Levensduur CD-Recordables

Volgens mij zit flash geheugen (en dus USB keys) qua dataretentie tussen de 10 en 20 jaar, afhankelijk van de opslag. Da's niet veel beter dan een goede cd/dvd dus. Harddisks weet ik zo snel niet.

Volgens mij is de beste methode nog steeds niet uitgaan van de levensduur van een drager, maar gewoon om de paar jaar doorkopiëren naar nieuwe dragers. Dat moet je vaak toch al omdat media en drives verouderen. Wat heb je tenslotte aan goed bewaarde data op een disk van 20 jaar oud die door geen enkel apparaat meer gelezen kan worden.

goede schijfjes gaan >30 jaar mee

harddisks zijn afhankelijk van de slijtage van onderdelen
in tegenstelling tot cd-roms en flash drives

mocht je interesse hebben om dergelijke schijfjes te bestellen
laat het ff weten
weet wel een adresje voor zulk spul
alleen zijn de verzendkosten hoog :(

;) Thanks, maar daar heb ik zo zelf m'n adresje voor (m'n zwager ken er aan komen via z'n bedrijfje..scheelt weer 8D )

goede schijfjes gaan >30 jaar mee

harddisks zijn afhankelijk van de slijtage van onderdelen
in tegenstelling tot cd-roms en flash drives

ik heb liever een usb stick dan een cd-r. Een Usb stick heeft geen last van zonlicht zoals een cd dat heeft, ook is de coating niet vatbaar voor oxidatie. Het enige wat een probleem is zijn de maximale aantal write cycles, maar het gaat hier toch om opslag van gegevens. Jaarlijkse backups zijn bij usbsticks niet nodig

Ik heb fuji foto CDs gebruikt die zijn erg goed ze hebben zonlicht protectie en een stevige laag tegen krassen
en de geluidskwaliteit is het beste wat ik tot nu toe heb gehoord +-25jaar garantie op de kwaliteit
en nu maken die klootzakken ze niet meer
voor mijn uitgaves gebruik ik hi-space audio CDs met vinyl look die zijn alleen niet zo goed als die fuji's
zit ook zonlicht protectie op die gouden hi-space audio CDs gaan volgens de fabriek 95jaar mee
ik brand ze in een tascam dus gewoon op 1X1speed sneller is kut
ook in dit geval haastige spoed is zeker niet goed

toch hoor ik verschil sommige merken komen en bij mij niet in omdat er frequenties verdwijnen
waarom weet ik niet maar alleen hi-space en fuji foto cd's vind ik goed genoeg
sommige gouden zijn ook OK maar liever wel met zonlicht bescherming
ik weet niet waarom maar dat bitjes verhaal gaat niet op
was dat maar zo dat zou het voor mij een stuk eenvoudiger maken

toch hoor ik verschil sommige merken komen en bij mij niet in omdat er frequenties verdwijnen
waarom weet ik niet maar alleen hi-space en fuji foto cd's vind ik goed genoeg
sommige gouden zijn ook OK maar liever wel met zonlicht bescherming
ik weet niet waarom maar dat bitjes verhaal gaat niet op
was dat maar zo dat zou het voor mij een stuk eenvoudiger maken

Dat bitjes verhaal is wel degelijk correct. Zou jij het verschil tussen een optische of een coax kabel horen met een digitaal signaal?

Ik denk dat het toch mogelijk is dat je verschil tussen de schijfjes hoort, want de media zijn tegenwoordig zo slecht (zeker met audio CD), dat er al aardig wat beschadigd is vlak na het branden. Vooral met die alles-branders (DVD rewriters) is de kwaliteit niet echt om over naar huis te schrijven en ze zijn vaak erg afhankelijk van de combinatie van een bepaald merk/type schijf + type brander. Maar wie brandt er nog CDs? Het duurt te lang, past niks op, kost veel ruimte en het is onbetrouwbaar.

De meeste CDs die ik heb gebakken afgelopen 12 jaar zijn overleden, ook de Kodak Golds met hun 100 jaar archiveringsgarantie. Niet echt een betrouwbaar medium. Ooit was er een radio DJ die zijn eerstgekochte geperste (!) CDs dood zag gaan in zijn enorme prive collectie. De leeftijd van de defecte CDs was ongeveer 20 jaar. Ik weet niet hoe hij er er mee om ging natuurlijk, maar al reden om wat achterdochtig te worden.

imminente cd-r kwaliteit verschil laat zich meten in qua c1, c2 en cu error gemiddelden. verval door de jaren heen is een andere zaak, dat laat zich moeilijk meten en heeft niets te maken met netgebrande cd's. ik gebruik uit gewoonte altijd taiyo yuden gold, maar toen ik een keertje een hema cd moest gebruiken en die error-checkte was het gewoon in orde. bits zijn bits, enen zijn enen en nullen zijn nullen. dat is niet echt een discussiepunt, tenzij we het op het niveau van evolutietheorie vs intelligent design gaan brengen. dan haak ik nu vast af, ik sta daar aan de overkant bij de wetenschappers ;)

Maar wie brandt er nog CDs?

studio's, maar ook steeds minder en minder. lang niet elke cd-perserij accepteert een ddp als master, dus dan ben je noodgedwongen nog steeds masters aan het branden...

Ik had er vandaag eentje uit mijn *ahem* archief en ik kon er gewoon doorheen zien.
Hij deed het verder prima lol :D

Hoe is het tegenwoordig eigenlijk met de kwaliteit en levensduur van CD-R's?

Ben zelf namelijk aan het denken om een kleinschalige DIY release te doen op CD-R of cassette, en heb zelf niet zo'n goede ervaringen met CD-R's. Maar wie weet is dat nu helemaal anders en is het wel van enige kwaliteit. Tegenwoordig kun je van die coole vinyl discs kopen in allerlei kleurtjes (http://www.wizbit.net/products/vinyl_cds). Zelfs van die kleine 8cm discs verkopen ze. Dat heeft op zich wel wat. Maar als het na een paar jaartjes alweer de prullenbak in kan...

Ik heb nog een stapel oude backup CD's en kwam er twee jaar geleden achter dat enkele CD's niet meer op HD stonden. Ik had met maar één CD problemen. Deze CD's waren zo'n 15 jaar geleden gebrand. Verschillende merken waaronder Traxdata, Verbatim en andere vage merken. Ook een TDK, deze is grappig genoeg geel verkleurd, maar dit is alleen de bedrukte zijde en niet de data zijde.

Ik kan me wel herinneren dat ik nooit ik maximale snelheid heb gebrand maar ongeveer de helft van de maximale snelheid. Weet niet of dat verschil maakt, maar het voelde beter.

Maar dat vroeg je helemaal niet.. Ik vermoed zelf dat de kwaliteit nu beter is aangezien ze nu weten wat ze toen fout hebben gedaan, en de techniek veel toegankelijker is geworden. Hoe het dan met 'vinyl' CD's zit weet ik niet :D

Back