In hoeverre bepaalt geld en gebruik de keuze voor je setup?

Met de huidige koersen van hardware (gebruikt/ongebruikt) ben ik benieuwd in hoeverre waardevermindering, toepasbaarheid en gebruik de keuze voor je huidige of toekomstige setup bepaalt.

Ik zelf heb de afgelopen jaren wel wat spullen verkocht die ik nooit gebruikt heb. Fanatiek ingeslagen de afgelopen jaren. Apart dat enkele jaren geleden nog intensief gespeurd moest worden op diverse unieke hardware. Uiteindelijk zie je ze nu weer langskomen 2e hands voor bedragen stukken minder als dat ik er voor betaald heb.
Er staan hier nog wel wat spullen die ik ook niet veel gebruik, maar waarvan ik het zonde vind om door te verkopen. Omdat gewoon het verlies te groot is.
Als ik zie wat de virus C nu 2e hands moet kosten dan krap ik me toch even achter de oren. Een waardevermindering binnen 2 jaar van ongeveer 600 euro. De 2e hands virus B was enkele jaren geleden al 600 euro 2e hands. Het lijkt erop alsof de virus C en B elkaar in prijs niet veel ontlopen. Vreemd is dat. Het is gewoon een behoorlijk dure hobby. Aangezien elektronica in waarde daalt door de jaren heen, zelfs wanneer het apparaat in nieuwstaat is.
Eigenlijk is dit de reden dat ik afgelopen jaar niets gekocht heb.

Hoe speelt dit dilemma bij jullie?

Laatst gewijzigd:
Ach, als ik weer eens wat geld overhoud, koop ik soms wat leuks. Eigenlijk altijd 2e hanz. ;)
In de praktijk heb ik het geluk dat ik eerder beperkt wordt door beschikbaarheid van inputs op m'n soundcard danwel door de fysieke ruimte in m'n studio.
En zodra ik een bak niet blijk te gebruiken in de praktijk (en daar ben ik vrij streng in) gaat-ie weer in de verkoop.
Soms maak je een paar tientjes verlies, soms break-even, soms pak je een kleine winst.

Al met al kwam ik er bij het opruimen van m'n kelder maar weer achter hoeveel geld er eigenlijk in computers gaat zitten.
En dat is pas serieuze waardevermindering. In drie jaar schrijf je voor een beetje PC makkelijk 1000 euro af.

Of anders auto's... een tankje benzine is tegenwoordig al bijna een klein synthje, en ik heb bijv. nog nooit een paaltje aangetikt met een synthesizer... ;)

En zodra ik een bak niet blijk te gebruiken in de praktijk (en daar ben ik vrij streng in) gaat-ie weer in de verkoop.
Soms maak je een paar tientjes verlies, soms break-even, soms pak je een kleine winst.
[/B]

Ik neem aan dat je hier 2e hands apparatuur bedoeld? Heb jij geen apparatuur al langer in je bezit die jij ook niet veel gebruikt? Wanneer is dan het moment van doorverkopen aangebroken. Ook niet te lang wachten lijkt me. Dan speelt ook de vraag of er wel vraag naar is.
Bij mij bepaalt geld nu in zoverre de keuze dat ik zowieso niets nieuws meer koop. Aangezien ik niets verdien met muziek en dan het verlies gewoon te groot is in de jaren.

Uiteindelijk zijn de meesten hier al die jaren op zoek naar de meest ultieme setup en er steeds maar weer achter komen dat deze niet bestaat.

ik weet nog dat ik o zo blij was met de aankoop van mijn akai s2000, meen iets van 1150 gulden er voor betaald te hebben.

Een maand geleden verkocht voor 140 euro met ook nog een scsi cd rom, zipdrive en output board erbij.
Techniek is op een paald moment bij bepaalde apparaten volledig achterhaald. Schakel je over op moderne varianten (softsampler) dan moet je gewoon je verlies nemen.
Dit verlies is emotioneel gezien groter als je beseft dat je met het apparaat eigenlijk al die jaren veel te weinig gedaan hebt.

Met synthesizers zal dit iets minder aan de orde zijn dan zoiets als een sampler, denk ik. Maar goed, tegenwoordig is mijn devies: niet gebruiken = eruit!

Ik ga niet iets kopen en er bij nadenken hoeveel het over 5 jaar nog gaat opbrengen. Dan moet je geen muziek gaan maken, maar gaan handelen.
Wel is het verstandig voor aankoop af te vragen of het muzikale waarde toevoegd aan je setup. Ben zelf niet zo'n impuls aankoper. Zo van , och leuk, laten we es proberen. Ik denk er lang over na en meestal als ik dan wat koop, weet ik ook dat het past in mijn setup.

