Hardware randapparatuur in software environment wat is slim?

bobaphat

Ouwe rot
Ik mis nog steeds een bepaalde edge en karakter in mijn sound als ik op mn pc werk. Ik vraag me dus of het geen tijd is voor wat hardware randapparatuur en met namen compressie en vitalizers.

Mijn vraag is, als je in een budget setup met motu of echo converters werkt, heeft het dan meerwaarde om de signalen door hardware randapparatuur te halen, en weer terug te sturen???? Of gaat er in de da ad conversie zoveel verloren dat
je toch beter met software kunt werken????

Zijn er hier meer mensen die met hardware randapparatuur op een pc werken die hier hun licht over kunnen laten schijnen?

Mac ook goed ?

Ik heb een Tlaudioeq, een MoogerFooger Lowpass, EH Holy Grail standaard aan mijn RME Hammerfall hangen, afgewisseld door andere hardware/analoge rand/fx, distortion, phasers etc .
Ik ben erg blij met soft/plugz maar als je de mogelijkheid hebt luister dan eens naar het verschil tussen een flanger/phaser/chorus plugin en dan naar bv een EH pedaal in die hoek .
Zelfde met distiortion .
Nogmaals ik ben erg blij met software .. maar bepaalde hardware klinkt gewoon beter .
Een echt hele mooie softwarematige compressie heb ik ook nog niet gehoord .
Voor de prijs van een " goede" compresser plug, kan je net zo goed een 2ehands Fatman op de kop tikken .
Het zal ook wel een kwestie van smaak zijn denk ik .
Een " normale" reverb unit heb ik bv niet meer .. daar gebruik ik alleen maar plugz voor .

Ik zit al heel wat jaren met de vraag, of je bij een oude akai of emu sampler de opamps en de convertors er uit kunt slopen, en in een hedendaagse geluidskaart kunt bouwen.

Mischien een hele stomme vraag, ben dan ook totaal a technisch.

Zowiso werk ik hier vooral zoveel mogelijk hardwarematig, synths, compressie, mix.

vroeger (rocks) had ik veel analooge spullen en dat is geleidelijk over gegaan naar voornamelijk software. Nu heb/ga ik weer meer analoge/digitale externe app. aanschaffen omdat ik toch een bepaalde edge miste in mijn sound. Of hardware nu beter klinkt of niet, ik vind vaak van wel. maar licht natuurlijk ook aan het doel waarmee ik iets maakt en welk resultaat ik verlang.
hardware heeft gewoon een eigen sound en dat voegt iets toe.
Ik ben zwaar pro. computer based music maar en combie is ideaal voor mij.

Nu zoek ik nog leuke apparaten dus zal dit draadje nauwlettend blijven volgen.

:doei:

ik heb nu en digitech harmonizer te leen. lekker om het geluid op te dikken.
Heeft er iemand nog een goede tip qua goedkope of interesante harmonizer?
dit smaakt naar meer!

koop gewoon voor nog geen 200 euro een echte!
die is zelfse aan te raden voor analoge aparatuur.Als ik hem inschakel met iets erdoorheen merk je duidelijk dat het meer body krijgt. al filter je niet eens....
zowiezo, cv in en uitgangen!

Ik heb een tijdje geleden wat drumloops uit ableton door mijn (ex) DBX 566 getrokken en daarna weer opgenomen. Lekkere smerige gruizigheid van de buizen :). Soms heb ik spijt dat ik hem niet gehouden heb, maar ja... APK en onderhoud van mijn andere geldverslindertje gingen voor...

-C-

Re: Hardware randapparatuur in software environment wat is slim?

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik mis nog steeds een bepaalde edge en karakter in mijn sound als ik op mn pc werk. Ik vraag me dus of het geen tijd is voor wat hardware randapparatuur en met namen compressie en vitalizers.

Mijn vraag is, als je in een budget setup met motu of echo converters werkt, heeft het dan meerwaarde om de signalen door hardware randapparatuur te halen, en weer terug te sturen???? Of gaat er in de da ad conversie zoveel verloren dat
je toch beter met software kunt werken????

Over DAD kwaliteitsverlies moet je je in dit geval absoluut niet druk maken. Ik heb ook net als dextah standaard allerlei analoge shit aan mijn soundcard hangen (Edirol DA-2496). En dat is zeker geen hi-end gear, maar gewoon een smallstone, wat oude Boss dingetjes etc... Op die manier haal ik absoluut een sound in mijn DAW naar binnen die iets toevoegt en anders is dan alles wat digitaal is. Vergelijk zo idd maar eens een smallstone met elke willekeurige phaser plugin en je weet wat ik bedoel.
Ik ga ook nog een lekkere (stereo) EQ kopen en op deze manier gebruiken, dat lijkt me ook helemaal de bom.

Origineel geplaatst door trash
Nee, doel op iets van boss of een ander goedkoper alternatief

MMm .. ik zou het niet weten .
Als er een goedkoper alternatief is die net zo dik klinkt wil ik dat ook wel graag weten .

Origineel geplaatst door dextah
MMm .. ik zou het niet weten .
Als er een goedkoper alternatief is die net zo dik klinkt wil ik dat ook wel graag weten .

Het is zo jammer dat deze niet meer gemaakt word

webmegafront.jpg

Mac ook goed ?

Ik ben erg blij met soft/plugz maar als je de mogelijkheid hebt luister dan eens naar het verschil tussen een flanger/phaser/chorus plugin en dan naar bv een EH pedaal in die hoek .
.
Een echt hele mooie softwarematige compressie heb ik ook nog niet gehoord .

precies mijn ervaring
softwarecompressie en apparte effecten zoals chorus filters, flange etc etc blijven matig. EQ vind ik meestal wel redelijk of goed vergeleken bij mijn oude A&H tafel vind ik zelfs de URS eq beter.

Origineel geplaatst door C738
Ik heb een tijdje geleden wat drumloops uit ableton door mijn (ex) DBX 566 getrokken en daarna weer opgenomen.
-C-

Tja die dbx 566 kost bijna een maandloon daarvan mag je wel verwachten dat het iets toevoegt.
Maar ik vraag me af of dat ook nog geld voor de goedkopere range compressors Alesis, DBX160/166 etc.
Naar mijn idee kan zelfs de waves compressor niet tippen aan mijn behringer compressor, maar ik heb dan ook niet alle software compressors geprobeerd

Origineel geplaatst door bobaphat
precies mijn ervaring
softwarecompressie en apparte effecten zoals chorus filters, flange etc etc blijven matig.

hellemaal mee eens, klinkt toch beter.
zo ben ik nu een beetje aan het rondneuzen naar multi fx apparaten.
Is zo'n behringer (ja, ik ben bekent met beringers reputatie) VIRTUALIZER PRO DSP2024P wellicht wat. je ziet ze nog wel eens langskomen voor 50 euro dus daar kan ik wellicht geen buil aan vallen. }:| en volgens mij hellemaal midibestuurbaar. Zijn er nog andere multieffecten aan te raden (en dan niet 4 x zo duur :D ) met zo'n beetje dezelfde specs??

HEy Gerrie ..

Wat echt een aanrader is om softhsynths op te warmen ( met dit weer :mexico: ) is de MoogerFooger lowpass

nee nu ff niet.
nog meer warmte kan ik niet aan :D

Origineel geplaatst door gerrie79
Zijn er nog andere multieffecten aan te raden met zo'n beetje dezelfde specs?? /B]

zoiets als 'n digitech S-100 misschien ? Die kun je wel vinden voor zo'n 75-100 euro.

Back