Tape out opnemen op PC

Otlen

Lid
Veel analoge synths uit het pre-midi tijdperk hebben een tape uitgang om je patches of sequences in op te slaan cq. op te nemen. Kan deze analoge uitgang ook op je geluidskaart aangesloten worden en met een audio recording programma opgenomen worden en weer teruggelezen worden? Het analoge signaal wordt immers geconverteerd naar een digitaal signaal en als je het terug wil lezen in de synth wordt het terug geconverteerd naar een analoog signaal.

Kan dit of zit ik nu helemaal fout?

Klaus,

het is mogelijk. Ik heb je net een PM gestuurd met wat hierover. Zelf vond ik het veel te omslachtig.

hopelijk dat mn PB het wat duidelijker maakt over de andere mogelijkheden die er zijn.

Als je um echt via midi wil aansturen kan dat met een softwareprogr. meer info staat op het forum. Het is ook mogelijk (wel de duurdere oplossing) om een Analogue Solution mod in te (laten) bouwen en dan met een doepfer MCV4 het cv/gate om te zetten naar midi. Op deze manier kan je namelijk ook het filter via midi aansturen (behalve cv/gate is er ook een filter cv input).

Als ik me niet vergis heeft SF-lid MadR een SA mod kit in de verpakking thuis liggen (weet ook niet of ie um wegdoet ofso)

ongetwijfeld zijn er meer SF-leden die het beter weten (diepere kennis) en je verder kunnen helpen!

enne heel veel tweak-/speelplezier met de MC202! :okdan:

:verkoght:

Als je um echt via midi wil aansturen kan dat met een softwareprogr.

Ik denk niet dat klausito dat bedoelt. Toch gewoon het opslaan van je geluiden via de tape-out op je computer (bv als .wav)? Dat kan in ieder geval gewoon, heb ik al gedaan bij m'n synths. Alleen goed opletten met het opnamevolume.

Bij de Juno60 werkt het in ieder geval prima. Volume moet je een beetje mee experimenteren maar thats all..

R

Sms303, dank voor je PB. Daar heb ik wel wat aan maar dat was inderdaad niet wat ik hier bedoelde. Ik bedoelde wat meizo zei, opslaan als wav. Ik wist niet dat het gewoon wav werd trouwens.
Mijn poly800 en poly61 hebben ook zo'n tape in/uitgang. Alleen onthoudt bijv. de poly 800 wel zijn sequences, mijn kersverse mc202 ( sms303 ;) :luv: ) niet. Daarom zou ik dit, indien mogelijk, op willen nemen (desnoods op echte tape) maar het leek me dat dit ook met de pc moest kunnen.

Gaat allemaal prima, zolang je het maar op fatsoenlijke instellingen opneemt, en (LET OP) er geen MP3 bestand van probeert te maken. WAV saven en eventueel lossless inpakken met het een of ander.

Momenteel gebruik ik de MC202 via de cv/gate out van mijn bassstation die wederom aangestuurd wordt door de sequencer en het bass kanaal van mijn 309. Dit werkt ook VET. Hij neemt zelfs het accent mee dat ik op de 309 geprogrammeerd heb.

Uiteraard zou ik het liefste een complete vc/gate setup hebben met ander vintage spul erbij om freaky trigger loops te maken, maar dan moet ik eerst een andere sponsor zoeken. :D

Er zijn diverse mp3tjes te vinden met factory patches van synths met tape ins/outs.
(En daar was ik maar wat blij mee. Jiehoe!)

Ook heerlijk te misbruiken voor wierde bliepjes ala budmodem. En dan lekker vertragen en delays erover heen gooien. Alsof je een hele batterij modulars aan de gang hebt. :)

Origineel geplaatst door fuse
Er zijn diverse mp3tjes te vinden met factory patches van synths met tape ins/outs.
(En daar was ik maar wat blij mee. Jiehoe!)

