Waarom Ableton Live?!

hey ts jij bent gewoon arlon! hoe is het?

Wat een Boefje is het toch ook die Arlon..... :D
attachment.php

"Elementary my dear Watson...."

OT dan maar weer. Ableton heeft, wat mij betreft een erg fijne workflow....het enige wat ik mis is ondersteuning voor 2 beeldschermen.... ow en sysex....

Attachments

• holmes.jpg
    holmes.jpg
    3,9 KB · Bekeken: 117
Heel simpel, in cubase bijvoorbeeld staat je scherm op 2 minuten bomvol met kaders waardoor je uw arrangement amper nog ziet! In Live past alles mooi op het scherm en in een verdomd handige manier ook!

Om een vergelijking te maken, Cubase voelt meer aan als programmeren, Live meer als een instrument bespelen.

Klein tipje voor de Live gebruikers:
Ik heb de "Draw Mode Switch" (dat potloodknopje naast de transport bovenaan) gemapped naar de "<" knop (rechtsboven de control) ipv Ctrl-B.
Nu kan je met 1 heel simpel knopje héél snel wisselen tussen selecteren en editen.

Heeft me al kilometers muislengtes bespaard of frustrerend zoeken naar die ctrl-b zonder perongeluk op mn mousepad te klikken. :okdan:

Ik heb best heel veel livesets gedaan,. zowel gear, ableton, reason en cubase.

Ookal is ableton ervoor gemaakt,.Het dichts bij sets met echte gear komt toch echt reason,..
Moet je wel de juiste controllers hebben. 1 met 16 faders en mutes voor de mixers
en 1 met automapping voor het hands on tweaken van de synths en andere sources.
Als je dat met ableton wilt doen moet je een hele batterij aan softsynths openrukken en
die zijn qua mapping dan weer lang niet zo toegankelijk als in de reason sequencer,.

Ableton en reason rewiren is echt te gek,. de twee sluiten bijna naadloos op elkaar aan,.. beter als de andere pakketten als je mij vraagt.
Ik gebruik ze vaak samen als ik audio ga tracken,.. dat deed ik vroeger met cubase maar dat werd te zwaar en te log.
Cubase is weer veel beter in het editen van je samples,.. lekker met al je tools in een mega window plakken en knippen,..
Daarin schiet ableton wat mij betreft tekort.
Het zou heel simpel zijn als je gewoon je schermpjes kon loskoppelen zodat je ze naar een ander scherm kon trekken. Zoals detach sequencer window in reason!
Zou echt vet zijn als je gewoon je wave editor in een los scherm kon openen.

Bij ableton is werkelijk alles te keymappen,. dat kan verdomde handig werken en je
kunt zo een heel eigen workflow ontwikkelen.

Logic heb ik echt nooit mee gewerkt. Ik ben gewoon vanaf de atari in koebeest gedoken en dat heb ik volgehouden tot sx. Nu is t hoofdzakelijk reason en ableton.

Al begreep ik van een fellowproducer dat de nieuwe cubase weer een hoop brutale nieuwe functies er bij heeft dus die moet ik ff uitchecken.

Kortom,.. Gebruik gewoon alles door elkaar. Da's t leukst!

tis allemaal wel zo'n beetje hetzelfde laken en pak.
ok, Met wat GUI verschillen....tuulk

maar....
Als je goed bent in het bouwen van tracks is het om het even welke DAW je gebruikt imo.
Voor mij doen ze het persoonlijk allemaal, Cubase, Logic, Ableton, ProTools, Sonar, etc.

Loop je nou echt vast in een DAW en zit het je gewoon tegen, switch dan naar een ander.
Of gebruik ze in combo met elkaar.
Een DAW wordt "beter" aan de hand van hoe goed je er mee overwegkunt.

Ableton is iig geweldig !

Back