Help! Slechte stereo's brengen mijn mixjes om!

Stage73

elektromechanisch lid
Probleem:

Als ik thuis m'n mix afluister op m'n Behringer Truths (mwah...) of AKG240 koptelefoon, of op mijn simpele NAD stereo met (oude) B&W boxen, klinkt mijn mix helemaal niet zo slecht, relatief transparant en open. Ik knutsel extra met equalizing om 'openheid' te creeren en ieder instrument ruimte te geven, want mijn stem, de Fender Rhodes en strijkers zitten elkaar al gauw in de weg.

Als ik het nummer dan bij iemand anders afluister klinkt het vaak slecht en brijig. Vooral op prut-stereos, of stereo's met bassboost, effekten. Rampzalig vond ik ook een BOSE akoustimas systeem met zo'n subwoofer en van die kleine boxjes. Echter...professionele mixen 'overleven' dit meestal zonder problemen. OK, je hoort dan dat het minder klinkt als thuis, of bassheavy wordt, of wat dan ook, maar het nummer en de zang staat nog steeds!

Wat doe ik fout? Wat helpt? Ik heb al geprobeerd extra hoog erin te mixen maar dat is het niet, dan klinkt het al snel schril. Welke eq frequenties moet je hebben en welke niet? Ligt het aan de reverb? Heeft compressie invloed? De beste manier so far vond ik, mixen en dan de studio uit en buiten de deur luisteren of de vocal er nog bovenop ligt.

Als je het leuk vindt mag je graag commentaar leveren op mijn mixen, de nummers 'Coincidence' en 'Either way' zijn wat dat betreft de beste kandidaten (want met vocals): je vindt het op www.soundclick.com/jointfunkture . Maar ik ben ook zeer happy met algemeen commentaar

dank!

Roald

Bekijk eens het verschil tussen je eigen mix en dat van een CD van een soortgelijke muziek.

Als ik het zo lees heb je gewoon teveel laag in je mix. De commerciele muziek op de radio (neem bv een grote artiest) heeft verbazend weinig (sub)laag. En nu weet je waarom...

teveel bas denk ik niet. eerder dat alles zo'n doffe brij wordt...

vergelijken met CD doe ik vaak, is alleen lastig omdat ieder nummer anders is (niet dat ik nu zo waaaanzinnig innovatief ben...maar iets vergelijkbaars vinden is soms lastig) en omdat ik het level van refinement niet bereik, dat maalt vergelijk moeilijk.

Nou ik heb je muziek geluisterd maar blijf bij mijn stelling... Of beter EQ-en.... ;)

Ik heb ook even een paar tracks van je geluisterd, en ik vind het ook wat dof klinken. Het is idd een kwestie van beter EQ'en en volumes bijstellen. Op goedkope setjes klinkt het zo dof omdat er te veel mid en laag in zit. De (e)piano's staan vaak wat te hard valt me op, en met veel laag. Hierbij kun je gerust wat meer snijden onder de 50-80 Hz. Tegelijkertijd kun je snare's en hihats wel wat scherper laten klinken.

Ik denk dat het inderdaad wat bass-heavy is. Nu is dit geen probleem op fatsoenlijke afspeelsystemen, zoals je zelf al aangeeft. Het is ook niet té veel wat de muziek betreft, maar beduidend meer dan in de meeste commerciële producties.

Ook op mijn monitors hoor ik duidelijk meer laag dan in 't gemiddele commerciele nr. Ik heb ook het idee dat het sowieso wat druk is in het lage frequentiegebied waardoor het wat brijerig lijkt te worden. Ik sluit me aan bij wat protohuman en de rest al zeggen. Op m'n monitors klinkt het helemaal niet slecht, maar 't valt me wel op. Afgezien daarvan...heerlijke muziek!

Ik heb je muziek beluistert en het lijkt dat je je muziek serieus neemt. Mijn advies bestaat uit twee mogelijkheden:

1. tijd en geld investeren in het bouwen van een geschikte ruimte om af te mixen, professionele monitoren aanschaffen en veel meer ervaring opdoen met afmixen of;
2. je voornamelijk op de muziek en produktie richten en in een professionele studio afmixen.

