Hoe verschillende Ableton live songs live spelen? In combinatie met hardware?

Senthrax

Stamgast
Ik ben sinds enige tijd met ableton live bezig en heb ondertussen een aantal songs gemaakt waarbij de structuur is opgebouwd in session view zodat dit live te spelen is. Ik werk hier volgens een bepaalde template zodat ik telkens weet wat wat is en dit kan besturen met een midi controller.

Nu wil ik 2 verschillende live songs op elkaar laten volgen (dus eigenlijk al mijn songs 1 voor 1 live afspelen en met elkaar mixen.) Lijkt helemaal nog niet zo simpel te zijn..

Stel dat mijn pc het zou aankunnen, wat niet is maar goed, dan zou ik in theorie, 1 instantie van live kunnen starten en als main sequencer gebruiken die gewoon de midi clock uitstuurt, en 2 andere instanties van live kunnen opstarten die elks een song geladen hebben. Als de ene song volledig bezig is, kan ik op de andere instantie van live van song wisselen, en dan de tracks mixen, etc (heb dan ook voor elke instantie van live een midi controller nodig)...

Dit scenario is te resource intensive, misschien wel haalbaar met een zwaardere laptop(core i7, ssd,..)?

In ieder geval, dit scenario kan bijvoorbeeld ook gedaan worden door het gebruiken van meerdere pc's (zo deed ik het vroeger met een paar kameraden, 1 van ons had een mc-505 als main seqencer, en 2 van ons elks een laptop met reason,.. lang geleden)

Of een setup die me ook wel leuk lijkt is er een met een hardware groovebox/drummachine, die ik misschien nog wil aanschaffen. Zit hier al een hele tijd over na te denken en mis die groovebox van vroeger wel, zou heerlijk zijn om dit in combinatie te gebruiken met ableton live. De setup (gedeeltelijk) die ik in gedachten was, is het volgende:

Groovebox/drummachine die oa voor de "MIDI Clock" zorgt. Dan verder een laptop met Ableton live die meespeelt met de midi clock van mijn main sequencer(groovebox). Dan zou ik kunnen afwisselen tussen Hardware song, live song, hardware song, live song etc...

Graag meningen, tips, advies over bovenstaande ideeën.. Heb net volgende topic ook doorgelezen (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=139305), maar zou het liefst niet naar een oplossing gaan waarbij ik alles omzet naar wavs en dan in 1 set laadt... Tenzij mijn idee van hierboven echt niet aangeraden is met live en vst's.. (gebruik enkel live devices en NI Komplete devices)

Zit ook nog met een ander technisch probleempje dat hopelijk een setting is die ik mis, maar hiervoor heb ik maar ff een andere thread aangemaakt (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1389347). Verder had ik ook nog graag wat meningen over groovebox/drum machine opties, heb ik ook ff een andere thread voor aangemaakt om het een beetje overzichtelijker te houden (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1389346).

Alvast bedankt voor jullie input!

Denk niet in meerdere instanties van Ableton, maar aan meerdere tracks in in Live-set. Maak track 1t/m6 voor nummer 1-3-5-7 en track 8t/m14 voor 2-4-6-8. Track 7 dient als 'spacer'. 6 tracks voor livegebruik moet kunnen mits je je drums groepeerd.

Tom Cosm, een NieuwZeelander die officieel Abletontrainer is had er laatst een tutorial over gemaakt in een filmpje, maar die kan ik niet terug vinden. Hij noemde het in ieder geval ' Megaset'.

Thanks voor de info. Is inderdaad wel een heel interessante setup, maar wel een waarin je eerst alles naar audioclips omzet. Hoop toch een doenbare oplossing te vinden om verschillende aparte songs live te kunnen afwisselen..

Heb bijvoorbeeld al een stuk of 20 songs (work in progress) met veel daarin die meer dan 10 tracks gebruiken (verschillende percusie tracks, bass, synth tracks enz) en wil ook bepaalde synth sounds live kunnen tweaken. Die vrijheid zal heb je natuurlijk niet met bovenstaande setup. En het is ook niet dat ik steeds dezelfde synth gebruik, dan kon hier nog van patches wisselen, maar gebruik verschillende synths uit NI Komplete.

als je niet alles naar audio omzet en voor elk nummer een verschillende setup hebt naar aantal tracks/gebrukte VST's enz is het quasi onmogelijk.
Verder is het naar 'live' toe dan ook héél moeilijk om nog te weten wat welke knop in je verschillende abletonlivesets doet.
Je moet dus echt wel gaan naar iets overzichtelijk binnen één Liveset.
Of een drumcomputer als 'master' zetten , op je laptop een nieuwe set inladen, en je drumcomputer snel stop/starten ('oppikken' van midiclock gaat niet bij mijn weten, hij heeft ook een 'start' nodig, niet enkel clock)
Hopelijk ben ik met alles hierboven verkeerd, maar je bent niet de eerste/enige die wil wat jij probeert ...

quasi onmogelijk.
...

