Ben van plan om ook een softsynth aan te schaffen. Alleen lees ik vaak dat je rekening moet houden met latency. Nu vraag ik mij af welke kaart het meest geschikt hiervoor is, het gaat mij dus om dat ik geen vertragingen oploop als ik een toets indruk. Aanrader?
Ik gebruik zelf een RME hammerfall die perfect werkt maar wel wat centjes kost.
Als je goedkoop uit wil zijn en geen adatpoorten nodig hebt kan je op het moment bj feedback van Audiotrack de Maya44 kopen voor 79 euro, met deze kaart kan je je softsynths gewoon bespelen alsof het hardware is
In de eerste plaats is het dynamisch bereik (db) of de 'headroom' die een kaart kan geven belangrijk.
Creamware heeft zo een uitstekende kaart, de Pulsar II en als ik mij niet vergis is het dynamisch berijk 110 db.
Voeg daar 48/96 kHZ OP 32bit bij en je zit goed.
Kan zowel via USB alas PCI, maar hoe de specs in de gaten.
Als je toch over budget beschikt, Apogee heeft nu een "klein" kaartje op de markt...
Origineel geplaatst door Nouveau je moet geen kaart hebben maar een usb converter. Probeer er een van edirol of emagic (emi), die zullen het best bevallen
Nouveau, ik snap niet zo goed wat je bedoelt, bedoel je soms dat je audio via usb verzent en dan in zo'n converter omzet naar analoog?
Welk type van edirol kan dat dan, want volgens mij zijn die audio capture dingen om audio juist op te nemen en niet om te genereren.
Zouden die UA-1, UA-5 of UA-20 dat soms kunnen, die hebben namelijk audio out?
Zou je met zoiets dan geen geluidskaart nodig hebben?
Denk om verwarrig te voorkomen ik wil toevoegen dat:
USB convertor waarschijnlijk een USB geluidskaart bedoeld wordt.
Bij een USB convertor denk ik aan een USB naar SCSI convertor of iets dergelijks.
Maar goed die USB kaarten hebben meestal net iets meer latency dan PCI kaarten. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs.
En 0 latency voor een geluidskaart is onmogelijk. In de praktijk is 3ms redelijk haalbaar voor een up to date systeem.
Een hele goede link is deze: http://www.kvr-vst.com
Voor informatie over latency en kaarten
FF over USB.
USB is op het moment de snelste "communicatie" tussen hardware en software.
Als je een geluidskaart zoek voor softsynths zou ik toch eerder een usb converter (of te wel audio interface) nemen omdat je timing sneller is. Hierbij heb je geen geluidskaart nodig......
Ik gebruik de miniMe: erg goed geluid (ook wat duur) en reageerd sneller dan een kaart of een kaart met break out....
Edirol heeft (vind ik) de beste usb converters voor een lage prijs. Dan denk ik toch aan de ua5. Kost rond de E400,-
(heeft en line/gitaar ins en audio outs)
Ik geloof er vrij weinig van dat USB geluidskaarten sneller zijn dan PCI geluidskaarten. Zeker bij het gebruik van een meersporenkaart denk ik dat PCI veel beter is. Tuurlijk moet je wel een snelle pc hebben. Maar ik haal bijv. met mijn Pentium 4 1800 met Creamware LUNA 2 kaart gemakkelijk een latency van 3ms. En dat is gewoon realtime hoor. Ik heb al vaker gewoon via een RM1x softsynths realtime aangestuurd. Gewoon strak hoor. Leg nou eens uit wat nou zo goed is aan USB. Er zijn naar mijn weten in de hogere prijsklasen, dan heb ik het over de 800 euro en hoger klasse kaarten, weinig of geen usb kaarten te vinden.Juist daar zie je veel PCI, of firewire, dat in principe ook weer via een PCI kaart gaat. Naar mijn weten zijn die kaarten op dit moment de top of the range, en zeker geen USB kaarten.
Hoe ik merk dat usb het snelste middel is?
