geluidskaart/computer probleem

mantisnl

Ingeburgerd
Beste,

Er komt een vreemd, bliepend geluid uit mijn monitors, wat af en toe omslaat in een ander bliepend geluid (pieeepp, tuuuut achtig: het blijft constant). Ik heb hier al enige tijd last van, maar sinds ik een nieuwe geluidskaart (M-Audio Delta 44) en nieuwe monitors (KRK Rokit 6) heb, blijft dit probleem aanhouden.
Ik vermoed dat het probleem elders in mijn computer zit, maar ik heb geen idee waar?

De specificaties van mijn computer:

AMD Athlon XP 2600+
Asus A7N8X moederbord
1 GB Corsair geheugen
Asus N6200 videokaart
M-Audio Delta 44 geluidskaart

Ik heb de monitors rechtstreeks aangesloten op mijn mixer (Pioneer DJM707) en de computer is via de output van de Delta 44 aangesloten op mijn mixer (op de 'session in', extra kanaal).

Hierbij komt nog een volgende vraag: voordat ik mijn monitors had, kon ik altijd via mijn toetsenbord het volume van mijn computer regelen (dmv een draaiknop op mijn toetsenbord), maar de M-Audio software heeft dit geblokkeerd. Is het mogelijk om dit op een andere manier te doen? Ik vind het nogal omslachtig om telkens naar het M-Audio control panel te gaan om het volume aan te passen. Mijn mixer staat ook een stuk verder weg en daarom zou het ideaal zijn als ik gewoon de draaiknop op mijn toetsenbord zou kunnen gebruiken.

Ik hoop dat jullie er iets van snappen :peukie:

Alvast bedankt!

is alles goed geaard? Daar krijg je nl vaak piepen en brommen van...
Voor wat betreft het volume, moet je ff de controlpanel van je m-audio openen!

Veel suc-6!

Alles is geaard ja, heb vorig jaar aarde aan laten leggen. Het vreemde, en dat heb ik er nog niet bij gezet (oeps), is dat als ik FruityLoops open, dat dan het bliepende geluid verdwijnt :confused:

En het feit dat ik het M-Audio control panel moet gebruiken zit me juist dwars, ik wil mijn volume ook via de knop op mijn toetsenbord kunnen bedienen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mantisnl
Alles is geaard ja, heb vorig jaar aarde aan laten leggen. Het vreemde, en dat heb ik er nog niet bij gezet (oeps), is dat als ik FruityLoops open, dat dan het bliepende geluid verdwijnt :confused:

En het feit dat ik het M-Audio control panel moet gebruiken zit me juist dwars, ik wil mijn volume ook via de knop op mijn toetsenbord kunnen bedienen.

het kan misschien in flstudio stoppen omdat je dan switcht van driver (fruity staat op asio misschien, en de ander op wdm(ofzo).

Heb je je onboardgeluidskaart uitgezet in de bios?
Heb je al andere pci-sloten geprobeerd?
Is je besturingssyteem getweaked en dus ontdaan van allerlei onzin die je processor belast?
Heb je nog een andere kaart, bijv. UAD of Powercorecard, in je computer zitten?
Zijn er geen twee apparaten die om de masterclock positie vechten?

Meestal ligt de oorzaak bij de kaarten die je gebruikt en de pci-sloten waar ze in zitten.
Ook drivers voor deze kaarten kunnen het probleem zijn. Nieuwste driver donwloaden
en proberen en ook een oudere (of zelfs de versie daarvoor) downloaden en proberen.
Check ook dat je 1 device aanwijst als de master en de rest slave als je met meer werkt.

Je wekt de indruk dat je misschein denkt dat het ook van je boxen vandaan kan komen.
Die kun je uitsluiten, het komt uit je computer.

't Is soms een pain in the arse om je systeem goed te krijgen.
Er zijn geen vaste guidelijnen voor omdat iedereen weer een ander systeem heeft.
In ieder geval is mijn ervaring dat het meestal met bovengnoemde oorzaken te maken heeft.

Succes.

gr. Tom

Heb je je onboardgeluidskaart uitgezet in de bios?
jep
Heb je al andere pci-sloten geprobeerd?
jep
Is je besturingssyteem getweaked en dus ontdaan van allerlei onzin die je processor belast?
grotendeels, zal hier nog eens naar kijken
Heb je nog een andere kaart, bijv. UAD of Powercorecard, in je computer zitten?
nee
Zijn er geen twee apparaten die om de masterclock positie vechten?
ook niet

Ik heb zonet even zitten luisteren naar de computer (erg stil zo `s nachts 8~) met de monitors uit, en ik hoor dat het geluid ook uit de PC zelf komt! Ik zal er morgen eens naar gaan kijken; vermoed dat t of mijn dvd station / cdrw station is, of mijn harddisk. `T blijft dan nog steeds vreemd dat het geluid stopt als ik FruityLoops open, maar als het hiermee opgelost is: perfect :)

probeer ook zoveel mogelijk dingen te muten op je geluidskaart die je niet gebruikt, kan ook nog wel eens helpen..

wat betreft je volume knop, toetsenboarden met zo'n volumeknop zijn erop gemaakt om standaard windows of winamp commandos te bedienen, ik ken de m-audio software niet maar als de volume regeling verder niet in de standaard windows mixer is geintegreerd kun je t verder wel vergeten met de knop op je toetsenboard.. heb je in je tray niet dat standaard windows luidspreker icoontje?

Die knop bedient inderdaad het gewone 'hoofdvolume' van Windows. Ik heb M-Audio gemaild en ik kreeg te horen dat ze dat 'hoofdvolume' inderdaad disablen met die software. Ik kan het zoals je zegt dus wel vergeten ;)

en eeh gast nooit je geluidskaart direct achter je videocard zetten, het eerste pci slot wordt vaak gedeeld met het agp slot.

Ik heb zonet even mijn computerkast open gemaakt, aangezien het geluid ook daar vandaan kwam.
Ik heb zowel mijn dvd station als mijn cdrw station uitgetrokken, maar het geluid blijft. Heb ook naar de harddisk geluisterd maar hier is niets vreemds op aan te merken. Het lijkt wel alsof het geluid van het moederbord af komt :confused:. Zitten hier onderdelen op die dit soort geluid kunnen produceren? Ik vind het erggg vreemd :erm:

Het probleem van de piep is opgelost :)
Het bleken 2 spoeltjes te zijn op mijn moederbord (degene die het voltage regelen van de processor) die flink aan het resoneren waren. Als ik op de spoeltjes drukte dan veranderde het geluid ook.
Als tips vond ik op internet: een dot siliconenkit eroverheen of mbv. een programma`tje ervoor zorgen dat het voltage naar de processor constant blijft.

Ik heb beide gedaan en het geluid is nu eindelijk weg :peukie:

Ik begin ook steeds meer te wennen aan het feit dat ik het volume harder/zachter moet zetten op mijn mixer dus de problemen zijn opgelost! Thnx allemaal :)

wel interessant dat er een uniek instrument op je mobo verborgen zat..
misschien kon je er leuke muziek mee maken :)

Back