Masteren/Afmixen

DMP

Nieuwkomer
Heey
Wat zijn een beetje de beste manieren om af te mixen met Cool edit op Hiphop gebied
Ik heb al veel geprobeert maar ben nii echt te vreden over de vocalen afmixen..
Ik weet dat er veel comp op de stem moet maar softwarematig is da niks..
een Comp? aanschaffen?

Heeft iemand wat tips om een mooi vocal stemmeke te krijgen

Grtz dennis

Oi Dennis

Als ik jou was en je wil alleen met een computer werken, zou ik op zoek gaan naar een wat meer geavanceerde DAW, mits je PC/mac dat toelaat. Cubase SX/Nuendo/Logic/Sonar/protools zijn goeie tools.

Een analoge Compressor zou een goeie oplossing zijn, maar als de preamp/mic niet je-van-het zijn, helpt het je nog niet heel veel.

Over het algemeen genomen is een goede rapvocal goed verstaanbaar, niet pijnlijk (sisserig) in het hoog of wollig in het laag, heeft compressie waar nodig (afhankelijk van de rapper en de track) en een heel klein beetje reverb en/of delay. Als je je vocalen goed opneemt is EQ-en vaak niet heel drastisch nodig. een lo-cut, een beetje tweaken in de verstaanbaarheid en klaar. Blaas je track af en toe ook even goed hard, dan komen de pijnlijke hoge tonen goed naar voren, en kan je bas vaak beter beoordelen, en af en toe ook juist erg zacht, zodat je hoort wat er boven water blijft.

Je moet van stem naar digitale informatie. Daar zit een hele keten tussen van handelingen en apparaten dus van invloed zijn op de kwaliteit van je opname. Microfoons, bekabeling, preamp, compressie, conversie, DAW, fx. Kortom de hele mikmak. En zoals in het gezegde is die keten zo sterk als de zwakste schakel.

Mijn tip is: koop een goede preamp. Die is imho meer bepalend voor een goede sound dan een kick ass mic. Goede preamps zijn er in overvloed, maar hoe hoger je kwaliteit, hoe meer je betaalt. De mooiste voor vocalen in mijn ogen zijn de Groovetubes Vipre en de Manley VoxBox (allebei knetterduur)
Daarna: goede conversie. RME, Lynx, Apogee, Prism (!). Allemaal goede converters, maar (wederom) daar betaal je dan ook voor.

Welke DAW je gebruikt voor je vocalen is in mijn ogen niet van belang. Cubase, Protools, Nuendo, Digital Performer. Wat mij betreft gebruik je Band in a Box. Wat daarvoor gebeurt is veel belangrijker.

Succes!

Origineel geplaatst door OJS
Je moet van stem naar digitale informatie. Daar zit een hele keten tussen van handelingen en apparaten dus van invloed zijn op de kwaliteit van je opname. Microfoons, bekabeling, preamp, compressie, conversie, DAW, fx. Kortom de hele mikmak. En zoals in het gezegde is die keten zo sterk als de zwakste schakel.

Mijn tip is: koop een goede preamp. Die is imho meer bepalend voor een goede sound dan een kick ass mic. Goede preamps zijn er in overvloed, maar hoe hoger je kwaliteit, hoe meer je betaalt. De mooiste voor vocalen in mijn ogen zijn de Groovetubes Vipre en de Manley VoxBox (allebei knetterduur)
Daarna: goede conversie. RME, Lynx, Apogee, Prism (!). Allemaal goede converters, maar (wederom) daar betaal je dan ook voor.

Welke DAW je gebruikt voor je vocalen is in mijn ogen niet van belang. Cubase, Protools, Nuendo, Digital Performer. Wat mij betreft gebruik je Band in a Box. Wat daarvoor gebeurt is veel belangrijker.

Succes!

Wow! Smeer die arme jongen ook gelijk een Neve VR Legend aan!!! 8o)

Kijk eens naar de Platinum range van Focusrite, das betaalbaar een redelijk ok in het gebruik.
Een goeie geluidskaart doet natuurlijk ook wonderen, maar ja, goeie acoustiek, goeie microfoon etc etc natuurlijk ook!

Succes!

Je moet bij de basis beginnen, dus hij heeft helemaal gelijk met het pre-amp en ADC verhaal. Persoonlijk denk ik dat de categorie RME, Presonus etc. voorlopig voldoende kwaliteit geeft.

