Programma voor producing + bijhorende gear

OdiNOS

Nieuwkomer
Hoi,
Ik ben van plan om te gaan producen, heb al wat tutorials gevolgd over verschillende programma's (Reason, Cubase en Ableton Live) en wat trial-versions geprobeerd.
Nu wil ik weten wat ik best kan kopen: Reason, Cubase of beter programma in zelfde prijsklasse?
Ook nog een goed bijhorend MIDI keyboard en geluidskaart die goed zijn maar niet te duur?
M-audio ziet mij er een degelijk en niet te duur merk uit dus dat is volgens mij een goede optie. Mss ook sugesties van jullie om nog belangrijke dingen erbij te kopen.
Dit alles is om te proberen een goede start te nemen als beginnend producer.

Budget: +- €1000 (MINDER mag ook ;) )

PS: mocht dit van belang zijn, mijn pc specs. zijn: P IV 2.8Ghz , 1Gb RAM, 120Gb HDD

Greetz
Odinos

ziet er inderdaad iets sterk uit.
In ieder geval bedankt. Nu nog wachten op, hopelijk, andere antwoorden en dan kan ik wat wikken en wegen :)

Als je zoekt op dit forum zul je ontieglijk veel van dit soort vragen vinden :)

Wat voor muziek wil je gaan maken?
Wat is je voorkennis?
Hou je van software, hardware, of boeit het je niet?

Als je een vorm van house wil maken dan is mijn advies:
- Ableton (vanwege de prijs, gebruiksgemak en goede leercurve)
- Goedkope fatsoenlijke ASIO kaart zoals de M-Audio kaartjes die je al op het oog had
- Midi keyboard. Kan vanalles zijn, van een cheap ass midi keyboardje tot leuke 2ehands synth.
- (optioneel als het niet bij je geluidskaart of midikeyboard zit) Midi interface, bv een midiman midisport

Vervolgens eens rond gaan kijken in de wereld van VSTi's.

Ik zou van genre in de trend van progressive trance willen proberen te maken zowat de stijl van: Who is Watching van Armin Van Buuren ( Dj Remy & Roland Klinkenberg remix).
Heb al enkele tutorials gelezen van ableton, reason en cubase en heb een jaar geleden al wat in elkaar gekletst met eJay, niet echt speciaal dus :P .
Het liefst zou ik zoveel mogelijk maken met hardware.
En wat betreft die MIDI interface, wou ik een geluidskaart willen nemen die de interface bezit.
Reason bezit toch ook al VSTi's of snap ik het begrip VSTi niet goed?

Ik zou Ableton live+ een goede sample cd+ een midi keyboardje kopen.
Dit geeft je echt alle mogelijkheden tot creatief produceren zoals niet lineaire start en eindpunten en het mangelen van rare samples en het af entoe inbeuken van patroontjes.

De tegenstelling hardware/software die je veronderstelt is er eigenlijk niet.
Als je aanleg hebt,heb je helemaal geen hardware nodig. (luister maar eens naar wat trekkies van forumlid Forecesupreme bijv.) En zonder aanleg bak je er met hardware ook niets van.
Meestal leidt veel hardware maar af van wat je wilt bereiken.Toen ik nog alleen een JV-880 had maakte ik de origineelste tracks door alles uit die synth te persen. Tegenwoordig heb ik elke synth die ik maar zou willen hebben (of kan ik 'm aanschaffen) en dat is voor mij een rem op de creativiteit... gewoon teveel mogelijkheden.

Als je eenmaal wat leuke nummers hebt die emotioneel ergens heengaan, kan je er over denken om ze verder uit te werken met betere instrumenten en betere geluidskwaliteit etc.

IMHO off course.: )

even voor de duidelijkheid
reason bezit geen VSTs en kan deze ook niet draaien
in tegenstelling tot ableton en cubase

en zo'n beetje alle geluidskaarten hebben een midi interface
en anders kan je altijd nog een losse kopen (ala m-audio midisport, aangezien midiman m-audio geworden is)

Hmm...
Voor mij persoonlijk waren Reason en Ableton de gebruiksvriendelijkste, makkelijk met overweg te raken etc.
Ableton zou dan handig zijn omdat zij veel met bundels werken met ableton live en een MIDI-keyboard.

Kwil nog is vragen of anderen het ook correct vinden dat Ableton Live voor mij een goede keuze is?

THX ;)

Anderen zullen anders beweren, maar voor mij is ableton de meest innovatieve creatieve flexibele softwaresequencer/daw van de laatste 10 jaar.
Ik heb af en toe t gevoel alsof t een instrument zelf is, i.p.v een a to z invulschema

just my 2 cents

Lijkt mij ook zo.
Nu zie ik hier een bundel van €639 Ableton Live + M-audio: Axiom 49. Die betaal je normaal apart €830 tesamen. Toch ook een goed voordeel. Niet alle software komt in zo'n voordelige bundel.

Ook zullen anderen weer anders beweren, maar in mijn ogen is de samenwerking m-audio/ableton vooral gebaseerd op de beginnende niet veel eisende alles in 1 oplossing-muzikant.
Ik hang veel rond op t abletonforum en hoor overwegend slechte verhalen over bijna alle producten van m-audio,
afhankelijk van je computer zou ik zelf misschien gewoon t programma scoren, en een 2e hands midikeyboardje + een controller (bcr2000) en een goeie geluidskaart.
Ik ben heeeeeeeel erg tevreden over RME-geluidskaarten.

again, just my 2 cents though

Ok, ik zal nog es hier en daar horen of mensen ervaring hebben met zo een bundel.
Die controller die je daar noemd ziet er deftig en niet te duur uit, dus dat is mss een goede optie met een goedkoper MIDI-keyboardje. En geluidskaart zal ik es zien bij RME en ook nog is bij andere merken zoals bij M-audio ook.

Origineel geplaatst door JazzMann
je hebt ook nog een electrisch signaal naar lucht-vibratie converter nodig
:eureka:

Een blazer? Dacht ik stiekem eerder aan, met dit weer, dan aan een monitor :D

Een setje studio monitors is zeer aan te raden, een set goede HIFI speakers is in het begin ook voldoende.

M-Audio maakt leuke geluidskaarten, merken als Edirol (Roland), Presonus en RME zitten daar net weer een stapje tot een grote stap boven.

Ableton Live kan ik zeer aanraden, zeer creatieve software om muziek mee te maken. Als je in deze periode trouwens Live versie 5 koopt dan heb je automatisch recht op versie 6 zonder iets bij te betalen. Dus je hoeft niet te wachten tot Live 6 gaat uitkomen.

Back