praktisch vraagje wegpoetsen klips

vipal

Ouwe rot
ik ben samples aan het opnemen vanaf internet, google video, gaat meestal prima maar heb nu te maken met een signaal dat te hard is opgenomen en naar ik verwacht aan de bron al klipt. enig advies hoe dit toch nog op te kalefateren? ik heb powercore denoize maar ben bang dat dat hier niet helpt. wil wel dit sample hebben.

als het 'orgineel' dat jij hebt geclipt is dan wens ik je succes.....dan zul je dus in het ergste geval iets van gemiddeld 10.000 clips per seconde opnieuw tekenen. :o:

In theorie moet je een LPF gebruiken die pas aktief wordt in het gebied vlak onder de 0 dB FS.

Maar wat nou als het signaal geclipped is, en daarna nogmaals bewerkt en het volume de 0 dB FS niet bereikt?

Hard op denkend:
Je zou de bovenste 6 dB kunnen expanden naar 18 dB, dan een Low Pass filter van 10 kHz, dat wordt geactiveerd - via sidechaining - met een gate die reageert op een kopie van hetzelfde signaal (met EQ en zo, zodat 'ie alleen reageert op de distortion).

Daarna weer de bovenste 18 dB compressen naar 6 dB.

Het expanden en compressen is bedoeld om meer bewerkbaar signaal te krijgen.

Het is maar een gedachte, ik heb géén flauw idee hoe werkbaar het is.

Een paragraphic EQ met soft saturation lijkt me de beste oplossing. Zoek één of meerdere frequentiegebieden waarin het clippen het ergst is (als er geen echte 'voorkeur' is heb je wel héél véél clipping...) en gebruik de EQ daar vrij rigoureus. Soft saturation verzacht het nog iets.

The smooth functie van Sound Forge is bruikbaar, maar gaat je héél véél hoge tonen verliezen. Met een multiband expander kun je misschien nog wat hiervan terughalen.

Al met al, lastig to onmogelijk. =)

Back