Ableton live 5 vraagje?

maximo

Nieuwkomer
Ik ben nu een paar maandjes begonnen met produceren en doe het met Ableton live 5 en moet zegen dat ik al best leuke tracks heb kunnen maken maar kheb als ik na een 20 a 30 min. bezig ben geweest ableton gaat kraken in het geluid alsof me pc het niet trekt.
Ik werk met een AMD Athlon 64 Processor 3400+ 2200 MHz en 1024 MB geheugen
geluidskaart is audiophile 2496
Ik zou graag willen weten waar het aan ligt want kheb hier nog geen concreet antwoord op kunnen vinden.
Als ik 3 midi sporen tegelijk aan zet schiet´t rechtsboven naar zo´n 80% dat kan volgensmij ook nie echt goed zijn, maar misschien weet iemand wat ik eraan kan doen.

Gr, Max

draai je een virusscanner?

wat voor midi apparatuur heb je in/om je pc? (ik doel op USB-Midi adapters etc)

wat is je instelling van je audiobuffer ? (latency)

Bedankt voor de reactie, ik moet er nog iets aan toevoegen dat als´tie raar begint te doen ik het door de samplerate even te switchen van 44100 naar bv 48000 en weer terug dat vaak helpt.
Verder heb ik een midi keybord pc-200 maar dat heeft er verder nix mee te maken, als antivirus heb ik NOD32 draaien.
De output buffer latency staat op dit moment op 79,5 ms
Na mijn weten draait er dus ook niet veel shit op de achtergrond, wat ik me afvraag is ligt het aan het intern geheugen, de snelheid van me pc of wat anders..............

Gr, Max

en wat is je audio interface (geluidskaart) dan? klinkt alsof je 't met een standaard on-board dingetje doet. wil je serieus werken heb je toch echt wat degelijkers nodig (met ASIO drivers).

79ms latency is trouwens belachelijk hoog. onder de 10ms wordt aangeraden om soepel te spelen...

als je toch geld gaat uitgeven aan hardware kan je ook meteen je software legaal kopen. da's wel netjes en dan kun je ook op support van ableton zelf rekenen.

Re: Ableton live 5 vraagje?

Origineel geplaatst door maximo
Ik werk met een AMD Athlon 64 Processor 3400+ 2200 MHz en 1024 MB geheugen
geluidskaart is audiophile 2496
het zal niet aan je specs liggen hoor

Freeze je tracks en consolidate je arrangments, scheelt ;) gebruik de reverb echt als laatste die vreet nogal wat ;)
Ook je buffer omhoog zetten helpt trouwens

hey dat probleem heb ik ook!! bij mij komt dit door mijn asio drijvert. ik gebuik asio4all. op zich een hele uitkomst met een onboard geluidskaart!!

de enige oplossing die ik heb gevonden is als de kraak begint het volume zachter draaien, naar preferences gaan, audio device op none zetten, nu houd de kraak op. daarna selecteer je gewoon weer je geluidskaart. daarna blijft bij mij alles naar behoren werken...

t kan zijn dat het bij jou een ander probleem is maar het lijkt me hetzelfde.

veel suc6

bliepbliep

Ik heb voor mijn laptop een Audiophile USB en voor mijn desktop pc een Motu 828MKII en heb op beiden dit probleem absoluut niet.

Laptop is een pentium-M 1500Mhz met 1GB geheugen en desktop een Athlon64 3800+ overklokt naar 4800+ met 2GB geheugen.

Denk dat je het toch elders moet zoeken.

Laatst gewijzigd:
Midi tracks voor vst's?
Of voor externe gear?
Kan me goed voorstellen dat als je "zware" vst's laad dat ableton het zo goed mogenlijk probeert bij te benen, dan maar met kraken e.d. maar spelen zal die!

Hey mensen bedankt voor de tips en reacties, ik denk dat ik toch maar extra geheugen bij ga kopen misschien dat het helpt. Voorlopig moet ik als´tie begint te kraken even naar preferences en dan bij settings iets aan en uit zetten, ik weet niet waarom het dan ineens weg is maar tis net of´tie gereset word of zijn geheugen weer op pijl komt, zou het niet echt durven zeggen, tis wel vreemd want het gebeurd me om de 20 a 30 min dat ik ableton aan heb.

Gr, Max

Hey mensen bedankt voor de tips en reacties, ik denk dat ik toch maar extra geheugen bij ga kopen misschien dat het helpt. Voorlopig moet ik als´tie begint te kraken even naar preferences en dan bij settings iets aan en uit zetten, ik weet niet waarom het dan ineens weg is maar tis net of´tie gereset word of zijn geheugen weer op pijl komt, zou het niet echt durven zeggen, tis wel vreemd want het gebeurd me om de 20 a 30 min dat ik ableton aan heb.

Gr, Max

Dit is echt een probleem proberen te bestrijden met een gok investering. Dit zou ik dus per definitie niet doen.
Met 1 GB geheugen liep Ableton namelijk ook prima bij mij, en ook met 512 geen problemen.

Monitor eens hoeveel cpu/geheugen live.exe gebruikt net na het opstarten en daarna op het moment dat de boel begint te stotteren.

En kijk daarbij ook eens naar het gehele cpu verbruik. Lijkt wel of er gewoon een ander programma cpu cycles begint te zuigen na een tijdje. Eventueel (zoals eerder vernoemd) een virusscanner oid.

Extra geheugen kan helpen maar misschien is het enige wat je dan doet het problemen verleggen van 20 minuten naar 35..........

Dat aan/uitzetten van iets in de preferences als fix is wel zorgelijk. Dat zou bijna duiden op een memory leak in de driver ofzo. Ik heb zelf ook de Audiophile en heb daar absoluut geen problemen mee. Gebruik je wel de laatste driver?

Laatst gewijzigd:
Ik zie dat er heel wat mensen zijn die er al meer kaas van gegeten hebben als ik, als virusscanner heb ik NOD32 en die is naar mijn weten laag in het geheugen verbruik, betreft de driver neem ik aan dat je die van mijn geluidskaart bedoeld toch? Geluidskaart heb ik pas 3 maanden nieuw gekocht, lijkt mij dat de nieuwe driver er dan bij zit of toch niet? Ik heb de versie Ableton 5.0.3 gekregen van iemand die werkt er ook mee en hij heeft daar geen last van.
Ik zal na jullie raad iid ff wachten met geheugen kopen en kijken wat ik er nog meer aan kan doen.
Alvast bedankt!

Gr, Max

Ik zie dat er heel wat mensen zijn die er al meer kaas van gegeten hebben als ik, als virusscanner heb ik NOD32 en die is naar mijn weten laag in het geheugen verbruik, betreft de driver neem ik aan dat je die van mijn geluidskaart bedoeld toch? Geluidskaart heb ik pas 3 maanden nieuw gekocht, lijkt mij dat de nieuwe driver er dan bij zit of toch niet?
Ik zal na jullie raad iid ff wachten met geheugen kopen en kijken wat ik er nog meer aan kan doen.
Alvast bedankt!

Gr, Max

NEE! Absoluut niet zelfs......die drivers cd's worden gewoon in het begin van de productie van zo'n kaart gemaakt en bevatten dus doorgaans de eerste driverversie. Klik eens heel snel hier voor de laatste driver. Ik denk dat je daarmee heel erg veel verbetering zult zien!

Eerst dit proberen voor je iets anders doet!!!!!

Back