Ik nodig iedereen bij deze uit om een workshop RS7000 te volgen
Muten, sequences wisselen, triggeren, next sequence, transponeren, tracks selecteren etc. etc. gaat allemaal als een zonnetjes op de RS. Ik ben de laatste die zal zeggen dat de RS een simpel ding is maar de dingen die ik hierboven beschrijf gaan zeer intiutief. Alle veelgebruikte knoppen zitten recht voor je neus. Cuttof (wie kent 'm niet), tempo, mute, select, volume, delay, reverb, multi-effect, de hele rimram.
Ik heb zelf ook meerdere malen met een MPC gewerkt en ik vond het geweldig. Ik had er eigenlijk al een gekocht via marktplaats maar dat ging plots niet door want de persoon in kwestie wilde ineens niet meer (lees ergens anders op dit forum over marktplaats-frustraties). Toen wachtte ik op de RS en warempel, hij is net zo relaxt met nog wat leuke nieuwe snufjes.
De beatslice fucntionaliteit is GEWELDIG. Gewoon een hardware Acid/ReCycle en nog een retegoede ook. De realtime midi effect (Unison, Harmony, Delay, Stretch, Reshuffle etc.) zijn echt cool. Een vers-geslicede loop kan je helemaal bewerken en het is allemaal midi dus realtime. Dat had ik nog nooit eerder gezien, behalve op EMU samplers. Op de RS heb je er echter dedicated knoppen voor.
Ook de RS heeft zijn nadelen. Vooral de Sample en sequence huishouding is totaal nieuw (en soms heeeel raar) en daar moet je echt aan wennen. Verder zijn er maar 2 van die geile gelpads.
De Akai is ook niet heilig natuurlijk. Belachelijk lage polyphonie. Een sampler die nou niet echt flexibel te noemen is en een schermpje waar ik een bril voor nodig heb.
Beide kasten zijn echt wel cool en je kan er vet veel mee. De RS is in mijn ogen de eerste machine die echt het "groovebox" paradigma waar maakt. Ik gebruik mijn Nord Lead en JP8000 niet veel meer. Ik speel er wat op en sample dat in mijn RS. Werkt als een trein en een kniesoor die het verschil hoort.
Ik kan nog wel even verder gaan maar geinteresseerden moeten gewoon dat ding in de winkel testen en zowiezo een dagje met de handleiding zitten. Daarna is het slechts genieten...
Ik kon het niet laten, even wat Sound on Sound over de RS te zeggen had. Daarna zal ik ophouden want het lijkt wel of ik voor Yamaha werk.
'If you need a single, portable, compact box that will do it all…there's really no competition'
'It has the depth to satisfy even the technically and musically most sophisticated user'
'The sampler is fast and clever'
'People are going to do great things with it.'
'Don't think for a moment that it will only suit dance artists; pretty much any electronic musician or songwriter could use what it's got'
'This really is a machine that makes light work of track creation'
'It's when you really want to get clever that this sampler really shines. The amazing Slice automatically cuts a sample into equally sized bits….the net result is that 'Sliced' loops respond to changes in tempo and alter speed without you having to do a thing'
'In terms of sheer impressiveness and fun, though, the RS's real-time controllability steals the show'
'The RS is lavishly supplied with knobs and switches'
'The pure 'synth' side of the RS is good, with lots of variety, from subtle and airy to industrial and hard'
'It's a powerful tool for composition, remixing, creative phrase sampling and live performan