su-700, sp-808

whotheman

Nieuwkomer
Ik wil een sampler aanschaffen. Ik wil vooral hiphop/triphop maken (dj-shadow-style)

Is de su-700 hier goed voor??? of misschien de sp-808???

of zijn deze beide alleen goed voor dance-georienteerde muziek??

vertel het mij :)

Voor hiphop moet je eigenlijk gewoon de Akai MPC2000xl hebben moet FX board.

DrDre....

Alhoewel...

Alhoewel...

Eigenlijk is de MPC3000 dé hiphop bak. Maar even los van dit detail: Je ziet niet voor niets op veel hiphop releases ergens in een hoekje een MPC staan..

Een SU700 is overigens niet echt een sampler/sequencer.. meer een loopjes-bak/sample-player.

Okee, muggesiften... MPC60...

HOOO! Stop de Persen!
Check voor dat je iets koopt de Yamaha RS7000. Ik ben praktisch aan die van mij vastgegroeid. Werkelijk een wereldbak! Ik verkondig uit volle borst het RS7000 evangelie!!
For what it's worth: Future Music UK gaf 'm 10 out of 10.

De Rs7000 is inderdaad een prima apparaat als je weinig gear hebt, een vriend van me heeft hem.
maar dan moet je wel weer een geheugenkaartje kopen om de 64 MB te benutten.

De SP808 is namelijk ook een geweldig apparaat, zodra ik er geld voor heb, ga ik hem zeker kopen.
Maar wel de SP808ex, die heeft namelijk een 250MB zipdrive, dus ipv ramgeheugen gebruikt hij de zip, komt er op neer dat je dus super veel audio kunt opslaan op een relatief goedkoop zipschijfje.

Het is een 4 sporen stereo sampler en/of audio recorder, en omdat hij wav/aiff leest is er dus eigenlijk geen onderscheid.

Op een zipschijfje van 250 MB kun je maximaal 61 minuten stereo (44.1) aan audio opslaan, dus is perfect om mixen mee te maken.
Er zitten massa's aan effecten in, o.a. Vocoder,voice transformer,enz,enz...
De bekende D-beam zit er ook nog op, jeweet wel zo'n infrarode controller die ook op de MC-505 zit.

heeft 8 uitgangen,een mic in en 2 audio in.
Midi in en out.
En net zoals de RS7000 een groot display.
En hij heeft ook nog een VA synthesizer aan board...

zoals je ziet ben ik dus ook goed te spreken over de SP808ex.
en hij ziet er ook nog eens mooi uit ook.

Attachments

• sp808ex.jpeg
    sp808ex.jpeg
    17,9 KB · Bekeken: 113
De SP808 is wel een heel ander type apparaat. Ik heb zat gear en de RS7000 past daar prima tussen. Voor mij was de RS een vervanging voor Cubase en een alternatief op de Akai MPC.
De RS en de MPC zijn echte Midi productie bakken en niet puur gericht op remixen of live dingen (alhoewel ze daar beiden uitermate geschikt voor zijn).
Het nadeel van de SP808 is dat er geen sophisticated MIDI instellingen op mogelijk zijn. Ik kan de rest van mijn studio er niet op aansluiten en dan nog alle controle houden (zowel in Midi noten, CC controllers, sysex, bars & measures, midi channels etc. etc. etc.)

Dat klopt inderdaad wel, het is zeker geen slecht apparaat maar om hem als controller te gebruiken voor je andere gear is een RS7000 , RM1X , MPC wel beter geschikt ja.

Onoverzichtelijk

Onoverzichtelijk

Helaas heb ik 'm nog nooit kunnen uitproberen. Maar die RS7000 ziet er wel ongelofelijk onoverzichtelijk uit. Werkelijk bezaaaid met knoppen... allerlei teksten, dubbelfuncties etc. op de kast geprint.. niet helemaal mijn stijl (beter nog: helemaal niet!).

Duidelijk een 'alles in een' bak.. en misschien daarom erg goed, interessant, etc. .. maar een goed 'geintegreerd' concept is het niet. Nu bekijk ik dit wel vanuit mijn oogpunt.. en dat is vooral gestoeld op het 'één apparaat, één functie' principe.

De MPC wint het wat mij betreft op alle punten van deze RS (het synth gedeelte dan even buiten beschouwing gelaten.. dat heeft de MPC niet). Overzichtelijker dan de Akai kan het in mijn ogen niet. 16 heerlijke pads voor allerlij doeleinden (vooral handig voor het manueel triggeren van samples.. en het live muten van al je tracks, en het wisselen/kiezen van sequences).. een hele overzichtelijke, goed toegankelijke transport sectie. Een duidelijk display met softkeys.. en dedicated knoppen voor functies die je écht vaak nodig hebt (track mutes, bank select, next sequence).