Ach , op een e-mu of een m-audio is het ook allemaal prima te doen jongens.., en er zijn genoeg goedkopere mixers met goede mic-preamps te koop. Ik denk dat DMP met een investering van een paar honderd euro al een heel eind kan komen.
Het lijkt nu een beetje op iemand die graag wil beginnen met autoracen een formule 1 auto aan te raden.

Laatst gewijzigd:
Doe me een lol en noem het gewoon afmixen.
De term masteren zweeft hier wel vaker rond in de foute context en is erg verwarrend IMHO.

(Kan ook wel zeggen dat je het pas over masteren mag hebben als je weet wat het verschil met afmixen is. Maar dan zal ik wel weer fout overkomen.)

Zoals fuse al zei, voor de correctheid de juiste termen gebruiken.

Origineel geplaatst door Tactic
Ach, op een e-mu of een m-audio is het ook allemaal prima te doen jongens.., en er zijn genoeg goedkopere mixers met goede mic-preamps te koop. Ik denk dat DMP met een investering van een paar honderd euro al een heel eind kan komen.
Het lijkt nu een beetje op iemand die graag wil beginnen met autoracen een formule 1 auto aan te raden.

Het hangt er van af op welk niveau er wordt gewerkt, recreatief, pro of alles wat daar tussen zit.
Een goede mic pre-amp doet zo ontzettend veel voor je geluid dat is gewoon niet te geloven. Gebruik je één zangmicrofoon tegelijk, koop dan één goede mic preamp met compressie en mogelijk een beetje EQ. Bij gebruik van twee microfoons neem je er een tweede bij.

Heb je de opnames al gemaakt met een mindere kwaliteit pre-amp dan zul je genoegen moeten nemen met minder heldere en minder dynamische vocalen. Er zijn geen plug-ins die dit kunnen verbeteren. Gewoon afmixen met de andere sporen voor zo goed als dat gaat. Gebruik de compressie en EQ goed, maak er een uitgebalanceerde mix van. Roei met de riemen die je hebt.

Maar er zijn genoeg mixers met goede pre-amps..Losse preamps zijn vooral populair gekomen in combinatie met daw's. Als je een redelijke mixer hebt (soundcraftje etc ) is er een prima stemopname mee te maken.

Origineel geplaatst door FrankH
Je moet bij de basis beginnen, dus hij heeft helemaal gelijk met het pre-amp en ADC verhaal. Persoonlijk denk ik dat de categorie RME, Presonus etc. voorlopig voldoende kwaliteit geeft.

Ben ik met je eens, maar (er is altijd een maar ;) ),
gezien het feit dat in dit verhaal met CoolEdit wordt gewerkt, zal er dus niet zo heel veel budget zijn gok ik.

Origineel geplaatst door JimmySX
Ben ik met je eens, maar (er is altijd een maar ;) ),
gezien het feit dat in dit verhaal met CoolEdit wordt gewerkt, zal er dus niet zo heel veel budget zijn gok ik.

Dat is inderdaad een goed idee. Misschien is het handig om te weten hoe de topicstarter op dit moment z'n vocals opneemt, wat 'ie heeft en wat het budget is.

Afmixen is net zoiets als schilderen met een palet van kleuren: je moet een beeld hebben van wat je wilt weghalen. Het gaat er niet om om dingen harder in de mix door ze harder kwa volume in de mix te zetten, maar eerder om plaats te maken in het frequentie gebied waar de stem/instrumenten zitten. Ze moeten elkaar niet in de weg zitten. Dus moet je gaan werken met bepaalde frequenties weg te laten voor de stem/instrumenten. Vocalen zitten in het gebied 400Hz-4kHz. Als je een beter beeld van de vocalen wilt hebben in dit gebied, zul bij anderen wat moeten weghalen in dit gebied.

Er zijn nog leuke truuks naast het gebruikt van compressie om de vocalen voller of harder te laten klinken. Experimenteer eens met een beetje vervorming(heel licht) of een korte delay effect(5-20ms), of combinatie van beide. De truck is meer leer met de effecten omgaan zodat je precies weet: als ik die settings gebruik krijg ik dat effect.

:doei:
Yoonchi

Origineel geplaatst door fuse
Doe me een lol en noem het gewoon afmixen.
De term masteren zweeft hier wel vaker rond in de foute context en is erg verwarrend IMHO.

(Kan ook wel zeggen dat je het pas over masteren mag hebben als je weet wat het verschil met afmixen is. Maar dan zal ik wel weer fout overkomen.)

Maar je kan wel het mixen masteren. 8o)

Back