Vioolsound jaren '70 disco

De meeste vioolsamples klinken te klassiek en te netjes. Ook mooi, maar vind de toepassing in dance net even wat lekkerder.
Hoe verkregen ze deze Charlies Angels sound? Effecten (dubbelen misschien, phaser, tremmelo?)
Volgens mij kwam er in de jaren '70 in de meeste groovy dance tracks wel violen voor. Heeft er iemand tips & tricks voor een dergelijke sound?
Een sample zal altijd minder klinken dan dit, maar wat zou het dichtst in de buurt komen? Ik houd van deze sound. Hoor je tegenwoordig ook weer terug in huidige dancetracks.

Voorbeeld

Attachments

• vioolsound jaren \'70 disco.mp3
    666,7 KB · Bekeken: 161
Laatst gewijzigd:
Ik heb voor coverbands regelmatig naar die 70'er violen gezocht.

Volgens ben je al een eind op weg als je een geluid vindt met een korte attack zodat je hem 'direct' kan spelen. Verder een beetje EQ'en, wat laag eruit halen zodat hij echt 70'er jaren 'dun' klinkt.

Carwash yeah!

De 70ies disco viool sound (niet die realistische uit jouw sample maar de electronische variant) is de Solina String Ensemble...
Een van de best klinkende electronische muziek instrumenten ever..( voor mij in ieder geval ). Geloof me, niks kan daar tegenop. Er zijn maar weinig instrumenten die zo speciaal klinken en je track zo veel sfeer geven als de Solina. En hij komt ook nog uit Holland!!!..Mischien een beetje mixen en mengen met een gesamplede viool...

Origineel geplaatst door Catalunya
Dit zijn toch echte violen?

Ik bedoel de electronische disco viool sound..

Ik weet niet of je het voorbeeld hebt beluisterd, maar dat is dus *geen* Solina Strings, maar gewoon the real thing.
De Solina en andere string ensembles hoor je overal in disco platen uit de jaren '70, maar ook gewone orkesten werden regelmatig ingezet.
Interessant artikel in dit kader: http://en.wikipedia.org/wiki/Disco_orchestration

Je bedoelt van die BoneyM violen he?
Gaaf klinkt dat idd, ik heb altijd gedacht dat het mellotrons / chamberlins zijn

Een groot deel van die sound komt door de wijze van spelen. Ook hier geldt, net als bij bijvoorbeeld bij typische discofunk moog baslijntjes, dat de sound nog wel redelijk met 'andere' middelen dan het origineel te verkijgen valt (in jouw geval dus samples). Maar dat het wel of niet 'authetiek' klinken vooral met wat je speelt en hoe je het speelt te maken krijgt.

Waarmee ik alleen maar wil zeggen:

Ook niet iedere violist in 70's kon dit spelen. En niet iedere producer kreeg het uit zijn tafel. Het zijn vooral de huisorkesten van Salsoul Records (The Salsoul Orchestra) en Philadelphia International Records (MFSB, onder leiding van het beroemde productie team Gamble & Huff), die deze sound bekend hebben gemaakt.

Dus voordat je je blind staart op de kwaliteit van je samples, luister tegelijk ook heel goed naar wat er eigenlijk gespeeld wordt. En let bijvoorbeeld eens goed op het feit dat de vetste strijkarrangementen vaak ook samengaan met een hele brass sectie.

Wat bij disco altijd wel werkt voor me, is een niet té realistische stringsklank met korte attack dubbelen, en dan 1 van de 2 klanken één oktaaf verstemmen. Tadaa! klaar is uw discostrings. :) dan heb je al gauw een leuke sound voor die monofone strijkerpartijtjes. En, het is al gezegd, vlak de blazers niet uit. Vaak is het een samenspel.

Origineel geplaatst door Missing Links
Een groot deel van die sound komt door de wijze van spelen. Ook hier geldt, net als bij bijvoorbeeld bij typische discofunk moog baslijntjes, dat de sound nog wel redelijk met 'andere' middelen dan het origineel te verkijgen valt (in jouw geval dus samples). Maar dat het wel of niet 'authetiek' klinken vooral met wat je speelt en hoe je het speelt te maken krijgt.

Waarmee ik alleen maar wil zeggen:

Ook niet iedere violist in 70's kon dit spelen. En niet iedere producer kreeg het uit zijn tafel. Het zijn vooral de huisorkesten van Salsoul Records (The Salsoul Orchestra) en Philadelphia International Records (MFSB, onder leiding van het beroemde productie team Gamble & Huff), die deze sound bekend hebben gemaakt.

Dus voordat je je blind staart op de kwaliteit van je samples, luister tegelijk ook heel goed naar wat er eigenlijk gespeeld wordt. En let bijvoorbeeld eens goed op het feit dat de vetste strijkarrangementen vaak ook samengaan met een hele brass sectie.
idd ..

En wrm je deze sound de laatste 10 niet heb gehoord is omdat zo'n orkest gewoon bakken met geld kost
4 hero heeft destijds diep in de buidel moeten tasten om een echt orkest de blaas en strijk sectie te laten spelen ..

En dit zijn idd ensembles van strijkers .. daardoor ontstaat die sound ook .. en vooral het dubbelen van strijkers, piano en blaasinstrumenten ..

Dat het vandaag de dag wel kan, wordt overigens bewezen door Dimitri from Paris in zijn absoluut briljante remix van Ron Hall's "The Way You Love Me". Deze mix heet voluit overigens zeer toepasselijk "Dim's TSOP Version", verwijzend naar het al eerder genoemde huisorkest van Philly International.

En ook hier kan je goed horen dat het relatief dunne en vooral trage geluid van de strijkers meer definitie en attack krijgt door een vibrafoon unisono mee te laten spelen.

Dus, de klank van de strijkers wordt vooral bepaald door alles-behalve-de-strijkers.

succes ermee!!

En, aan de topicstarter, laat even horen wat je hebt gemaakt als je je violen gevonden hebt.

Oh ja, en nog een tip:

vergeet de cello's niet, zeer karakteristiek voor de sound en vaak over het hoofd gezien. Net als de trombone in de EWF style blazerssectie.

Bij reason zitten hele aardige disco strijkers bijgeleverd.
...Ja, ik was ook verbaasd. :)

Origineel geplaatst door Holger
waarom zitter er zoveel wijsneuzen hier?

Al onze neuzen moeten dezelfde kant op wijzen!!! Vandaar!!!

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
ja idd

omdat er specifieke vragen gesteld worden misschien ? beetje rare constatering is dit weer !
maar misschien komt het door de verschillende opvattingen van wat disco is misschien ..

heb je een voorbeeld ralph ? niet iedereen in de disco tijd kon natuurlijk een strijk orkest huren ..

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
ja idd

Nou, bijvoorbeeld omdat je eerst iets post, namelijk dat in de eerste clip een Solina String te horen is, en dat je later snel je oorspronkelijke berichtje aanpast? Beetje flauw, "Ralph", zo haal je dingen nogal uit de context.

Back