Als nadeel zou je kunnen aanmerken dat de MPC geen midicontrollers kan sturen met een aantal toewijsbare knoppen of schuiven.. maar persoonlijk gebruik ik daar liever een losse controller-unit voor.

Ik nodig iedereen bij deze uit om een workshop RS7000 te volgen;)

Muten, sequences wisselen, triggeren, next sequence, transponeren, tracks selecteren etc. etc. gaat allemaal als een zonnetjes op de RS. Ik ben de laatste die zal zeggen dat de RS een simpel ding is maar de dingen die ik hierboven beschrijf gaan zeer intiutief. Alle veelgebruikte knoppen zitten recht voor je neus. Cuttof (wie kent 'm niet), tempo, mute, select, volume, delay, reverb, multi-effect, de hele rimram.

Ik heb zelf ook meerdere malen met een MPC gewerkt en ik vond het geweldig. Ik had er eigenlijk al een gekocht via marktplaats maar dat ging plots niet door want de persoon in kwestie wilde ineens niet meer (lees ergens anders op dit forum over marktplaats-frustraties). Toen wachtte ik op de RS en warempel, hij is net zo relaxt met nog wat leuke nieuwe snufjes.
De beatslice fucntionaliteit is GEWELDIG. Gewoon een hardware Acid/ReCycle en nog een retegoede ook. De realtime midi effect (Unison, Harmony, Delay, Stretch, Reshuffle etc.) zijn echt cool. Een vers-geslicede loop kan je helemaal bewerken en het is allemaal midi dus realtime. Dat had ik nog nooit eerder gezien, behalve op EMU samplers. Op de RS heb je er echter dedicated knoppen voor.

Ook de RS heeft zijn nadelen. Vooral de Sample en sequence huishouding is totaal nieuw (en soms heeeel raar) en daar moet je echt aan wennen. Verder zijn er maar 2 van die geile gelpads.

De Akai is ook niet heilig natuurlijk. Belachelijk lage polyphonie. Een sampler die nou niet echt flexibel te noemen is en een schermpje waar ik een bril voor nodig heb.

Beide kasten zijn echt wel cool en je kan er vet veel mee. De RS is in mijn ogen de eerste machine die echt het "groovebox" paradigma waar maakt. Ik gebruik mijn Nord Lead en JP8000 niet veel meer. Ik speel er wat op en sample dat in mijn RS. Werkt als een trein en een kniesoor die het verschil hoort.

Ik kan nog wel even verder gaan maar geinteresseerden moeten gewoon dat ding in de winkel testen en zowiezo een dagje met de handleiding zitten. Daarna is het slechts genieten...

Ik kon het niet laten, even wat Sound on Sound over de RS te zeggen had. Daarna zal ik ophouden want het lijkt wel of ik voor Yamaha werk.

'If you need a single, portable, compact box that will do it all…there's really no competition'

'It has the depth to satisfy even the technically and musically most sophisticated user'

'The sampler is fast and clever'

'People are going to do great things with it.'

'Don't think for a moment that it will only suit dance artists; pretty much any electronic musician or songwriter could use what it's got'

'This really is a machine that makes light work of track creation'

'It's when you really want to get clever that this sampler really shines. The amazing Slice automatically cuts a sample into equally sized bits….the net result is that 'Sliced' loops respond to changes in tempo and alter speed without you having to do a thing'

'In terms of sheer impressiveness and fun, though, the RS's real-time controllability steals the show'

'The RS is lavishly supplied with knobs and switches'

'The pure 'synth' side of the RS is good, with lots of variety, from subtle and airy to industrial and hard'

'It's a powerful tool for composition, remixing, creative phrase sampling and live performan

Laatst gewijzigd:
Niet heilig

Niet heilig

Nou.... niet heilig ?

Nee effe serieus.. de MPC's van Akai zijn inderdaad niet perfect. De sampler (van de MPC2000XL) stamt nog uit de S2000.. en is hopeloos langzaam. Nou hebben wij daar geen last van .. want we gebruiken een S3000XL als sampler.

En nee.. de MPC heeft ook geen stepsequencing a la 909.. ook een tekortkoming in mijn ogen. Direct switchen naar een bepaalde track via de pads.. dat kan ook niet. Maar de timing is rete-strak.. en wat ie doet, doet ie verdomd goed.

.. conclusie (had ik die dan ?): Het hangt sterk af van je manier van werken of een MPC iets voor je is. Ik zou persoonlijk niets anders willen.. maar ik zie voor veel anderen wel redenen om naar iets als een RS7000 te kijken.

.. en uitproberen wil ik die bak Zéker een keer.. want ja.. kritiek leveren zonder de ins en outs te kennen.. dat slaat ook nergens op. :p

Re: Alhoewel...