Ook heerlijk te misbruiken voor wierde bliepjes ala budmodem. En dan lekker vertragen en delays erover heen gooien. Alsof je een hele batterij modulars aan de gang hebt. :)

Laat het Monopoly maar niet horen, dat hij al die dure spullen voor niets heeft... :D
Maar serieus, dan is het wel erg redundante data of gewoon een heel primitief formaat, dat zo'n factory tape zelfs nog gewoon werkt met MP3... zeker weten dat het geen WAV's waren?

alsof tape zo geweldig accuraat opneemt hanz

Volgens mij kan het met elk soort audio bestand. Of dat nu wav, mp3 of een ander formaat is. Hij moet het toch van digitaal naar analoog converteren en stuurt het dus analoog naar je tape in.

Ik zal het zelf eens proberen als ik tijd heb.. voorlopig wil ik eerst freaken met mijn spul.

Het punt met tape is dat het natuurlijk niet geweldig is, maar mp3 doet nog wat dingen met je opname, waardoor het geheel extra klein kan worden gemaakt.
Het gaat in ieder geval een stuk verder dan gewone D/A conversie richting tape, anders zou een WAV file van zo'n opname echt niet zoveel groter zijn... :)
De verkleining die MP3 bereikt kan natuurlijk niet straffeloos (MP3 is overduidelijk niet lossless), met name de psycho-akoestische bewerkingen (het verhaal van 'gemaskeerde frequenties' die worden weggelaten omdat wij mensen die toch niet echt opmerken) lijken mij het signaal behoorlijk te kunnen aantasten.
Maargoed, werkt het, dan werkt het... ;)

Het werkt gewoon omdat de baudrate erg laag is. Iets van 300 of zo. Dat was toen redelijk normaal. En krijg je dus een hele hoge tolerantie.
Je had toen ook radio uitzendingen waarbij op het eind een aantal minuutjes gekraak te horen was en daar zaten dan 'vette' programma's in.
Of voor de kenners onder ons packet radio wat eigenlijk de eerste vorm van p2p was. Dat je via amateur zenders je programma's kon/kan verspreiden. (ze zijn er nog zelfs)

Oftwel digitaal in analoog formaat. :D

Origineel geplaatst door Hanz
De verkleining die MP3 bereikt kan natuurlijk niet straffeloos (MP3 is overduidelijk niet lossless), met name de psycho-akoestische bewerkingen (het verhaal van 'gemaskeerde frequenties' die worden weggelaten omdat wij mensen die toch niet echt opmerken) lijken mij het signaal behoorlijk te kunnen aantasten.

Met psychoacoustiek heb je toch niets te maken als het gaat om backups maken van je vintage gear. En wat de relatie met zend amateurs is begrijp ik niet helemaal :confused:

Dit is geen topic over wat nou betere kwaliteit van de verschillende maten, dit gaat over backuppen van je patches dmv tape of pc.

Beste Klausito, als je een beetje begrijpt wat MP3 encoding doet met je signaal, dan zou je misschien m'n zorg snappen.
Dat heeft niets te maken met zendamateurs of iets dergelijks.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/MP3
Het gaat me met name om de geintroduceerde 'compression artifacts'.

Het gaat er dus om, geheel ontopic, of het werkt als je dit soort tape dumps opneemt op je PC en wilt opslaan (als MP3 dus). Verder zal het per apparaat schelen, of het werkt of niet, neem ik aan.
Ik weet bijvoorbeeld dat MP3 voor een Commodore 64 tape niet werkt, daar moet je gewoon een 44khz 8 bits mono WAV gebruiken.

Laatst gewijzigd:
ik moet ook weer denken aan mijn ms pinky platen.

Dat zijn vinyl platen met digitale tijdcode erop. Dat gaat ook prima, ondanks het feit dat naalden vrij ver kunnen slijten en dat het dan nog steeds te interpreteren moet zijn.

Tape kwaliteit verschilt ook per tape, dus moet, zoals fuse zei, een hoge tolerantie zijn ingebouwd in de "complexiteit" van de digitale encoding.

Misschien 'n te simpel vergelijk, maar stel je voor dat je 'n mp3 maakt van 'n sinustoon, dan hou je genoeg info over om er nog steeds 'n sinus van te maken.

Back