Novation k-station als masterkeyboard midi controller

Phat'nPhunky

Ingeburgerd
Hallo luitjes,

Ik ben op zoek naar een klein keyboardje die ik kan gebruiken als masterkeyboard. Het hoeft niet al te uitgebreid te zijn als er maar wat sliders en rotaries opzitten om het een en ander via midi aan te sturen. Nou leek mij de Novation k-station wel geschikt. Een kleine desktop synth die leukr geluiden voortbrengt en waar ook een aantal faders en rotaries op zitten. Ik weet inmiddels dat er wat minpuntjes zijn ( bijv. geen aftertouch) maar het lijkt me toch een leuk dingetje voor niet al te veel geld ( circa 300 euri). Wat raden jullie aan?

De functie van de knoppen en sliders zijn niet zelf in te stellen. Bij de K-station is de CC indeling ook niet al te logisch. De cutoff knop stuurt bijvoorbeeld niet uit op CC74 zoals dat op andere synths vaak wel is geimplementeerd.

Dat betekent dat als je de K-station gebruikt om andere synths te besturen je misschien de envelope release schuifknop moet gebruiken om de cutoff van je synth te wijzigen. Ik noem maar iets geks.

Ik zou toch eens kijken naar de Novation X-station, welke wel een volwaardige midi controller is en ook de synth engine van de K-station bevat. Of kijk eens naar de nieuwe Xiosynth die misschien wat beter in je budget valt.

Ik heb een paar maanden geleden mijn Roland E-86 (traditioneel keyboard) ingeruild voor een wat deftiger masterkeyboard: een Yamaha AN1X

Naast dat dit een goeie synth is (ik kan je nog niet alle ins en outs vertellen, ik ben er nog niet heel erg 'ingedoken') vind ik het ook een lekker klavier hebben en daarnaast heb je een zooi draaiknoppen, een pitch bend en modulatie wiel (twee aparte wielen, relaxter dan zo'n roland bender die van links naar rechts en van boven naar beneden kan vind ik.) Ook heeft de AN1X een ribbon controller maar deze heb ik nog niet veel gebruikt.

De toetsen vind ik niet slechter/beter spelen dan mijn E-86 en over dat klavier was ik altijd heel erg tevreden.

Ik heb zelf een KS-rack maar van de keys uitvoeringen las ik hier en daar nog wel eens dat het niet zulke solide dingen zijn... Van de k-station las ik dat je de printplaat onder de toetsen kon zien zitten... Maar als master lijkt deze me sowieso niet fijn. Ik vind persoonlijk een master pas een master met minimaal 5 oktaven ;-)

De AN1X heeft trouwens wel aftertouch en is desgewenst ook makkelijk uit te zetten met het midi filter in mijn RM1X

mijn K-station gebruik ik inderdaad ook als "masterklavier" althans als ik weer eens te lui ben om mij even naar rechts te draaien voor mijn s80;

feitelijk gebruik ik hem als midiklaviertje om simpele dingen in te spelen of om iets te "auditionen" bijv. een vsti uit te proberen; per slot van rekening zijn het maar twee oktaafjes;

af en toe gebruik ik de midiknoppen;
het is juist dat deze knoppen geen logische mapping hebben en uiteraard ook geen templates; maar met de midi learn functie van veel programma's kun je vrij simpel een eenvoudige configuratie maken; voor uitgebreidere setups zou iets a al een BCR beter zijn;

al met al heeft de X-station uiteraard uitgebreidere midispecs (en volgens mij is de synthengine ook kwalitatief iets beter (gebaseerd op ks-rack)); maar nieuw is de eenvoudigste uitvoering ongeveer 550 euro (thomann);

anderzijds is er ook de NOVATION
XioSynth25

een soort van Xstation light voor ongeveer 300 euro; mogelijk zou dat wat voor jou kunnen zijn; zit bovendien een audio interface in; toch wel kicke ding eigenlijk

mijn k-station kocht ik toentertijd voor iets van 230 euro;
tijdje geleden kwamen ze weer veelvuldig voorbij; met enig geluk moet jou dat ook lukken

Back