En zoals hanz zegt, ik koop nu ook meer tweedehands. Voor vaak weinig geld koop je toch leuke dingen. maar evengoed blijft mijn stelregel van hierboven een rol spelen.

Re: In hoeverre bepaalt geld en gebruik de keuze voor je setup?

Origineel geplaatst door Catalunya
In hoeverre bepaalt geld en gebruik de keuze voor je setup?
Persoonlijk selecteer ik mijn apparatuur niet op waardevermindering; ik kijk meer in hoeverre een apparaat iets toevoegt/verbetert binnen mijn setup.
Voor sommige vintagegear moet je een relatief hoog bedrag neerleggen maar bij sommige van die apparaten heb ik wel zoiets van: ik wil die sound heel graag hebben (bijvoorbeeld 303 en 808 ) en ben dan ook wel bereid dat bedrag ervoor neer te leggen. Tevens weet je van dergelijke apparaten dat ze behoorlijk waardevast zijn.

Zelf heb ik een behoorlijke waardevermindering gehad bij de verkoop van mijn Novation K-Station: Gekocht voor €750 in de winkel, twee maanden later was ie in de betreffende zaak afgeprijsd naar €500, anderhalf jaar later heb ik hem verkocht voor €300. Daarentegen heb ik wel de basics van synthese op die bak geleerd en er erg veel lol aan beleefd en heb dan ook niet een vervelend gevoel bij de relatieve hoge afschrijvingskosten als ik zie hoeveel uren plezier ik heb gehad voor dat bedrag (ik had het ook kunnen uitgeven aan 25 keer stappen o.i.d.). :D

Verder speelt geld natuurlijk een belangrijke bij het vormen van de setup. Ik denk dat de meeste mensen hier wel gebonden zijn aan een bepaald bestedingsbudget (anders had bijna iedereen hier wel een ARP2600, Synthi AKS en JUPITER-8 staan). Bij mij staat de geldkraan i.e.g. niet oneindig open en de pokon op mijn rug heeft ook weinig uitgehaald. ;)

Qua gebruik merk ik dat ik tegenwoordig selectiever/kieskeuriger wordt bij het uitzoeken van nieuwe gear. Voorheen nam ik een wat minder makkelijk werkende interface wel op de koop toe (zoals bijvoorbeeld de DX7 en JoMoX AiRBase), tegenwoordig wil ik ook juist een bepaalde feeling met een apparaat hebben. Ik merk bij mezelf dat ik die 'feel' wel nodig heb bij een apparaat omdat ik er anders nauwelijks iets mee doe en eerder naar een andere bak grijp.

Kortom, mijn budget blijft belangrijk voor de keuze van mijn setup. Het zorgt ervoor dat ik bewuste keuzes maak voor apparatuur waarvan ik denk dat die goed aansluit bij de rest van mijn studiootje. Tevens dient een apparaat bij mij qua gebruik iets toe te voegen en qua interface prettig werkbaar te zijn.

Hey interessant deze reakties.

Alleen Sly dog. In de praktijk blijkt veelal pas wanneer je iets veel gebruikt. Bij aanschaf kun je gepakt worden door bepaalde presets. Er daarna achter komende dat het geen meerwaarde heeft voor je setup. Soms is het gewoon de leukigheid iets te willen hebben (je bent zo geboren of niet). Of dat je in je achterhoofd een beeld hebt van een synth of randapp. Deze eindelijk kunt kopen. En er dan achterkomen dat het toch niet het apparaat bleek te zijn. Ook misschien afgaande op mooie verhalen op internet (verkooppraat). Een enkele mooie gelikte demo.
Dat had ik toen met de W30 van Roland. Als beginnende puber ervan dromen. Het meest ultieme alles in 1 apparaat.

Origineel geplaatst door Ross
Ik ga niet iets kopen en er bij nadenken hoeveel het over 5 jaar nog gaat opbrengen. Dan moet je geen muziek gaan maken, maar gaan handelen.
heel juist, uit gaan zitten zoeken wat je setup waard is is niet de opzet...
het is hobbie waar je jaren plezier van hebt gehad (tenzij er geen reet terecht is gekomen van wat je voor ogen had)...
als je er vanaf wil moet je het gewoon de deur uit doen en verder niet te lang over nadenken...

