Hersenhelften scheiden?

robbie50

ferkeert lit
Hallo,

Ik heb een rare vraag.......
mijn linkerhand wil op het toetsenbord altijd hetzelfde doen als mijn rechterhand (of andersom)
d.m.v. welke techniek, welke oefeningen maak ik dat proces "los"?
Ofwel, spelen mijn handen onafhankelijk van elkaar?
Beetje laat begonnen met toetsen, dus dat zal er wel mee te maken hebben....

Op mijn gitaar lukt dat wel........(op mijn PC toestsenbord ook......ik ben trouwens "linkshandig")

Hebben jullie tips?

dank,

rob

:) ;)

pianoles.

dat probleem ondervind ik ook.... weet idd ook dat je het met wat lessen kunt verbeteren.
Sommige mensen hebben er ook aanleg voor en doen het uit de losse pols

Op latere leeftijd is het heel lastig om nog de hersenhelften te scheiden. Eigenlijk ken ik maar 1 probaat middel :D

Attachments

• bijl.gif
    bijl.gif
    10,7 KB · Bekeken: 138
Ik heb ook pas op latere leeftijd toetsen geleerd (ben nog steeds geen virtuoos, maar kan wel een riedeltje spelen). Voor mij heeft het goed gewerkt om te leren hoe rechter- en linkerhandpartijen 'in elkaar passen'. Ze zijn niet echt onafhankelijk. Zeker als je geen heftige klassieke contrapunt dingen gaat spelen (is natuurlijk ook niet echt onafhankelijk, maar kan wel ingewikkeld worden). Langzaam (tempo) beginnen met een stukje dat je wilt gaan oefenen, liefst meetellen (hardop of in je hoofd). Bij mij werkt dat meestal dat mijn hersenhelften het dan na eventjes 'snappen' en ik het op gevoel verder kan doen. Eventueel een van beide handen eerst goed instuderen zonder de andere, totdat het vanzelf gaat (bwvs), dan langzaam de andere hand erbij proberen. Soms gaat dat dan heel raar, je handen kunnen dan soms dingen die je niet echt bewust aanstuurt, maar toch gaat het goed (net zoiets als een tekst overtypen zonder daarna te weten wat je getypt hebt).

Wat betreft les: dat zal vast veel helpen als je een goede leraar vindt en het klikt, maar ik heb vrijwel alles zelf geleerd (bas, gitaar, piano en beetje drums) en als je daarvan houdt (:engel: ) dan kan dat heel goed werken. Wellicht een boekje kopen / theorie en beschrijvingen op internet zoeken en lekker zelf uitpuzzelen. Vind ik persoonlijk dan weer veel leuker, maar smaken verschillen.

Wellicht kun je beginenn met eenvoudige piano boekjes (bijvoorbeeld van Folk Dean). Vaak oefenen en ineens merk je dat je los speelt.

Je kunt ook constant een linker hand spelen en dan eens proberen iets te lezen tussendoor of met je rechterhand een beetje te tikek op je been in een ander ritme en vervolgens dit uitwerken naar het klavier...maar het meeste succes boek je met oefenen....en....oefenen.

Succes!

VasC

Heb hier ook wel eens problemen mee.. Heb het bijv ook als ik met de ene hand iets ff heel snel achter elkaar wil aanslaan, dus sneller dan de andere hand.. Dan gaat de andere hand weer mee

leuk al die tips.....

leuk al die tips.....

Ik ga er zeker wat mee doen, lezen en spelen tegelijk bijv. of typen met twee handen terwijl ze samen werken, krijg je zoiets van...
ddaannkk jjuulliiee wweell..

En die met die BIJL, bewaar ik voor het laatst........

nog meer goede ideeën?
zijn WELKOM!

groet,

rob

:)

Bekend probleem. Het gaat bij mij redelijk beter als ik me focus op de 'volgzame hand'. De vlotte hand moet dr dan achteraan huppelen en op die manier gaat het al wat beter.

