Wat is Granulaire Synthese?

fuse

Gepokt en gemazeld
Misschien wel even handig voor iedereen om dit onderwerp eens te behandelen. Even los van het feit of het soft of harde waar is. Het gaat om de manier waarop je geluid krijgt die toch wel degelijk verschilt van al die andere manieren waarop je lawaai kunt maken.

Wat is dit?
Wat kun je er mee?

Zelf heb ik nog even geen verhaaltje klaar maar ik heb wel eens met diverse prog's gewerkt waarbij je granulaire synthese kon gebruiken. Toen vond ik het nog niet zo bruikbaar omdat het zo'n chaotisch geluid voorbracht, maar wellicht dat de patches hiervoor nog niet van dusdanige kwaliteit zijn dat je er daadwerkelijk ook iets mee kunt.

voor zover ik weet, voer je in bij deze vorm van synthese een geluid in, en dan worden de frequenties die hierin zitten in willekeurige vorm opnieuw gerangschikt (zodat je ook van een sampletje van 1 seconden een dynamisch geluid van 1 minuut kan maken)

Ik gebruik het wel eens, juist omdat het zo'n smerig resultaat geeft. Maar echt mooie geluiden komen er niet uit, vooral herrie.

Geen, er zijn alleen softwareversies van zover ik weet.

Het is niet echt voorspelbaar namelijk.

wacht maar op malstrom..combi van granular en wavetables...reason2 all the way ;)

Olaf

"All sound is an integration of grains, of elementary sonic particles, of sonic quanta." -Xenakis (1971).

Granulaire synthesise van geluid is de generatie van duizenden sonische grains die lineair gecombineerd een audio event vormen. De geluidskarakteristiek wordt bepaald door de grains
zelf , bijv. korte sinus, driehoek of zaagtand golven of complexere golven. Door bijvoorbeeld density, grain- karakteristiek en grain lengte te veranderen beinvloed je het sonische resultaat. Ofwel door in de micro structuur te manipuleren verander het timbre van het geluidsevent.
Twee soorten te onderscheiden.
Granulaire synthese ...... met sinusen, zaagtanden , complexere gofvormen etc.
En granulatation ..... al dan niet live audio/samples in kleine grains hakken om daarmee weer een nieuw geluid te maken.

Resultaten klinken inderdaad vaak goed ranzig en noisy maar dit ligt ook aan de grain zelf. Granulaire synthese werkt bijvoorbeeld ook erg goed om cleane drones te krijgen. Dus niet noodzakelijk ranzig.

Inderdaad geen hardware synths.
Wel diverse software op het net te vinden.
Erg coole granular patches te vinden / maken in
MSP (Max Signal Processing)
Leuke applicatie gemaakt met MSP
Real Time Granular Synth van nederlandse maker.
Helaas niet voor PC gebruikers.... only MAC
Wel PC applicaties gezien op het net meen ik me te herinneren.

fint

MSP is echt wel gaaf ja. Hopelijk dat ze ooit nog met een PC versie uit komen.

Maar waar ik het over had is GrannerX of Crusher-X

http://www.crusher-x.de

En het is shareware dus kost het niet metteen een rib uit je body. ;)

In Buzztracker zit een gratis granulation synth, werkt dus met samples.

Erg vage resultaten.

Ik gebruik GranuLab veel http://hem.passagen.se/rasmuse/Granny.htm. Is een stand-alone applicatie, maar kan wel via MIDI bestuurd worden. Geen spannende GUI maar het is gratis dus dat maakt me niets uit. Je kan patches maken en opslaan en daar vervolgens tussen morphen :). Je kan alles wat je hoort opnemen en als wave file wegschrijven. Wat je daar vervlogens mee doet mag je zelf weten ;)

Ik dacht dat het geluid 'gegranuleerd' word, verdeeld in zeer kleine stukjes. Je kan een geluid dan uitrekken of samendrukken over de tijd door die stukjes korter of langer te maken. Ook de pauze tss de stukjes kan veranderd worden zodat je kan uitrekken/comprimeren over tijd met behoud van pitch.

Voor granulaire synthese heb je altijd een geluid als input nodig. Dit kunnen eenvoudig oscillatoren zijn of samples van om het even welk geluid.

hoe chaotisch het klinkt hangt van je installingen af, ikzelf vind het een erg vette synthesetechniek....ben vooral erg fan van GranuLab, daar haal ik soms erg leuke dingen uit

overigens schjint aan het eind van dit jaar eindelijk de windows versie van max/msp uit te komen...jippie!

Wat is Granulaire Synthese?

ik kom deze term steeds vaker tegen...

maar wat is het nou eigenlijk?

:confused:

Bij granulaire synthese worden er met grote snelheid korte stukjes geluid gemaakt met een lengte tussen de 5 ms en de 100 ms. Deze stukjes geluid worden 'grains' genoemd. Door deze grains achter elkaar te zetten, zijn ze niet meer als aparte stukjes klank hoorbaar maar als één totaal geluid. Een grain werkt dus als een soort van complexe golfvorm. Een grain kan een golfvorm zijn zoals bijvoorbeeld een sinus maar ook gewoon een ander stukje geluid. Met bepaalde computerprogramma's is het mogelijk bestaande geluidsfragmenten op te delen in een groot aantal grains waarna verschillende parameters van die grains veranderd kunnen worden. Door de instellingen daarvan te veranderen, zal dus het geluid als geheel anders gaan klinken. Er zijn verschillende parameters in te stellen, zoals de duur van de grain, de frequentie binnen een grain, het aantal grains per seconde, de attack en release van een amplitude envelope (later meer uitleg hierover) en eventueel een waveform (geluidsgolf) binnen een grain.

Bron: Google.....natuurlijk

Origineel geplaatst door fuse
MSP is echt wel gaaf ja. Hopelijk dat ze ooit nog met een PC versie uit komen.

Opcode/Cycling74 MAX/MSP komt (eindelijk) binnenkort ook voor de PC uit, ze zijn er al heel lang mee bezig, maar mede omdat de oorspronkelijke programmeur ineens opstapte, wilde het niet vlotten. Ik geloof dat eind deze maand de release-datum gepland is, zal dus wel eind dit jaar worden, maar dan heb je ook wat :)

Zommige timestreching werkt ongeveer op deze manier ook...alleen daar laten ze iig de grains qua volume in elkaar overfaden voor een smoother effect.

Er is ook timestreching die (net als bij mp3 encoding) alle frequenties uitfiltert met een Fourier transformatie, waarna er per frequentie een occilator in wordt gezet om het totale geluid weer op te bouwen maar dan over elke gewenste tijdsstrekking!

Ik d8 ik zet het er maar ff bij voor de lol ;)

Back