
Het is een styl die hij zichzelf eigen gemaakt heeft, die sound vond ik erg gaaf. Dus je noemt alle voorgaande albums clonen van elkaar?
Maar goed, ik filosofeer graag over zulke dingen.
De hele benadering kan dus doorwerken in anders gaan produceren, ik merk dat zelf als ik switch van sync naar midi of werken met hardware seq's of software seqs.en ook de sound die je beinvloed.
Dat is wat ik bedoel, dit kan dus ook onbewust meespelen.
Buiten dat weet ik dat velen verwend zijn en een hoog verwachtings patroon had van dat nieuwe album.
Dan kan het altijd tegenvallen.

yesss.gif

Laatst gewijzigd:
Ik hou gewoon niet van die sound, dat karakter dat dunne da moet toch kunne?

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van de sound van bepaalde hardware. Ik ben zelf bassist en bassisten kunnen ook zo zeiken over allerlei zaken: humbuckers of single-coils, wel of niet meer dan 4 snaren, passieve of actieve electronica, doorlopende hals of aangeschroefd, flatwound of roundwound snaren. En wat is nu het beste? Dat ligt eraan. Het is puur een kwestie van smaak.

En dat "dunne" van Reason valt wel mee. Ik zou het zelf eerder op "wollig" houden. Dat karakter is in sommige gevallen prima (ik maak graag omvloerste, dreinende pads in Reason), maar in andere gevallen wat minder, met name bij puntige drums. Is dat erg? Welnee.. als ik helderder drums wilt hebben gebruik ik gewoon Battery. Anderen zullen echter weer Reason beter vinden klinken. So what.

Het is een styl die hij zichzelf eigen gemaakt heeft, die sound vond ik erg gaaf. Dus je noemt alle voorgaande albums clonen van elkaar?
Maar goed, ik filosofeer graag over zulke dingen.

Als je "filosoferen" vertaalt met "bevooroordelde meningen spuien".

De hele benadering kan dus doorwerken in anders gaan produceren, ik merk dat zelf als ik switch van sync naar midi of werken met hardware seq's of software seqs.en ook de sound die je beinvloed.
Dat is wat ik bedoel, dit kan dus ook onbewust meespelen.

Dat is dan eerder jouw probleem. Ik krijg met zowel hardware als software uiteindelijk behoorlijk dezelfde sound... net als dat het bij mij niet veel uitmaakt welke basgitaar ik speel (tenzij het hele goedkope bagger is natuurlijk). Het is allemaal een kwestie van controle.

Buiten dat weet ik dat velen verwend zijn en een hoog verwachtings patroon had van dat nieuwe album.
Dan kan het altijd tegenvallen.

Je hebt dus gewoon moeite met het loslaten van ideeen en verwerpt dus gewoon alles wat er niet mee strookt.

Back