Gewoon uitproberen. Ik ben een muzikant die graag experimenteer en sta erg voor nieuwe dingen open.
Usb heeft dus lage latency omdat 'ie direct aan de computer gekoppeld is (of het nu een midi interface of een converter is)
Ik gebruik heel vaak softsynths en heb daarbij een lage (liever geen) latency nodig. Ik weet niet precies hoe laag mn latency met de MM is, maar hiervoor gebruikte ik motu's en ben blij dat ik nu iets minder latency heb.
Trouwens op de pagina van emagic staat dat de emi's 2ms latency hebben..... maar goed die heb ik niet............
Denk niet dat de opmerkingen over USB geluidskaarten helemaal juist zijn. En dat je even moet oppassen op wat wel en niet klopt. (USB is niet snel, PulsarII is een PCI kaart)
Als je een gewone (desktop) computer heb is een PCI kaart gewoon het beste wat je kunt aanschaffen. Qua prijs/prestatie/latency. En dus geen USB,USB2,PCMCIA,Firewire. Bij een laptop kun je PCMCIA tegen USB(2) of evt Firewire overwegen.
PCI dus en kijk zeker eens naar deze http://www.kvr-vst.com site. Dat maakt het zoeken zoveel makkelijker.
de Tascam 428, is alles in 1 inderdaad "langzamer" dan firewire varianten, maar de prijs is er ook naar nu bij Feedback € 499,- dan heb je een usb: geluidskaart en midicontroler in 1 en kan je je softsynths aansturen wat je wil.... ik heb hem ook icm mijn Ibook'je for "onderweg" zeg maar en werkt echt leuk!
Tascam's US428 is echt wel goed hoor. Die jongens gaan echt geen spullen op de markt gooien waarbij ze hun reputatie op het spel zetten. De AD/DA convertors zijn volgens mijn bescheiden mening zeer fijn. Toen ik de mijne juist had, zag ik op de Tascam webstek veel geklaag over allerlei technische probleempjes enz. waarover ik me verbaasde. En weet je welk wijs antwoord ik kreeg ? Wel, als je in het hospitaal ligt, heb je ook alleen maar kontakt met zieke mensen en lijkt het of er ook alleen maar zieke mensen zijn. Misschien nog niet zo'n slechte opmerking. Wanneer er goeie dingen gemaakt worden mag het toch ook gezegd worden, niet ?
Als je nu een pc voor allerlei huis-tuin en keuken toepassingen gebruikt en hem daarenboven ook nog eens voor muziek produktie wil inzetten, zit je zowiezo al verkeerd, dacht ik, dus usb, firewire, pci, maakt niet uit in dat geval.
Hou je pc "zuiver", enkel en alleen getuned voor de studio en koop desnoods een afdankertje bij om op te surfen, te gamen of andere dingen op te doen.
Origineel geplaatst door Nouveau
Usb heeft dus lage latency omdat 'ie direct aan de computer gekoppeld is (of het nu een midi interface of een converter is)
volgens mij is dit toch wel bescheiden uitgedrukt lariekoek.....Sinds wanneer is een USB kabel met een apparaat eraan "directer aan de pc gekoppeld" dan een pci kaart die notabene rechtstreeks in het moederbord hangt? Ik denk dat je ervaringen eerder te maken hebben met, of low budget (dus bijv geen Asio 2.0) geluidskaarten, of misschien nog waarschijnlijker met slechte drivers.
USB kan sommige pci kaarten er inderdaad aftroeven omdat er helaas veel merken niet fantastische drivers bij hun pci-kaarten leveren.
[Persoonlijke ervaring - zie maar wat je ermee doet]
Ik heb een terratecje ews88mt.....prima denk. Heel soms een wdm-driver-fout onder windows xp, maar de latency is op een Pentium 4 redelijk laag....in de orde van enkele miliseconden. Voor mij laag genoeg om softsynths te spelen.
[/persoonlijke ervaring]
Suc6 verder met het uitzoeken van kaarten, het is een lastige bezigheid :-)
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.