Roland EM-15 BNL: geen aftertouch?

Nicolas 2000

It's a household name
Ik was me even aan het oriënteren op synths die ook als masterkeyboard kunnen dienen. Nu zag ik dat vele (goedkopere) synths geen aftertouch hebben, en mijn Roland EM-15 BNL die ik nu als masterkeyboard gebruik wel.

Ik was dus even aan het bekijken in hoeverre ik aftertouch zou missen. Maar toen kwam ik tot de vaststelling dat ik helemaal geen aftertouch opmerk op mijn EM-15 BNL!

Met aftertouch zou normaal toch het volgende moeten gebeuren: als ik een toets zacht indruk en ingedrukt hou, dan zou hij luider moeten gaan klinken als ik harder begin te drukken. Dit hoor ik echter niet. Niet met de interne geluiden, niet wanneer ik er een Kawai K1M mee aanstuur, en niet als MIDI-event in bv de eventlist van logic. Daar zou het toch als een stroom MIDI-data te zien moeten zijn, zoals een pitchbender genereert he?

Anyway, enig idee hoe het komt dat ik geen aftertouch bemerk op mijn keyboard? Doe ik iets verkeerd? Is het een optie die je uit kan zetten? Of genereert het keyboard toch helemaal geen aftertouchsignalen, in tegenstelling tot wat ik op internet lijk te lezen?

(btw ik vond niet meteen een beter geschikt topic om dit te posten, verplaats indien nodig)

Aftertouch is inderdaad dat je de toets 'verder' in kan drukken waardoor je een effect kunt krijgen: in de meeste synths is dit toewijsbaar en bij presets is deze vaak toegewezen aan een LFO op de pitch (voor een vibrato effect). Misschien heeft je EM15 geen aftertouch, misschien staat 'ie gewoon uit. Lees de handleiding eens zou ik zeggen!
Ik vind aftertouch trouwens alleen leuk als deze drukgevoelig is, dan kun je er bijvoorbeeld whammy achtige effecten mee maken, maar eigenlijk gebruik ik het nauwelijks.

Ik heb er de manual bijgenomen.

Wat ik zoal zie:

Omschrijving van het keyboard zegt:

"Klavier: 61 toetsen, aanslaggevoelig." Hier wordt dus met geen woord over aftertouch gerept.

Verder zeggen de MIDI-implementatietabellen het volgende:

Code:
[B]Styles mode:[/B]

Aftertouch:        Transmitted          Recognized
keys:                       NO                     YES
Channels:                 NO                     YES

Code:
[B]Song mode:[/B]

Aftertouch:        Transmitted          Recognized
keys:              Only for song parts        YES
Channels:        Only for song parts        YES

Verder zie ik nergens een functie om aftertouch aan en uit te zetten.

Kan het zijn dat dit keyboard "met aftertouch" is, in die zin dat het aftertouch herkent van een opname? Maar dat het dus daarom nog niet wil zeggen dat het klavier zelf aftertouch heeft. Beetje marketingtrucje dus...

Ik moet Roland even verdedigen:

De frase "electronic keyboard with aftertouch" las ik over een ander keyboard dat geen aftertouchklavier had. De Roland EM-15 BNL rept nergens over aftertouch op de doos, en ook niet in de omschrijving van het keyboard in de manual. ENkel in de MIDI-implementatietabel komt het woord voor.

Volgens mij heeft mijn keyboard dus helemaal geen aftertouch.

Tenzij iemand nog iets toe te voegen/te corrigeren heeft, denk ik dat dit betekent dat ik een nieuwe thread met een meer synth-gerichte vraag ga openen :).

de EM 15 bnl heeft echt geen aftertouch.
Dat is typisch een functie voor synths.
is ook niet echt nodig voor een feesten en partijen keyboard.
maar bijvoorbeeld midifiles die je door je em 15 bnl laat afspelen ,en die ingespeeld zijn op een keyboard dat wel aftertouch heeft, zullen wel te horen zijn.

OK zo interpreteer ik het nu ook. Hetzelfde geldt (beperkt) voor arpeggio. Heeft hij ook niet, maar je hoort wel iets dat vaag op arpeggio lijkt wanneer je zo'n midi (bv met een yamaha shs-10 gemaakt) afspeelt.

Dit is nu duidelijk voor mij. Ook is het duidelijk dat ik momenteel aftertouch niet mis :D. Als ik maar aanslaggevoeligheid heb.

De eigenlijke vraag (deze thread was maar een zijvraagje) stel ik in een andere thread.

Bedankt voor de hulp/klankbordfunctie :).

Wat mij betreft mag hier een mooi slotje op!

Nogmaals benadrukken dat Roland geen vage marketing heeft gedaan; ik had gewoon een verkeerd idee in mijn hoofd.

Back