Wat vraagjes over anti phase

Ik ken de betekenis van de term maar ik kan het niet hoorbaar terug vinden in m'n tracks
Als ik met de waves paz analyzer naar m'n tracks kijk zie ik af en toe erg veel "dingetjes" in het antiphase gedeelte.
Nu heb ik wat tracks van mijn favoriete artiesten gechecked en daar zit het ook wel maar een stuk minder.
Mijn vraag is: Is het hoorbaar? is het erg? wat veroorzaakt het en hoe ga ik het tegen mocht dit nodig zijn

Fase verschillen ervaren wij als stereo, waarbij tegenfase het maximale is.

Als het linker kanaal in tegen fase staat ten opzichte van het rechter kanaal, dan wil dat zeggen dat als de linkerspeaker naar voren zou gaan de rechterspeaker zich naar achteren beweegt.

De tegenfase in een stereo signaal veroorzaakt bij conversie naar een mono (bijvoorbeeld op een fm zender) uitdoving qua volume, omdat de amplitude van het rechter kanaal het linker kanaal opheft.

Chorusen, reverbs en andere fxen kunnen dit veroorzaken, ik had dit ooit met de Alex Lexicon galm.
Door het linker en rechter kanaal van de galm return niet helemaal links en rechts te pannen, worden de tegenfase signalen in je mixer al uitgedoofd, en heb je er later bij een mono conversie geen last meer van.
Ook de jx3p chorus heeft er als ik het me goed kan herinneren wel een handje van! :)

Pak maar eens een sinus signaal, en draai voor het linker kanaal de fase om in bijvoorbeeld wavelab of met een plugin, en druk dan de mono knop in van je mixer :D

mono fase verschil kan ook , hoeft niet perse stereo te zijn , toch ?
kan al optreden in de mix met twee dezelfde audiosporen net uit fase gelegt , stereo verdubbelt de kans erop

Origineel geplaatst door turtel
mono fase verschil kan ook , hoeft niet perse stereo te zijn , toch ?
kan al optreden in de mix met twee dezelfde audiosporen net uit fase gelegt , stereo verdubbelt de kans erop
Verschillen hebben altijd betrekking op meervoudsvormen toch?
Ik denk niet dat je met een analyzer fase verschil in een mono track kan detecteren :D

Er kan in een monosignaal natuurlijk wel faseverschuiving optreden, maar ik denk niet dat rendering _rebel het daar over had. :)

Aha, op die manier!
Maar dan zou het in principe niet zoveel uitmaken als je track toch nooit naar mono word omgezet toch?
Of is het duidelijk hoorbaar(voor het getrainde oor dan)
Ik weet nog niet precies wat ik hoor omdat m'n oor nog niet zo goed getraind is;) ik beschik op dit moment niet over monitors en mix een beetje op headphones

Misschien kunnen jullie het horen?
Click hier voor track

Uitmaken direct niet, maar je hebt wel kans op vreemde accoustische effecten omdat frequenties elkaar gaan uitdoven afhankelijk van je positie t.o.v. de speakers. Op een bepaald moment zullen namelijk de golven elkaar 'kruisen' en zal er alsnog uitdoving plaatsvinden.

Het effect dat je hoort kan varieren, maar in extreme gevallen zal het lijken alsof geluiden van opzij komen, of van achter.
Ik heb dat wel eens gehad met een delay over een track, waarbij de delay return 180 gr. uit fase stond.
Bij specifieke speakers, op een specifieke opstelling hoorde je de gekste dingen gebeuren met de plaatsing van je geluid.
Dit soort grapjes wordt trouwens bewust gebruikt voor dingen als Q-sound.

Met koptelefoons heb je hier eigenlijk geen last van (de links/rechts signalen bereiken elkaar nooit), maar of dat verder ideaal is voor afmixen is de vraag... :)

Origineel geplaatst door rendering_rebel
Aha, op die manier!
Maar dan zou het in principe niet zoveel uitmaken als je track toch nooit naar mono word omgezet toch?
Of is het duidelijk hoorbaar(voor het getrainde oor dan)
Ik weet nog niet precies wat ik hoor omdat m'n oor nog niet zo goed getraind is;) ik beschik op dit moment niet over monitors en mix een beetje op headphones

Misschien kunnen jullie het horen?
Click hier voor track
Heb je track even op de koptelefoon geluisterd, maar klinkt niet als extreem uit fase hoor :)

Ik gebruik nooit een fase meter, maar mijn oren.
Verder speel ik mijn mix als ie klaar is vaak ook nog even mono af om er zeker van te zijn dat ie dan ook nog goed klinkt.

@Turtel: Ik snap wel wat je bedoeld, en je hebt natuurlijk gelijk. Mijn reaktie was een beetje flauw :D.
In feite bedoelen we hetzelfde.
Uitdoving vind plaats als je 2 signalen die uit fase staan met elkaar mixt.
Dat kunnnen 2 mono signalen zijn die jij bedoelt of de 2 mono signalen die toevallig over een linker en een rechter speaker komen zoals in mijn voorbeeld.
Het verschil met jou en mijn voorbeeld is wel dat je in jou voorbeeld de uitdoving direct hoort en kan ingrijpen. Als er in een stereo signaal echt tegenfase zit dan hoor je dat pas als je je mono knop indrukt, of te laat bent en je signaal op een mono radiostation hoort wegvallen.

Hier nog even een voorbeeldje van een sinustoon die van mono naar tegenfase gaat in 3 stapjes. Als je op de mono knop van je mixer drukt, of de panning van je links en rechts kanalen naar het midden laat pannen, dan hoor je op het laatst niet veel meer door de uitdoving.

Een leuke truc om tegenfase signaal toch mono compitable te houden is deze:

Zend een mono geluid naar een bus.
Inverteer een van de kanalen op je bus, en zet daarachter een delay op beide kanalen even groot, en met een vrij korte delay zo tussen 1 en 20 ms.

Hoe harder je je bus instuurt hoe meer tegenfase signaal er bij komt.
Bij mono conversie doven de signalen elkaar op de bus door de tegenfase uit, en hoe je je oorspronkelijke signaal over :D
Langere delay waarden ervaar je niet meer als delay, en dan merk je de afwezigheid van de delay weer op als je op mono drukt, hetgeen niet wenselijk is doorgaans.

Attachments

• tegenfase.mp3
    184,6 KB · Bekeken: 123
maakt het een beetje hol , zou een hollow waveform hetzelfde zijn:)

Back