midi keyboard voor analoge synth

Stamgast
Hi,

Ik wil graag een goedkoop (prijsklasse rond de 100 a 150 euro) midi keyboardje aanschaffen (3 oktaafs of zo) voor een analoge synth. Veel midi keyboardjes hebben veel extra functies / knoppen voor soft synths, maar die zijn voor mij overbodig. Ik zat te denken aan de:
Emu Xboard 25
ESI KeyControl 25
Korg K 25

Heeft iemand ervaring met een van de bovengenoemde (bijv. met de kwaliteit van de drivers) met betrekking tot het gebruik samen met een analoge synth en zijn er nog enige kwaliteitverschillen tussen deze types, of speelt dat nauwelijks een rol in die prijsklasse? Alvast bedankt!

Gr, D.

Ik neem aan dat je met 'analoge synth' een hardware synth bedoelt (dus niet een softsynth). Die hardware synth moet dan wel MIDI aansluitingen hebben, anders heb je er nog een kastje bij nodig. Met analoog bedoelen we hier meestal een synth met een analoog VCO/signaalpad (bijvoorbeeld minimoog) itt een digitale synth (bijvoorbeeld DX7 (jajaja beterweters))

dan kan je in principe gewoon elk midi keyboard gebruiken :)

ik heb alleen die ESI geprobeerd laatst, maar die toetsen vond ik maar niets eerlijk gezegd.

Ik heb zelf de emu xboard 49 en ben er erg tevreden over. De toetsen voelen goed aan en de draaiknoppen draaien lekker. Je kunt verschillende velocity curves instellen mocht dat belangrijk voor je zijn en ik geloof dat ie ook aan aftertouch doet (voor mij niet belangrijk). Past ook net in je budget.

Re: midi keyboard voor analoge synth

Origineel geplaatst door ****
Heeft iemand ervaring met een van de bovengenoemde (bijv. met de kwaliteit van de drivers) met betrekking tot het gebruik samen met een analoge synth

Gewoon ter info:

De meeste MIDI-controllers zoals bv. Novation Remote, ... hebben een aparte stroomadapter nodig als je geen gebruik maakt van de USB-poort (daar halen die normaal de nodige stroom vandaan). En voor zover mij bekend worden die stroomadapters nooit standaard meegeleverd. (sommige kunnen wel overweg met batterijen)

Bedankt voor de tips! Wel matig dat die stroomadapters nooit standaard worden meegeleverd.

Back