Hoe goed ken jij je software?

Je kent het wel: je gebruikt een programma als Cubase om je muziek mee te maken, maar eigenlijk heb je het idee dat je nog niet een fractie van de features gebruikt die het programma te bieden heeft. Met dat idee ben ik de afgelopen paar dagen bezig geweest om me eens wat meer te verdiepen in Cubase SX, om zo beter, sneller en efficienter te kunnen werken. Gewoon met de handleiding erbij :) Het heeft me al heel wat opgeleverd, zeker als je even de tijd neemt om met het instellen van sneltoetsen aan de slag te gaan. Voor m'n werk werk ik met video editing software zoals Final Cut Pro en After Effects, en ik merkte dat ik daar veel efficienter en sneller mee werkte dan met Cubase, simpelweg omdat ik er iedere dag uren mee werk en om het werktempo bij te houden zo veel mogelijk sneltoetsen in m'n geheugen heb zitten. Ik ben deze tactiek dus nu ook voor Cubase aan het toepassen en ik kan iedereen aanraden, als je je nog nooit echt in de diepte hebt begeven met je software, om het toch eens te doen. Een middag echt gefocused dingetjes leren helpt al enorm.

Dat wou ik maar even kwijt :)

Om mezelf te 'dwingen' wat meer die sneltoetsen te gebruiken heb ik die zelfklevers gekocht die je op je toetsen kan plakken, met een duidelijke aanwijzing over welke functie het gaat.
Als je niet dagelijks Cubase gebruikt kan dat helpen om sneller (ook op basis van de kleurtjes) weer die toetsen te gebruiken.
Maar je hebt wel gelijk, af en toe neem ik eens een handleiding vast, om bvb bij een langere rit in de auto (en ik zelf niet moet rijden welteverstaan) eens door te lezen. Dan kom ik soms tot de constatatie dat een aantal dingen die ik in het begin niet goed begreep, nu plots duidelijk worden, gewoon door het ding al een tijdje gebruikt te hebben.

zit bij sx dan wel een hardcopy handleiding? Bij mijn SL pakket zit alleen een getting started in hardcopy.

Of hebben jullie het pdfje uitgeprint?

Ik heb zelf Logic. Speciaal om te oefenen heb ik een oefen song gemaakt, en lees de handleiding bladzij voor bladzij door.
Ik oefen / probeer alles wat er staat, en maak aantekeningen in de PDF manual, als iets niet kan, als ik het niet snap, of als de functie ook anders kan. Tevens maak ik een uittreksel, in het Nederlands, zodat ik het makkelijk kan terugzoeken.

Nu is het net zo dat ik alles onthoud, en de manier waarop je dingen moet doen.
Maar het is wel zo dat ik nu veel meer met de software kan dan alleen de 'starting guide' doornemen. Bovendien heb ik nu een globaal idee van wat de mogelijkheden zijn, en weet ik waar ik zoeken moet voor info in de manual.

Het kost wat tijd, maar het is de moeite meer dan waard.

Software...

Software...

Hoi,

Toen ik destijds begon met produceren wist ik nagnoeg niets van hard- en software. Ik heb door de jaren heen met een heleboel lees -en graafwerk mijn eigen kennis opgebouwd door stelselmatig artikelen te lezen op sound on sound, door handleidingen door te spitten en veel te experimenteren. Mijn interesse werd destijds gewekt door een demo mp3 van de Waldorf Attack plugin. Toen ik dat hoorde moest en zou ik dat ding via cubase aan de praat krijgen.

Daar ik informatica gestudeerd heb, ben ik niet heel erg snel geïmponeerd door programma' s met eindeloze submenu's en opties, maar het heeft toch wel even geduurd, voordat ik een klein beetje begreep wat synths, samplers, fx, sequencers etc. allemaal doen.

Als ik tegenwoordig een nieuw stukje soft- of hardware probeer, heb ik de handleiding vaak al 2 keer helemaal doorgelezen, voordat ik het product überhaubt heb gekocht. Op deze wijze weet ik tenminste wat ik koop, wat het kan, of het het geld waard is en of het daadwerkelijk een aanvulling op mijn setup vormt. Ik vind in die zin van mezelf dat ik een zeer bewuste koper ben. Doorgaans lees ik dan ook nog een hele zooi reviews om te zien wat de pro's er van vinden. Mede op die manier heb ik voor de Micron gekozen....ik wist al dat die met mijn bcr is aan te sturen en dat ik zo toch hands on control kon bereiken, goed geluid krijg en toch niet al te veel hoef te betalen.

Weten wat mijn soft- en hardware kan is niet het probleem....kennis genoeg...het probleem is vooral de creativiteit van het gebruik en het verkrijgen van bepaalde effecten. Hoe figuren als Chris Micali of Gabriel Ananda van die doordreunende basslijnen maken, dat is lastig en ik weet nog steeds niet precies wat de kneepjes zijn....een hoop klooien met compressie en bovendien was ik verbaasd wat voor een verschil een bijna onhoorbaar sinusgolfje op de juiste frequentie al niet kan doen....

Ik leer vooral door te lezen, nog eens te lezen, logisch te denken, me in te lezen in droge theorie (Fourier analyse, dsp, informatietheorie, enz, enz.) en veel te rotzooien...een echte pro zal ik waarschijnlijk nooit worden, al was het maar omdat ik 1700 euro voor een virus ti gewoon het geld niet waard vind, maar als ik mijn loopjes leuk kan inmixen met bestaande platen en zo af en toe iets leuks kan bouwen, ben ik al heel tevreden...