Ja,. psies,. live is idd niet de ideale live app,.. 8) je kunt wel gaan klooien met controllers,. midi cc,. en allerhande externe hardware zodat je hands-on controle houdt maar je moet aan alle kanten consessies doen.
Ikzelf vind live wel ok icm bv een launchpad en dan een andere laptop erbij met reason en een remote sl,..
Zo hou je je bieten en kroten gescheiden,. Live voor de rechttoe rechtaan en reason voor de tweaks.
Maar je moet wel een georganiseerd hoofd hebben en het live gevoel is nooit zoals bv met een rs7000 en een mc909 ofzo omdat je continue op je schermpjes staat te gluren!

Snap so wie so niet dat er geen software groefboxen zijn.
Gat in de markt als je mij vraagt.

Buiten dat,.
Old school livesets met ouwe drumbakken en analoog en on the fly stepsequencen blijft toch t leukst! :okdan:
(Totdat je je flightcases moet sjouwen natuurlijk!)

Mja precies, volg helemaal. Hadden hun product beter "ableton live maar toch niet helemaal" genoemd :) Nee, het is een fantastisch programma, alleen jammer dat deze feature er niet in zit.

In theorie zou je eigenlijk perfect met 1 laptop 3 instanties van live moeten kunnen openen > 1 master, zend midi clock (mbv midi yoke) naar de 2 andere en daarmee wissel je je songs af en in je master instantie steek je fx die je over de hele mix zwiert... Met reason gaat dit, die heeft geen nieuw startsignaal nodig, die springt gewoon zelf in als je in de "client" reason op play drukt, dus in theorie zou het met live ook moeten gaan, alleen hebben ze bij ableton dat er niet in geprogrammeerd blijkbaar.. ze kunnen wel hun clips mooi laten flikkeren als je een scene op play drukt :P

Misschien eens een feature request mailen naar ableton dan, enzij er hier iemand toch een manier weet.. Een versimpelde overzichtelijke grote set is natuurlijk ook zeker wel een goed idee, dat ook de stabiliteit van de hele setup ten goede zal komen.

zoals er nooit geen hardwarebak 100% op zichzelf voor een liveset kon zorgen, zo is er ook geen software die voor 100% in jouw wensen zal voorzien.
Verder is dan van alle DAW's, Ableton Live degene waar je 'live' echt wel het allermeest mee kunt.
Nu is het aan jou om jezelf en je verwachtingen enigszins aan te passen aan wat er mogelijk is in de wereld ;-)

Er zijn genoeg acts die het wél voor mekaar krijgen om énkel met ableton een set van +1 uur te geven...dus het probleem moet toch eerder bij jezelf liggen dan bij ableton.
Je kan ook elk 'nummer' in één group track steken en door die group track te unmuten, 'speel' je een nieuw nummer. Je gaat dan wel-als je voor elke track veel fx etc gebruikt- snel tegen de limiet van je computer aanzitten...

Hehe, yup inderdaad. Ableton mist eigenlijk enkel die feature om in te pikken op de midiclock, maar beetje compromis sluiten en wat extra moeite steken in een liveset maken in 1 file is zeker ook een goede (stabielere minder resource eisende) oplossing.

Ik kan ook dit tutorial filmpje aanraden: http://vimeo.com/1701545
Tom Cosm legt uit hoe je een project met heel veel sporen downmixed naar bijvoorbeeld 8 sporen zodat je die kunt inladen in een liveset project. Ok je houdt dan wel gerenderde audiotracks over maar je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld je leads los op een midi spoor te houden en uit 1 softsynth te halen zodat je die live kan tweaken.

Nog een handige tip die ik ergens heb gelezen: maak eerst je track helemaal af voordat je het omzet naar een liveset project. Dan wordt het een stuk duidelijker wat je live wilt tweaken en wat niet.

Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken: welke parameters wil ik live onder m'n knoppen hebben en welke niet? Je hebt maar een beperkte hoeveelheid midi controls en maar 2 handen (ik zou best een octopus willen zijn).

Hoe heb je dit uiteindelijk gedaan?

De TomCosm manier is volgens mij echt een goede omdat het anders niet te overzien is.

Ben zelf nu bezig met het maken van een Liveset van ongeveer een uur in Ableton.
Qua stijl zoals Loudboxer van Speedy J.
Ik heb er voor gekozen om de tracks vanaf de grond toe op te bouwen in de Session View i.p.v. de Arrangement
View waar ik normaal in werk. Je krijgt dan meteen een goed gevoel voor hoe je het live wilt gaan doen.
Ben er nog niet helemaal uit maar op dit moment werk ik met een template met 8 audio.
tracks waarvan ik twee tracks "onder de knoppen heb". Op die kanalen heb ik vier sends om live de effecten te kunnen aansturen. Verder stuur ik alle tracks via een Submastertrack naar de Master en op die Submaster heb ik nog een effect dat ik live kan bedienen.
Ik moet nog een nieuwe controller kopen want ik heb nu alleen een Oxygen 8 maar volgens mij voldoet zo'n Behringer BCR prima.

Zelfs MET een hi-end laptop zou ik alle cpu intensieve vst(synths) bouncen naar audio. Je gaat toch niet uitgebreid lopen tweaken in de praktijk en als je bijv. wilt filteren kun je altijd nog een fx plugin daarvoor gebruiken.

Het risico op kraakjes door cpu-spikes is zelfs met de meest stabiele vsts mij te groot live (en vaak is het ook nog warm, en cooling in laptops blijft toch beperkt).

mijn aanpak totdusver is zoveel mogelijk wegbijven bij externe plug-ins en zoveel mogelijk met de standaard plugs te werken. Zelfs dan bouncen naar audio als het geen "dynamische" sounds zijn. Voor "authentieke" sounds gebruik ik autosampler van redmatica om patches van mn synths te maken. De sampler van Live is best uitgebreid met o.a. filterdrive en spread functions.

Launchpad is lekker voor de feel. Nocturn met automap om per track een page met controller assignments te maken. Jammer is dat je idd uiteindelijk toch op de laptop scherm zit te checken wat alles was.

Met een iPhone en automap kan je overigens per page 8 scenes maken met labels, maar het lijkt me geen secuur gevoel om met een wi-fi gelinkte iphone op te gaan staan treden. Als novation een launchpad zou maken met lcd, rgb knoppen die tekst, kleur en zelfs graphics kunnen tonen, zou ik zo 500+ ervoor neerleggen. Zeker als het zo strak zou integreren met live dmv automap. :verkoght:

maar het lijkt me geen secuur gevoel om met een wi-fi gelinkte iphone op te gaan staan treden.

Even helemaal absoluut niet ter zake doende. Het zou wel grappig zijn als mensen in het publiek dan via bluetooth of wifi kunnen inloggen en dan live kunnen meepielen.. Of bij 1 track ofzo. denk dat je daarmee dan al behoorlijk publiciteit voor je act binnenhaalt hehe :)

Even helemaal absoluut niet ter zake doende. Het zou wel grappig zijn als mensen in het publiek dan via bluetooth of wifi kunnen inloggen en dan live kunnen meepielen.. Of bij 1 track ofzo. denk dat je daarmee dan al behoorlijk publiciteit voor je act binnenhaalt hehe :)

Haha geweldig....kunnen ze live bepalen welke clips er gespeeld gaan worden in de set.

live kom je een heel eind door de live file browser te gebruiken.
Rechts bij je plugins bv. kun je ook folders zien.

Als je nu weerdere songs bij elkaar hebt staan haal je live samples en midi tracks in je lopende sessionview. Plugins worden met het midispoor mee ingeladen. dit is misschien een beetje zoeken maar 't kan .

Je kunt je plugins ook al spelende live inhalen en weggooien !
Op die manier hou je je set beperkt en klapt je laptop niet

Gewoon liveset beginnen met een lege live song en een voor een je songs afwerken in diezelfde song zonder een song in te hoeven laden dus.
beginnen met

plaatje:
abletonImg.jpg

Back