Een SU700 is overigens niet echt een sampler/sequencer.. meer een loopjes-bak/sample-player.

Waaom zou de SU700 niet geschikt zijn voor hiphop? als iets loopyloopstyle is, is het wel hiphop. en verder lijkt het mij er een uiterst geschikt bakkie voor. Er zit toch ook een sequencer in? En waarom is het dan geen sampler?

(ik overweeg namelijk zelf een SU700 en dan gaat er (naast drum'n'bass en electro) ook zeker hiphop en dub mee gemaakt worden).

Re: Niet heilig

Re: Niet heilig

Origineel geplaatst door CraZ
En nee.. de MPC heeft ook geen stepsequencing a la 909.. ook een tekortkoming in mijn ogen. Direct switchen naar een bepaalde track via de pads.. dat kan ook niet. Maar de timing is rete-strak.. en wat ie doet, doet ie verdomd goed.

Je kan juiste prima tussen tracks wisselen.
Ik heb onder elke pad een andere track en die mute/unmute ik door op de pad te drukken.
En als je niet in het mute scherm zit, kan als je een sample aan een pad hebt gehangen kiezen wat er gebeurd als je erop drukt. Bijv hoelanger je em inhoudt hoe meer je van de sample hoort of elke keer dat je drukt, de sampel opnieuw begint of dat je de zelfde sample opnieuw hoort terwijl je em nog hoort van de vorige druk op de knop.
En dan natuurlijk nog die magisch repeat knob. Die is echt geweldig. ALs je die inhoud terijl je om een pad drukt, dan krijg je een roffel effect. Of je zet de repeat op constant
en dan lekker met de pads spelen.

Laatst gewijzigd:

Origineel geplaatst door CraZ
Eigenlijk is de MPC3000 dé hiphop bak. Maar even los van dit detail: Je ziet niet voor niets op veel hiphop releases ergens in een hoekje een MPC staan..

Ik heb altijd geleerd dat de E-MU Sp1200 de ultieme Hip hop machine was.

MPC3000, MPC60, SP-1200.... Natuurlijk zijn dat de originele hiphopbakken. De producers die ze kunnen betalen zullen voornamelijk deze bakken gebruiken ja. Maaar ik denk dat je steeds vaker 'n MPC2000XL op platen hoort, vooral van producers die nog geen Bentley rijden. En trouwens, had Dre niet laats 'n paar platen gemaakt ZONDER MPC, maar gewoon in Logic met EXS24? (oa die plaat van 50cent..)

Zo te horen is whotheman een beginnende hiphop-producer, en dan kies je denk ik beter voor de 2000XL dan voor de 3000 of 60. Een 'kale' MPC2000XL is trouwens wel erg kaal, dus als je er een FX board bij kan kopen kom je 'n stuk verder. Op die manier bekeken heb je natuurlijk meer aan 'n RS7000, waar de effecten (en synth-sounds) standaard ingebouwd zijn. Maar die heeft weer geen stoere-hiphop-bak waarde.

Een tip: vergeet het aanleggen van een sample-library, behalve voor 'n zwikkie fijne drumsounds. Verder gewoon alle sounds die je gebruikt ter plekke van je gigantische vinyl-collectie samplen op je technics. Trust me.

mpc zijn niet perse nodig voor hiphop...het voordeel is dat je die volle bangende sound hebt...
maar ik doe alles met software en alles zien is wel fijn..maar heb tijdej asr10 gebruikt en het geluid daarop is weer erg dope....

maar allesin1 is de mpc een goede keuze lijkt me....

maar het is de mens niet de machine die de muziek maakt

Re: Re: Alhoewel...

Re: Re: Alhoewel...

Origineel geplaatst door bounce
Waaom zou de SU700 niet geschikt zijn voor hiphop? als iets loopyloopstyle is, is het wel hiphop. en verder lijkt het mij er een uiterst geschikt bakkie voor. Er zit toch ook een sequencer in? En waarom is het dan geen sampler?

(ik overweeg namelijk zelf een SU700 en dan gaat er (naast drum'n'bass en electro) ook zeker hiphop en dub mee gemaakt worden).

ik heb d'r zelf een.. voor loops enzo ist ideaal.. maar als je echt zelf beats gaat maken met kleine losse sampletjes raad ik hem niet aan.. het kan wel.. maar beats programmeren erop is gewoon niet zo relaxed..

imho.. dus 't kan voor jouw misschien best wel werken :) , zelf ff proberen, of iemand laten demonstreren..
:)

de su 700 is een vreemd doch vet apparaat...heeft wel veel erg vreemde kuren maar maakt dat weer goed dat hij andere functies heeft die je nergens anders terug ziet...echt een raar ding..Ik heb er een gehad heel erg lang zelfs

Back