Merlin

Iig een goeie tip als je in een creatief dipje zit om toch maar eens bij te spijkeren op software gebied.

Denk dat je het moet benaderen dat het je creatieviteit niet in de weg gaat zitten maar juist helpen. Anders krijg je muziek maken om het kunnen toepassen van technische foefjes. En da's denk'k wel een dooddoener. Maar kan als 'schets' heel leerzaam zijn.

Er zit voor mij wel een groot dilemma bij dit onderwerp. Ik merk dat er maar betrekkelijk weinig blijft hangen als ik droog een handleiding doorlees. Het werkt een stuk beter als ik de dingen die ik lees gelijk probeer toe te passen.

Aan de andere kant vind ik het strontvervelend als ik met een track bezig ben, dat ik dan tussendoor de handleiding erbij moet pakken om uit te zoeken hoe ik iets voor elkaar krijg. Voor je het weet zit je een half uur te bladeren. En hup, weg is de creativiteits-drive.

Wat kan ik daar nou aan doen?

ken je software!
hoe meer kennis hoe meer mogelijheden

less is more, maar niet wat je kennis betreft
:dj:

er zijn iig voor logic video's te koop die het 1 en ander uitleggen ..

Wat voor mij werkt is in elk geval niet steeds upgraden. Heb je een programma net door en komt er weer een nieuwe versie, irri. Ik werk nog steeds met Cubase VST - ooit begonnen met Audio XT - en dat bevalt uitstekend, kan er razendsnel mee werken.

met autorijden heb je op een gegeven ook niet meer in de gaten wat voor handelingen je aan het doen bent. dat gaat automatisch na verloop van tijd. zo zou het met je seqencing software ook moeten zijn. je moet er eigenlijk niet meer bij hoeven nadenken, shortcuts zullen daar alleen maar bij helpen dus da's altijd goed mooi meegenomen. vandaar ook het belang denk ik om de wijsheid in te zien dat je tevreden moet zijn met je huidige set-up en software, whatever dat ook mag zijn, en die door en door te beheersen. bovendien komt creativiteit over het algemeen eerder voort uit een gebrek (probleem) dan uit een overvol menu waaruit niet meer te kiezen valt.

natuurlijk is het aan te raden regelmatig in de handleiding te neuzen om problemen op te lossen maar ik ga niet meer de handleiding raadplegen als er geen probleem is. m.a.w. ik ga er niet meer van uit om eerst de eindeloze mogelijkheden te ontdekken om er vervolgens muziek mee te gaan maken want dat lijkt me de omgekeerde wereld. op een gegeven zul je dan toch echt wel alle relevante kennis over je software hebben vergaard ... zolang je maar lekker bezig blijft en blij blijft met wat je hebt en het daar mee doet ipv de hele tijd te moeten denken aan updates aan software danwel verandering van gearlist en wat dies meer zij.

lijkt mij..:)

Origineel geplaatst door Poc
Er zit voor mij wel een groot dilemma bij dit onderwerp. Ik merk dat er maar betrekkelijk weinig blijft hangen als ik droog een handleiding doorlees. Het werkt een stuk beter als ik de dingen die ik lees gelijk probeer toe te passen.

Aan de andere kant vind ik het strontvervelend als ik met een track bezig ben, dat ik dan tussendoor de handleiding erbij moet pakken om uit te zoeken hoe ik iets voor elkaar krijg. Voor je het weet zit je een half uur te bladeren. En hup, weg is de creativiteits-drive.

Wat kan ik daar nou aan doen?
neem de handleiding op je schoot en maak gelijk een nieuw, leeg bestand met je software.
terwijl je de handleiding doorleest pas je het meteen toe in je software.

het bestand dat je zo maakt dient alleen om te oefenen, het is ook niet de bedoeling dat er een goeie track zou uitkomen ofzo

in feite zo'n beetje dezelfde oplossing als wat Mrm hier in het begin zei eigenlijk :)

Na heel wat jaren Logic op pc en mac denk ik dat ik weet hoe het programma werkt. Het gevoel dat je hebt als je zo'n programma helemaal beheerst maakt je in staat om heel selectief om te gaan met de functies en alleen dat te gebruiken waar je snel en goed resultaat mee bereikt. Dat is een soort paradox. Je moet eerst heel veel grasduinen en uitproberen, dan zie je de kwaliteit van je werk ook stijgen (al of niet gerelateerd!) en dan besluit je daarna om sommige functies die zogenaamd reuze handig zijn volgens de manual verder niet te gebruiken omdat het je creatieve flow alleen maar blokkeert. Dat is een soort less is more situatie. Maar daar kom je alleen maar als je doorheen alle gangen en krochten van een programma gaat en ziet wat het kan, of juist niet kan. Voorbeeld: van alles wat kan met automation gebruik ik misschien maar 1% in een bepaalde songmix. Beter een goede opname dan eindeloos moeten prutsen aan vaag of slordig materiaal.

Maar zo nu en dan eventjes een paar pagina's in een handleiding doornemen leert je altijd weer zo'n vergeten handigheidje. En perfecte bedlectuur voor om in slaap te komen.

Ik gebruik het kennis bijspijkeren van de sequencer nooit als creatieve impuls. Soms maak je met de manual in de hand een nieuwe track en die is dan wel geinig of zo, maar meestal komt het toch meer vanuit mezelf. Gewoon spelen op dat toetsenbord met de sequencer op standje "record". Geen moelijke toestanden. Daarna zien we wel weer verder. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Back