Origineel geplaatst door 6 trak
het is hobbie waar je jaren plezier van hebt gehad (tenzij er geen reet terecht is gekomen van wat je voor ogen had)...
als je er vanaf wil moet je het gewoon de deur uit doen en verder niet te lang over nadenken...

mooi gesproken.

ik let er dus wel op. en ik geloof jullie ook niet echt helemaal.
natuurlijk laat je de waarde cq waardevastheid van een apparaat niet je keuze bepalen, maar het telt wel mee.
de waardevermindering van nieuw in de winkel gekocht nordlead, esi32 en quasar (om maar eens wat te noemen) heeft mij toch wel aan het denken gezet. pas daarna ging ik voorzichtig eens gebruikte spullen kopen. en ook met de aanschaf van duur spul let ik op de waardevastheid. (dat heeft natuurlijk ook te maken met wat ík met de spullen doe en hoe makkelijk ik ze weer wegdoe, maar toch.) ik lig niet in een slaapzak voor de deur bij de muziekwinkel om de allernieuwste virus of motif te kopen en wie dat wel doet (ook prima) kan op zijn vingers natellen dat hij na een maand of wat een stuk voordeliger uit had geweest. 2200 voor een nieuwe virus ti in de winkel vind ik te veel. 2200 voor een minimoog + tr808 zou ik wel doen (als ik die zou willen hebben dan hè).
het is neit bepalend, maar speelt wel mee. toevallig heb ik de laatste 2 maanden nog 2 dure synths nieuw in de winkel gekocht. wel met een 1persoons groupbuy, maar toch.

Origineel geplaatst door 6 trak

Ik heb geen dingen gekocht om er winst op te maken. Dit is gewoon een dure hobby. De prijzen kunnen in enkele jaren enorm zakken. En dit kan in een rap tempo gaan.
Treintjes zijn waardevaster door de jaren heen. Met vintage is de gok wat makkelijker te maken omdat deze waardevaster zijn.

Treintjes zijn waardevaster door de jaren heen. Met vintage is de gok wat makkelijker te maken omdat deze waardevaster zijn.

precies, en dat zijn toch dingen om rekening mee te houden, ook al moet je je er niet door laten leiden.
anders sta je straks ineens met een goed idee voor een nieuw nummer voor een uitgebreide märklin baan.
schiet ook niet op.

Origineel geplaatst door Leo
anders sta je straks ineens met een goed idee voor een nieuw nummer voor een uitgebreide märklin baan.
schiet ook niet op.

Ach, je hebt bij beiden te maken met overgangen :D

Ik wil het wel aan hem vragen, maar wie is David Morley? De enige bekende die ik op google tegenkwam is een vermoord iemand

Origineel geplaatst door Ross
ik weet nog dat ik o zo blij was met de aankoop van mijn akai s2000, meen iets van 1150 gulden er voor betaald te hebben.

Een maand geleden verkocht voor 140 euro met ook nog een scsi cd rom, zipdrive en output board erbij.
Techniek is op een paald moment bij bepaalde apparaten volledig achterhaald. Schakel je over op moderne varianten (softsampler) dan moet je gewoon je verlies nemen.
Dit verlies is emotioneel gezien groter als je beseft dat je met het apparaat eigenlijk al die jaren veel te weinig gedaan hebt.
:halleluja: en gelijk heb je. Precies wat ik had, alleen zal mijn ESI-4000 nog zo weinig opbrengen (vroegah 2100 DM) dat ik 'm maar niet verkoop.

Een hoop van de apparatuur die ik graag wil is alleen nog maar 2ehands te krijgen; of correcter, het gloedjenieuw zijn van het apparaat maakt me in sommige gevallen niet zoveel uit. Uitzonderingen zijn voor mij mengpanelen en monitorspeakers.

Natuurlijk is het een dure hobby. Maar, gezien wat er nu te scoren is; heb je ooit zo'n gearlists gezien in de Future Music van 8 jaar geleden? Toen was je heel erg blij als je een Nord Lead en een MPC had, nu zijn dit bijna bakjes "voor erbij".

Hey interessant deze reakties.

