platen kopen

TraiZor

Ouwe rot
ik ben dus beginner op gebied van DJ enzo dus heb ik ff een vraagje over platen kopen:

kan ik gewoon de skihut ofzo kopen en dan alle platen die daar op staan samplen en dan daarmee DJ'en?
krijg je dan geen problemen met buma/stemra, ivm rechten etc? want je mag toch geen muziek openbaar laten horen zonder enige toestemming? of moet je cd's kopen waarvoor je extra moet betalen voor de openbaarmakings-rechten? :confused:

de meeste plaatsen waar je gaat draaien hebben een regeling met de buma over het betalen van rechten. daar kan je dus gewoon je platen of cd's mee naartoe nemen en dan ben je klaar.

als je echter je eigen drive-in ofzo begint (en dus regelmatig draait op locaties die niets met de buma doen), dan zal je hierover contact moeten opnemen met de buma.

het kan overigens sowieso natuurlijk geen kwaad om dit soort vragen rechtstreeks aan de buma voor te leggen.

zolang je niet proffesioneel DJ bent hoef je je helemaal niet aan te melden bij buma. Zou nogal wat zijn als ze iedereen die wel es ergens een plaatje draait rechten willen laten betalen.

ehh..heb je het nou over DJ'en of over samplen?

Origineel geplaatst door olafmol
ehh..heb je het nou over DJ'en of over samplen?

over DJ'en, ik wil namelijk platen samplen en dan via sampler draaien ipv platen draaien. Maar dat maakt in principe toch niets uit ivm. rechten?

Maar je hoeft dus nieteens de single van de plaat te kopen, je kan dus gewoon een verzamel cd kopen, en dan die nummers draaien?

Origineel geplaatst door TraiZor

over DJ'en, ik wil namelijk platen samplen en dan via sampler draaien ipv platen draaien.

Zozo... dan heb je heel wat samplegeheugen nodig. Als ik kijk naar hoeveel platen ik nodig heb voor een paar uurtjes draaien...

Maar eh... Speedy J gebruikt ook enkel samplers (2 x Yamaha SU700) voor zijn optredens voor zover ik me kan herinneren. Dus het moet kunnen.

Wat de rechten betreft... als dj hoef je je geen zorgen te maken over rechten. Dat moet de party-organisator doen.

Greetz, F.

platen samplen om te draaien?? ehh.... waarom draai je niet gewoon die CD's die je wilt kopen met behulp van een doodordinaire een Cd speler? maw wat gaat je sampler toevoegen?

Origineel geplaatst door olafmol
platen samplen om te draaien?? ehh.... waarom draai je niet gewoon die CD's die je wilt kopen met behulp van een doodordinaire een Cd speler? maw wat gaat je sampler toevoegen?

ik wil dus die platen in een rs7000 stoppen zodat ik van te voren ze klaar kan zetten en dat ik ze dus kan inmixen zonder 'm goed te zetten. Zo heb ik tijd om me eigen nummers live te spelen.. en misschien er ook doorheen, maar dat moet ik nog allemaal uitzoeken.

ehh....waarom huur of koop je niet gewoon een CD spelertje met pitch? kost met beetje ervaring hooguit 20 seconden om de boel strak te pitchen....en als je al weet wat voor set je op je RS7000 gaat spelen kan je ook nog eens van te voren opschrijven op welke pitch welk nummer moet staan...

vergeet nl niet dat 44.1KHz in stereo samplen ongeveer 10MB per minuut kost....je 64MB zit dus snel vol...

lijkt me eerlijk gezegd geen handige oplossing....tenzij je losse sounds gaat samplen en die songs gaat rebuilden en dan die songs ook "live" doet, maar ja, dan krijg ik weer t gevoel van, doe dan alles van jezelf

Back