Hardware effect: Tapedelay emulatie

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik heb al een aantal threads gelezen, maar kom niet helemaal uit op wat ik zoek, voornamelijk omdat ik het overzicht tussen hardware en software een beetje kwijtraak :)

ik zoek dus een tapedelay emulator. een emmertjesgeheugendelay mag van mij ook volgens mij.

geen idee nog wat ik zoek. de danelec reel echo lijkt redelijk in de buurt te komen, maar ik weet weer niet of de kwaliteit daarvan nou zo lekker is. ik meende te begrijpen van niet.

de vereisten is

feedback op de delaylijn, uiteraard,
pitchveranderingen bij wijzigen van de delaytijd, ik weet niet of emmertjesgeheugens dit kunnen?
lo cut en hi cut functies, of iets wat daar op lijkt.

let op deze thread is bedoeld voor hardware tapedelay emulaties, vst plugins en echte tapeecho's laat ik graag buiten de kaders van dit stukje onderwerp.

naja alle informatie is welkom! anyone?

Mijn tips:

AMTECH echo-pro (duur !)
Line 6 echopro
Roland sde 330
Boss FX-700
TC electronic D-two

De laatste drie moet je vaak wel stevig programmeren om precies jouw favoriete tapedelay geluid te krijgen

dat ziet er wel heel futuristisch uit :) zal vanavond eens wat demootjes gaan zoeken ervan.

denk in eerste instantie dat het iets afwijkt van wat ik zoek.

Korg AM-8000r schijnt een leuke tapedelay aan boord te hebben.

Ik heb hem zelf nog niet gehoord, maar deze schijnt zeer goed te klinken. Zelf gebruik ik de Akai Headrush 2 en die vind ik ook niet slecht.

Attachments

• 6c0a1027fbf92c6e363400285651bbcb[1].jpg
    6c0a1027fbf92c6e363400285651bbcb[1].jpg
    34,7 KB · Bekeken: 103
Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik heb hem zelf nog niet gehoord, maar deze schijnt zeer goed te klinken. Zelf gebruik ik de Akai Headrush 2 en die vind ik ook niet slecht.

zit zelf te kijken voor een delay , die ik nu heb doet maar 500 ms , terwijl die echopark iets van 2.7 sec , is een flinke tijd.
marr die dd20 heeft 23 seconden , lijkt me wel teveel ,och liever teveel dan teweinig

groeten alpha j

cool, vanavond luisteren!
is op internet ergens een lijst met BBD delays te vinden? want dat zou mijn gewenste delay-mogelijkheden aanzienlijk uitbreiden, dan hoef ik niet per se een tapesimulatie.

by the way heeft er iemand ervaring met de Danelec ReelEcho?

Line6 Echo pro
Line6 Echo Park
En die andere die de pedal uitvoering van de Echo Pro is...

De echo park past prima in mijn budget! Die ga ik zeker bekijken, of gewoon kopen.

Als iemand nog een alpha juno zoekt, ik heb zojuist de prijs omlaag gedaan ;)

Die echo park klinkt te gek en doet wat je wilt. Die Danelectr reel echo niet. Die verandert de pitch niet als je aan de schuif schuift, maar hij samplet gewoon een korter of langer stuk. Is niet zo leuk als met die pitch.

Het is dat ik al te veel delay's heb, waaronder ook een aantal analoge, anders had ik die Echo Park zeker gekocht. Maar genoeg is genoeg (als ik dat maar vaak genoeg herhaal, ga ik het nog geloven ook :) ).

Origineel geplaatst door Roel

is op internet ergens een lijst met BBD delays te vinden?

Misschien vind je hier je goesting wel http://www.modezero.com .

Yamaha heeft de E1010 en E1005 BBD delays, zit een LFO op voor modulatie. Dynacord heeft er ook een paar dacht ik.

De Roland SDE 2000 is Roland's eerste digitale delay, toch wel een klassieker , zo zijn er van alle bekende merken wel betaalbare te vinden (met voor elke functie een knop :D ) .

De Ursa major space station is anders ook wel een gaaf bakje }:| http://www.theworld.com/~cmoore/SST282_History.htm (check die demo's onderaan)

alweer even geleden dit draadje zie ik :)
inmiddels een echte hh tapedelay in mijn bezit, gereviseerd en al... moet zeggen dit is het begin van een verslaving die delay en loopen heet:luv:

Origineel geplaatst door Hooihuis
Het is dat ik al te veel delay's heb, waaronder ook een aantal analoge, anders had ik die Echo Park zeker gekocht. Maar genoeg is genoeg (als ik dat maar vaak genoeg herhaal, ga ik het nog geloven ook :) ).

Ha, leuk om te lezen weer...............sinds gisteren heb ik toch een Echo Park.

Impressie: zwaar pedaal, stevig gebouwd, niet moeders mooiste helaas maar klinken doet hij wel erg goed (en dat is nog steeds het belangrijkste).

Vooral de tape delay imitatie is heel goed en je kunt met de modulatieknop naar smaak imperfectie toevoegen die karakteristiek is voor dergelijke machines. Zo hoor je wiebelende capstans en volgens mij af en toe zelfs een tapelus voorbij komen, erg authentiek.

Wat ik dan niet begrijp is dat ze er niet een klein dotje ruis bij knallen in het model, want juist door het ontbreken daarvan kun je merken dat het geen echte is. Zelfde probleem had ik bij de ION synthesizer eigenlijk ook, maar daar kun je wel wat (bijna onhoorbare) noise aan toevoegen natuurlijk. Maakt het net even realistischer :)

Overigens is de Echo Park volledig stereo (in en out), sommige delay programma's maken hier goed gebruik van. Maar voor het realisme kun je hem uiteraard ook gewoon mono inzetten.

Back