midiprotocol en bekabeling

freek

Nieuwkomer
Vraag:

Wie weet hoe het midiprotocol door de bekabeling zelf gaat. ik weet dat er maar 2 pinnen gebruikt worden, maar de vraag is welke.

midi1.gif

er is ooit een poging gedaan om pin 1 & 3 te gebruiken voor data, genaamd XMIDI, maar dit is nooit een succes geworden, omdat geen enkele fabrikant blijkbaar zin had om het te ondersteunen.

Dus inderdaad, pin 2 = shield, pin 4 & 5 zijn data.

Beetje extra info:
Over je vraag welk protocol er gebruikt wordt voor midi: midi is een serieel signaal (sommige synths kunnen ook gebruik maken van een seriële aansluitinging voor midi). Dat maakt het ook logisch dat er maar 2 polen gebuikt worden.

...en dan te bedenken dat Roland voor midi bezig was met een connector met iets van 15 pinnen, waarbij in eerste instantie maar 2 of 3 werden gebruikt. de andere zouden dan later voor andere data gebruikt kunnen worden..

Je hebt ook midi via SCSI. En volgens mij dat de Akai S serie dat aan konden.

Ben zelf wel gecharmeerd van mLan. Da's ook serieel maar stukken sneller dan een 76k/s protocol van 1974.

Origineel geplaatst door fuse
Je hebt ook midi via SCSI. En volgens mij dat de Akai S serie dat aan konden.

Klopt, de Akai ondersteunt het, omdat ze een programma hebben dat de Akai parameters kan aansturen vanuit de computer, MESA.
Dit is vooral erg handig voor de samplers met de kleine displays, zoals de S2000.

Ben zelf wel gecharmeerd van mLan. Da's ook serieel maar stukken sneller dan een 76k/s protocol van 1974. [/B]

Ik inderdaad ook! Alleen zal het nooit een succes worden, als bijna niemand het indersteunt. De enige bedrijven die het ondersteunen (die ik gezien heb tenminste) zijn Yamaha (voor hun digimixers) en Korg (op de Triton). Audio, MIDI en eventueel video over 1 kabel, heen en weer!

Nou ja, mLan een mislukking?

Als je een apple hebt en Yamaha gear dan kun je al redelijk gauw aan de slag hoor.
Alleen jammer dat er voor windows geen drivers zijn, maar daar had ik weer geruchten over gehoord dat Microsoft geen zin had om mLan drivers 'toe te staan' voor Windows. Ze wilden het zelf regelen naar het scheen.

En ook dat je een mLan hub (of hoe je het ook wit noemen) meer dan 500€ moet neertellen.

Toevallig dat er voor deze maand een mLan expansie voor de EX5 klaar is volgens Yamaha zelf. Da's dan alleen 8x audio output.

Maar Apogee en Otari doen ook mee hoor.

En na wat snuffelen:
Er komen meer updates omdat de technologie nog niet af is en te duur om te bouwen. Ze werken dus aan een 96Khz variant en meer (midi) in/out chipsets. (Samenwerking met Fudji semiconductors)

Dus de tech is het probleem niet zozeer. Maar de politiek die er omheen zit wel. En het is te verwachten dat ze door gaan ontwikkelen en je dus gewoon langer moet wachten totdat er iets betaalbaars voor mLan op de markt komt. En als je er nu al in investeerd dat je wel compatible blijft maar eigenlijk teveel geld kwijt bent voor iets wat nauwlijks te gebruiken valt. Of je moet bijv persé je RS7000 aan je 01v willen hangen.

Maar als je een Roland apparaat met mLan op de markt ziet komen weet je gewoon dat mLan het gaat maken. Anders niet, want die twee maken de dienst uit qua standaards. (refererend aan GM en XG)

Wat ik me nou altijd afgevraagd heb: waarom laten ze deze, toch wel kostbare info door die crappy Philips 5-polig dinconnectortje lopen? Als er maar twee polen gebruikt worden, zou ik zeggen: gebruik een XLR connector... Maarja, wie ben ik...8o)

Op zich heeft mLan van Yamah een hoog potentieel gehalte, maar ik ben bang dat ze er tot nu toe te weinig aandacht aan hebben besteed op het gebied van marketing.
Het is gebaseerd op de nu vrij bekende Firewire aansluiting, waarbij je dan ook nog audiodata over dezelfde lijn kunt sturen... misschien dat ze er in de toekomst nog meer aandacht aan besteden; ik zou het jammer vinden als het straks doodbloedt...

Ja ik vind het zeer treurig dat je zo weinig hoort van mLan. Twee jaar geleden stond in de SoS dat het er aan zat te komen, en de eerste prototypes waren klaar. Wat is er in de tussentijd feitelijk gebeurd? Nada.

Toen de eerste macs met FW uitkwamen kon je binnen no-time je handycam inpluggen en plug&play iMovie in. Nu is 'n audio-protocol natuurlijk iets ingewikkelder omdat het allemaal real-time en sample-accurate moet, maar volgens mij is het inderdaad de politics, en niet te technologie die ons zo lang laat wachten.

Back