Alleen Sly dog. In de praktijk blijkt veelal pas wanneer je iets veel gebruikt. Bij aanschaf kun je gepakt worden door bepaalde presets. Er daarna achter komende dat het geen meerwaarde heeft voor je setup. Soms is het gewoon de leukigheid iets te willen hebben (je bent zo geboren of niet). Of dat je in je achterhoofd een beeld hebt van een synth of randapp. Deze eindelijk kunt kopen. En er dan achterkomen dat het toch niet het apparaat bleek te zijn. Ook misschien afgaande op mooie verhalen op internet (verkooppraat). Een enkele mooie gelikte demo.
Dat had ik toen met de W30 van Roland. Als beginnende puber ervan dromen. Het meest ultieme alles in 1 apparaat.
Daar heb je ook wel gelijk in. Een 100%-garantie dat het apparaat precies is wat je zoekt, heb je denk ik ook nooit tot je ermee gewerkt hebt. Ik heb het ook wel gehad, hoor. Ik dacht met de Roland MC-09 (die 303-kloon van een paar jaar geleden) dat deze helemaal geweldig zou zijn voor acid en dergelijke maar ik vond hem toch heel erg tegenvallen; geen 18dB-filter, een slechte audiolooper, wat standaard pcm-golfvormpjes en een niet al te mooie sound.
In dit geval waren de demopresets inderdaad hetgeen waar ik op afging. Ze hadden er een paar vernuftige 303-lijntjes ingebakken en ik had echt zoiets van: "woehoe, een echte nieuwe Roland TB-303 met MIDI en extra opties!".

Ik koop wat ik leuk vind/nodig heb. Hoe duur het is maakt me niet zo veel uit, al moet ik er 2 jaar voor sparen. Ik heb nog een heel leven voor me en me studio hoeft niet zo snel gevult te worden. (mag wel natuurlijk:D )
Zijn natuurlijk wel uitzonderingen, een SSL/Midas tafel of dingen in die prijs kan ik natuurlijk nooit betalen of 3000 eu voor een buizern comp gaat me ook weer iets te ver, tis maar een hobby.
Kwaliteit vind ik wel belangrijk. Dingen die er dan ook zeker nog gaan komen zijn de PCM 91 en de Distressor maar niet nu meteen, ga ik gewoon lekker rustig voor sparen, geduld is een schonen zaak.

Het verkopen met spullen die ik nooit gebuik heb ik altijd wel wat moeite mee, zit hem hier meestal in het verlies in geld.

De meeste dingen die ik heb zijn oud en verliezen sowieso geen waarde, de arp, rhodes en cp70. Alhoewel: heb die cp70 niet echt voor een koopje gekregen. De Nord Electro was in mijn tijd 1750eur, nu 1200 2e hands, valt ook nog wel mee. Het kan me ook niet schelen, ik vind het een geweldig apparaat, gaat niet weg. Het kan natuurlijk gebeuren dat de vintage spullen opeens weer 'uit' zijn, Rhodesen kon je eind jaren 80 ook gewoon aan de straat zetten....

Ik denk dat je muziekinstrumenten gewoon moet kopen als ze goed klinken en ze zien als gebruiksvoorwerp, zeker niet als investering. Eerlijk gezegd vind ik de hele discussie een beetje vaag: je kunt waanzinnig veel bereiken met de Virus B (zelfs A) dus als je omwisselt naar de C of TI dan is het meer voor de lol, dan dat je het werkelijk 'nodig hebt' in een nummer.

Het is in elk geval mijn strategie: waardevermindering = TOP! als ik zoiets koop, neem ik altijd het model dat al een tijd op de markt is, of opgevolgd is, omdat daar toch al zoveel mogelijkheden inzitten! Nord Lead 2R: onder 400eur, JV1080: 200 eur, Novation A-station 200 eur, Micromodular 200 eur, Yamaha P80 600 eur, Yamaha s80.......zo kun je nog wel even doorgaan! Of gewoon die ouwe spullen laten staan en software kopen.

Ik probeer ook zo weinig mogelijk spul te hebben Veel spul staat je creativiteit in de weg. Ik ben de laatste tijd veel aan het prutsen met het gratis Cheeze Machine pluginnetje. Geweldig ding. In plaats van dat ik, zoals bij een vriend, 780 presets van Atmosphere doorluister om de juiste te vinden voor het lied, pas ik met Cheeze Machine het lied aan zodat het goed klinkt.

Geld moet gewoon rollen.
Beide kanten op, dat wel. :)

Hoe meer hoe beter voor de ekkenemie.

Hey leuk "oude threads aanhalen"

Soms zijn het ook gewoon leuke hebbedingetjes dat oude spul en doe ik er niet zoveel mee.

Soms zijn het ook gewoon leuke hebbedingetjes dat oude spul en doe ik er niet zoveel mee.
Als je geen talent hebt is kijken ook leuk.

Back