Klikjes, Bliepjes en Piepjes a la Ryoji Ikeda

Idioteque

This is the Gloaming
Hallo,
Ik vraag mij af, hoe komen artiesten als Ryoji Ikeda, Alva Noto en Sakamoto aan die rare hoge piepjes die ze als drums gebruiken. Het lijk mij namelijk ook wel gaaf om zoiets te mkane, maar ik heb tot nu toe mijn hoge piepjes uit me Juno moeten halen, maar die gaan niet zo hoog als die van Ikeda en de rest. Iemand idee hoe dit soort muziek tot stand komt?

Deze is wel mooi, van Alva.Noto, Remodel heet het nummer. Er zit een peipje in dat zo hoog gaat dat je het soms een beetje in de keel kan voelen.

edit: hmm, er is iets mis gegaan met het uploaden zo te zien, ik upload wel via rapidshare

edit2: hier is de link
Alva.Noto - Remodel

Laatst gewijzigd:
probeer het es met een modular (sofsynth evt), of laadt wat golfjes in battery..
pitchenvelopes en/of superkorte loops in samples zijn vaak wel tof..

beetje experimenteren..

Jep, ik heb inderdaad al wat hoge biepjes uit me Juno 60 gehaald en die in Battery ingeladen, maar kan ik ze nog hoger maken door de Pitch hoger te stellen of zo iets dergelijks?

Origineel geplaatst door gi_joe
ja.. daar issie namelijk voor, die pitch knop.. :)

hehe, ik had al zo'n vermoeden :P, toch kan ik me niet voorstellen dat die gasten domweg samples helemaal omhoog pitchen. Zijn er geen andere manieren hoe ze het doen?

Origineel geplaatst door Idioteque
hehe, ik had al zo'n vermoeden :P, toch kan ik me niet voorstellen dat die gasten domweg samples helemaal omhoog pitchen. Zijn er geen andere manieren hoe ze het doen?

samples omhoog pitches is een mogelijkheid maar ik denk dat het vooral gewoon synthese met pure golfvormen is. gewoon een sinus op 64 octaven omhoog pitchen. of een stukje ruis van een synth gebruiken. helemaal niks moeilijk eigelijk.

10 min. werk gewoon even in absynth wat hoge blipje gemaakt en daarna gesequenced.

Attachments

• royki.mp3
    739 KB · Bekeken: 122
Klopt die gasten werken gewoon met een lap-topje met een hele grote library van gesampelde geluidjes en meestal zijn 't zelf software-techneuten en maken ze zelf hun sequens-progamma's.
Wat ik denk om 't zelf te proberen is......heb een octave-cat die gaat zo hoog dat 't bijna zeer doet aan je oren en die via een sequenser aansturen heel kort maar fel en aggresief......'t is maar een idee.

By the way vind die muziek te gek hoor mag er graag naar luisteren heb al veel materiaal in deze genre luister eens naar Radboudmens(vooral de 1-ste werken) of Pansonic.......vooral als je een goeie hifi hebt met kerktorens als speakers en een actieve subwoofer je weet niet je mist, de kast met glazen gaat resoneren(heb daar opnamens van) het raamwerk v/d serre trilt.....en ga zo maar door:D

Heb laatst weer een cd-tje gekocht van NOTO erg vaag moet je je cd-speler aansluiten op je tv(camara-ingang) 1kanaal geluid ander kanaal beeld......ben benieuwd.

Maar dat van Isniezot is een goed voorbeeld8D

een simpel antwoord:

digitaal, en echt samplefucken

met een analoge synth moet je dit niet proberen :)

met een Juno 60: zet je volume op beschaafd, RES op vol, en ga met je FREQ van beneden naar boven. Zo heb je je piep van 0 tot 20.000 herz te pakken. Zet wel de golfvorm even uit.
Met ruis erbij kan je ook nog leuke dingen doen.
Als je voor de gein de FREQ helemaal naar beneden schuift, je volume voorzichtig richting maximaal zet, en héél langzaam de FREQ naar boven schuift, zie je je woofers ademen.
Kijk wel uit met die zelfresonantie en een hoog volume: met een beetje pech blaas je je speakers uit je boxen.
Dus: ook uit een simpele analoge doos krijg je leuke piepjes.
Als je de keyboard tracking van het filter op maximaal zet, en je hebt een goede Juno, dan zit er tussen bijvoorbeeld een lage C en een hoge C ook daadwerkelijk een oktaaf verschil.
Zet je die keyboard tracking op wat minder, dan krijg je allerlei piepjes tussen de tonen in.
Veel plezier ermee

ik heb echt het gevoel of dit uit een ms-20 komt maar hoe weet ik niet helemaal

Hartstikke bedankt voor de tips, ik heb inderdaad de hoge bliepjes uit me Juno gehaald door de Octaaf switch tussen normaal en hoog te houden zodat je nog een octaaf hoger krijgt. Ik ga ook ff dat met die Freq en Res knoppen proberen.

Back