De kans dat je produkties op een hoger niveau komen en je je muzikaal ontwikkelt door de samenwerking met een professional acht ik bij nummer 2 veel hoger.

3. Wat meer tijd en moeite aan je eigen mixen besteed. Daar is iig nog zat ruimte voor verbetering.

(Hoe duur is een gemiddelde studio ook alweer? Iets van 500 per dag of zo?)

En in principe zou je mix overal tenminste redelijk op moeten klinken.

Maar van die doordreunende bassen van bijv een basgitaar is niet altijd handig. Dan gaan die cheapo plastic meukspeakers eerder resoneren met alle narigheid van dien.
Bij Coincidence bijv zit die bas ook niet zo lekker in de mix en wringt hij met de kick. Met een sidechain zou je die bas weg kunnen laten drukken door de kick.
En de drums klinken daar ook wat opgesloten, met wat panning en een plate verb krijg je al wat meer een ruimtelijk effect
En er zijn nog zat andere dingen die je uit kan proberen.

OK. ik ga in elk geval dus wat erg lage bas eruit halen, en nog eens kijken of ik een beetje helderheid in de stem krijg. Ik denk dat het ook een beetje aan mijn stemgeluid ligt, dat is helaas een tikje vlak. Veranderingen in de drumtracks is vaak lastig omdat ik meestal uit een bestaand liedje een drumloop trek. Dat werkt inspirerend maar is natuurlijk een grote beperking, ik heb vaak niet eens een break. Either way heeft bv een loop uit TT 'd Arbys "sign your name across my heart". Is een beetje te langzaam helaas.

Ik neem idd muziek serieus..maar dan als hobby :-) Ik zou zielsgraag professioneel wat met m'n spul doen, maar ik heb er de moed niet voor (en verder ook een spannende 'normale' baan). Wat fuse zegt is zo'n beetje het doel: het moet 'redelijk' klinken. Ik concentreer me het liefst op het liedje en als het met Rhodes+zang staat dan is voor mij de grootste lol al geweest, maar ik wil het ook wel graag eens aan m'n vriendin voorspelen, of aan vrienden, zodat ze meespelen. Op de eenofandere manier hoor ik het ook niet meer goed na een tijdje, wat nu een verbetering is en wat niet (qua mix en sound)

Dank voor jullie moeite! Ik ga m'n best doen en zal dan verbeterde mixen oploaden

Ik krijg mijn mixen ook niet goed op die Truths. Als ik het ergens anders op beluister is er meestal teveel laag en klinkt het hoog niet mooi helder, net als wat jij zegt. Ik weet niet of het aan de monitoren ligt want ik heb verder weinig ervaring met andere merken...

Omdat het een beetje veel gedoe is om steeds mn muziek op cd te branden en het in de auto te beluisteren om te kijken of het nu wél klinkt, ga ik er een set standaard hi-fi speakers bij halen zodat ik kan switchen tussen de studio monitoren en normale boxen. En dan zorgen dat je mix op beide sets goed klnikt en dan weet je dat het goed is. Ik ken iemand die werkt al jaren (profi)op deze manier...

wat ik me afvraag is mix je stereo geluiden of mono geluiden want dat maakt een groot verschil.

probeer een goede mono mix te maken en van uit de mono een stereo beeld te creeëren. het voordeel hier mee is dat je mono geluiden beter kan plaatsen in je mix en ook je volume's beter kan instellen. zet eens een 3de speaker voor je neus neer en probeer daar je geluiden alleen maar te plaatsen.

goede monitors zijn wel een must

probeer een goede mono mix te maken en van uit de mono een stereo beeld te creeëren

Precies. Een goeie mix blijft staan in mono, een slechte verzuipt in allerlei fase-problemen en geluiden die links en rechts zaten die elkaar in mono in de weg zitten. Want vergeet niet dat bij kleine brakke setjes de speakers vaak dusdanig dicht bij elkaar zitten dat het eigenlijk een halve mono set is. Bij setjes die alles onder de 200 Hz naar een sub sturen is natuurlijk het laag sowieso mono. En dan kun je nog de basgitaar bij de basedrum wegge'pan't hebben, op zo'n set zit hij er gewoon weer midden in. Da's precies de reden waarom veel mengtafels een knopje hebben om mono te monitoren...

Back