optigan orgel

lijkt me best gaaf, misschien heb ik nog wel ergens een plekje in de studio. die optigan ziet er niet zo heel groot uit, maar iets zegt mij dat ie waarschijnlijk ontilbaar is.
wat voor consequentie zou die 'verdroogde snaar' hebben?

Ja, die snaar zal wel te fiksen zijn. Volgens mij wegen die dingen helemaal niks, allemaal plastic (Mattel). Zou er graag een hebben, als ik er de ruimte voor had. Ben er ook wel eens achteraan geweest maar die moest 500+ opbrengen. Jaja mensen, ik heb ook een heel unieke fiets. Alle sounds zijn ook gesampled te koop, wel een beetje duur ($200). Kennen wij De Kift ? Ja ? Dan kennen wij de Optigan. Als je er achteraan gaat,kijk dan wel even welke discs je er bij krijgt (Op Banjo's of the 70's zitten de meesten niet te wachten, al zou ik persoonlijk zelf de SR-JV80 Country nog wel willen hebben)

dat is inderdaad een goed idee om te kijken welke en ook hoeveel discs er bij zitten.
Het schijnt dat er destijds 40 verschillende discs zijn uitgebracht. Deze worden steeds zeldzamer en duurder en gaan al voor meer dan 50 dollar per stuk via ebay. Met de discs kun je ook allerlei trucs uithalen bv achterstevoren laten spelen en zelfs handmatig scratchen. Ik las dit in een artikel over de Optigan in Keyboard Magazine. Er zijn niet meer dan 5000 van deze apparaten gemaakt. onder andere gebruikt door DEVO!

en weet je wat het leukste is van de Optigan? is hij nog echt bruikbaar ook. ligt natuurlijk een beetje aan de discs die erbij zitten maar het is een echt instrument zoals een Mellotron en geen gimmick. de klank is ook zeker niet echt slecht (optische discs!) maar de uitvoering is helaas nogal cheapo.

wel heel makkelijk zelf te ontluizen & fiksen want het stelt qua techniek geen ruk voor. Het is nl. een spin-off van de "pratende pop" waar Mattel in die dagen flink mee wist te scoren. M.a.w: ontworpen door speelgoedmakers en niet door instrumentbouwers. en dat zie je !

Plaatje van desbetreffende advertentie:

Attachments

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    28,2 KB · Bekeken: 92
Laat ik er toevallig net 1 hebben staan in fullworking order en verder goede staat, inclusief glazen lessenaar. Aantal schijven erbij in de hoezen. Zwaar is hij niet maar door de omvang niet in je eentje te tillen....

Back