-C-

gewoon veel oefenen. Typen op je toetsenbord (bij de pc) heb je waarschijnlijk ook veel geoefend en dan gaat het makkelijk. Al doe je op een pc toetsenbord natuurlijk weinig simultaan met je handen he..
Linkshandig zijn is geen beperking in het piano spelen trouwens, ik spreek uit 'eerste hand' ;)

gewoon met simpele melodietjes begnnen ....en blijven oefenen .....
Had van men gehele leven nog nooit een drumstel aangeraakt en wonder bij wonder ging het allemaal vanzelf ....kben een wonderkind ....*D *D

Er zijn les-boeken met "vingeroefeningen". Deze zijn vaak wel gebaseerd op notenschrift, dus zou je ook dat moeten leren.

probeer eens boogie woogie.

speel het volgende basloopje |C G A G C G A G| in 8e noten shuffle in het 12 matige blues schema.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twelve-bar_blues

als je dat door heb kan je met je rechterhand wat simpele inprovisaties proberen. neem hiervoor de handige blues toonladder http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluestoonladder bijna alles wat je speelt met rechts klinkt goed (blue notes he?) let op dat de bas strak blijft lopen!!

veel suc6:biertje: als je dit lukt kan je met links en rechts aardig onafhankelijk spelen. en je kan meteen 99% van alle blues platen naspelen ;)

bliepbliep

Dit is wel lekker om te oefenen!
Op een gegeven ogenblik loopt "het loopje" vanzelf......
Ben er nog niet, maar gaat toch wel heel lekker en wordt wat "losser" in mijn kop en handen

BEDANKT!!!!

rob

Origineel geplaatst door bliepbliep
probeer eens boogie woogie.

speel het volgende basloopje |C G A G C G A G| in 8e noten shuffle in het 12 matige blues schema.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twelve-bar_blues

als je dat door heb kan je met je rechterhand wat simpele inprovisaties proberen. neem hiervoor de handige blues toonladder http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluestoonladder bijna alles wat je speelt met rechts klinkt goed (blue notes he?) let op dat de bas strak blijft lopen!!

veel suc6:biertje: als je dit lukt kan je met links en rechts aardig onafhankelijk spelen. en je kan meteen 99% van alle blues platen naspelen ;)

bliepbliep

het is ook een goed idee om met je linkerpol te oefenen.

en doe dit elke dag:

ge gaat achter uw piano hangen en je speelt drie noten met je slechte hand. do re mi do re mi do re mi.. enz.. en na een tijdje breng je je andere pol erbij. en dit doe je totdat het lukt. bij mij ging dat na twee keer al vrij behoorlijk.

wat ook helpt is allerdaagse zaken doen met je slechte pol. ergens een nageltje inkloppe, je boterham smere, rukken, een cdtje of plaatje opleggen, je tanden poetse, je sigaret averechts rollen enzovoorts :D

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE

wat ook helpt is allerdaagse zaken doen met je slechte pol. ergens een nageltje inkloppe, je boterham smere, rukken, een cdtje of plaatje opleggen, je tanden poetse, je sigaret averechts rollen enzovoorts :D

Dat maakt voor het pianospelen niets uit. Mijn rechterhand heeft een veel betere pianotechniek dan mijn linkerhand, maar tanden poetsen bijvoorbeeld met rechts voelt totaal onlogisch en onprettig aan. Ik ben trouwens linkshandig.
Het enige wat zin heeft is oefenen op het instrument!

Ik speel trouwens ook op een rechtshandige gitaar en dan is je linkerhand dus de fret-hand. Ook dat heeft geen effect op de pianotechniek gezien je je vingers anders gebruikt bij beide instrumenten.

"tanden poetsen bijvoorbeeld met rechts voelt totaal onlogisch en onprettig aan"

ja... u zegt het zelf...

in alle geval, bij helpt het

Origineel geplaatst door robbie50
Dit is wel lekker om te oefenen!
Op een gegeven ogenblik loopt "het loopje" vanzelf......
Ben er nog niet, maar gaat toch wel heel lekker en wordt wat "losser" in mijn kop en handen

BEDANKT!!!!

rob

graag gedaan, succes ermee!!

bliepbliep

Back