Flash geheugen mpc 2000 (xl) ? FMX008M

Nowald

Ouwe rot
rom.jpg

Ik kon voor een leuke prijs het 8 mbflash geheugen kopen voor de mpc 2000 XL. Mijn xl staat momenteel bij Boemtsjak dus ik kan het helaas niet testen. Bij ontvangst van het geheugen vroeg ik me af of dit wel het geheugen voor de XL is; er zou een verschil tussen de 2000 (en de akai s - reeks) en de mpc 2000 XL versie zitten. Deze zou de FMX008M heten. Zo heet mijn flashrom dus niet. Volgens de verkoper was het echt voor een mpc 2000xl; hij had het gekocht voor zijn mpc 2000 in de veronderstelling dat dit zou werken maar dat deed het dus niet.

Ik heb MUTEC gemailed maar die zijn ook niet echt spraakzaam. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen voor welke MPC mijn flashrom is? Alvast bedankt.

Ik heb ondertussen antwoord gehad van MUTEC die ik had gemailed. Het blijkt dat MUTEC nooit een flashrom heeft gemaakt voor de mpc 2000 XL. Deze heeft Akai zelf ontworpen en utigegeven. Tevens is deze ook zeer zeldzaam. Iig is me flashrom gister op de post gegaan naar de verkoper en alles is geregeld. Dat XL serie houdt in dat hij ook in de s3000xl past.

Wacht even...

dit boardje is van Mutec (leesbaar op foto) maar deze past dus volgens hun niet
in de MPC2000XL maar wel in de S3000XL?

Begrijp ik het goed dat je hem weer terug hebt gestuurd?
Ik weet niet beter dan dat deze ook in de MPC2000XL moet passen?
Ik weet dat er in de MPC2000XL een verloop op de socket v/h
flash geheugen standaard zit (ipv een hoek kan hij dan liggend erin).

Yep.. ik kreeg dit als antwoord:

"sorry for this late reply. Unfortunately the seller told you not the truth! This card functions only in MPC2000 and other samplers, but not in MPC2000XL! Therefore a different card is necessary, but we did not manufacturer this card. Frankly speaking, I think that AKAI also did not manufaturer big volumes fo the MPC2000XL compatible card.

I would recommend you to claim and return the card immeldiately!

Sorry for this bad news!"

Mijn XL stond bij boemtsjak dus ik kon het ook niet testen en ik ging er van uit dat die gasten wel weten waar ze het over hebben.

Dit is flashgeheugen; als je de mpc uitzet blijven de samples er in staan en je hebt in totaal 40 mb ipv de max 32.

Heb hier de folder van de 2000XL en daar staat bij options: FMX008M (8MB flash ROM board). Net als op de Akai site.
Zelf had ik vroeger een 2000 (dus niet XL) en daar heb ik ook bovenstaand board ingezet. Zag er anders uit dan het board op jouw foto.

Ja ik heb dat ding in m'n mpc2000 zitten. Daar is tie aardig handig voor. die 8 mb extra zou ik niet zoveel geld aan uitgeven, maar 8 mb aan drumsamples die bij het booten ingeladen worden zonder enig SCSI apparaat aan je MPC, dat heeft nut. Volgens mij kan een Flashcardreader dat op een MPC2000xl. Schijnbaar tegenwoordig ook op een MPC2000, wat betekent dat ik eens moest gaan sparen.

Het is niet zozeer dat die samples op een andere manier opgeslagen worden op dat flashboard; ze moeten nog steeds ingeladen worden. Dat gaat sneller dan met SCSI spul, maar volgens mij niet sneller dan met een Flashcard-readert.
Je hebt dus 8 mb die bij het booten ingeladen kunnen worden, met een Falshcardreader kun je volgens mij bij het booten hupsa 32 mb automatisch inladen. 32 mb is vaak zat hoor. Het is gewoon een OUD ACHTERHAALD ding deze kaart. Goed voor in een OUDE ACHTERHAALDE sampler

Teruggestuurd en geld terug gehad. Mpc 2000xl geruild tegen een tr808. Eind goed al goed :P

Ik zit met een vraagje waar ik niet klaar en duidelijk een antwoord op kan vinden. Volgens mij heeft de MPC1000 wat flash geheugen aangezien de factory soundset daarop staat als ik goed ingelicht ben. Klopt dit, en hoe groot is dit flash geheugen? Heeft de MPC2500 ook flash geheugen? En hoeveel zou dat zijn?

Volgens mij heeft de MPC1000 wat flash geheugen aangezien de factory soundset daarop staat als ik goed ingelicht ben. Klopt dit, en hoe groot is dit flash geheugen?

De MPC1000 wordt toch geleverd met een CF-kaart met samples? 32MB kaartje ofzo dacht ik.
Geen intern flash dus, maar ja, ook niet nodig want die cardreader zit er standaard in.

Van de Akai Pro site:

The MPC1000 comes with 16MB of on-board memory as standard that can be expanded up to 128 MB of RAM. It includes internal preset sounds in flash memory (factory sounds are user-replaceable).

Prettig, je kan dus ook die standaard zooi voor eigen favo's wisselen.

Er staat dus niet bij of die 16mb volledig flash geheugen is of niet, het zou ook kunnen dat er een stuk ram bij is. Of misschien is het wel volledig ram en staat de factory soundset (5mb dacht ik) op het compactflash kaartje...

"20MB of free sounds and grooves on included Compact Flash card"
en
"Preset sound memory: 5MB Flash"
en
"Memory: 16MB standard (11.5MB sound memory)"

Die 5MB flash gaat dus van je RAM af, lijkt het.

Ik ga es neuzen in de handleiding denk ik (als ik de tijd vind), het zou daarin moeten staan.

Back