Ecler Nuo 5 en M-Audio TriggerFinger

Jumanji

Nieuwkomer
Beste allemaal,

Hoop dat jullie mij als leek op het gebied van midi wat kunnen helpen.

Ik ben een DJ, en gebruik 2x Denon DN-S3500 cd-spelers met een Ecler Nuo 5 mixer. Hiermee kan ik mijzelf heerlijk uitleven maar wil toch iets meer dan dit alleen (ben al erg tevreden overigens hoor!).

Wat ik wil is graag gebruik kunnen maken van de laptop met MP3's. Dit kan ik doen door Serato Scratch Live aan te schaffen waarmee ik mbv tijdcode CD's de MP3's van de laptop op de CD-spelers kan afspelen met alle functionaliteiten van de CD-spelers. Onlangs is M-audio met een soortgelijk produkt uitgekomen, de Conectiv met de bijbehorende software Torq. Waarschijnlijk ga ik deze aanschaffen ipv de Serato variant vanwege dat M-audio 3x goedkoper is en .... het bijbehorende programma Torq goed kan samenwerken met Ableton Live ... en nog eigenlijk veel meer dan dat.

Dat was 1. Keuze voor M-Audio zal het gaan worden.

Dan heb ik punt 2.
Ik ben een demofilmpje tegengekomen van de M-Audio Conectiv waarin ze ook gebruik maken van hun TriggerFinger. Jullie denk ik wel bekend, een drum controller gebruik makend van het midi-protocol (als ik het goed zeg).

1.) Nu wil ik ten eerste weten, kan mijn mixer, de Ecler Nuo 5, die TriggerFinger aan? Ik weet dat de Nuo 5 Midi Clock heeft, ik zie een Midi Out stekker op de achterzijde zitten en ook RCA plugins voor FX Send en Return.

2.) Ten tweede zou ik graag willen weten hoe ik dit nu aansluit. Is de TriggerFinger alleen met de USB aan mijn Laptop verbonden en de TriggerFinger met zijn Midi Out aan de Nuo 5 Midi Out gekoppeld?

3.) Kan ik zonder audio kaart (zoals de Conectiv of Serato Scratch Live) gebruik maken van de TriggerFinger met laptop en Ableton op de Nuo 5 dmv de USB en Midi connectie?

Zoals jullie zien, ik ken de componenten wel, maar ik heb nog geen goed overzicht van wat ik nu precies nodig zal hebben. Hoop hier wat hulp en tips te kunnen vergaren.

Alvast hartelijk dank voor jullie input!!!
Groet,
Armand

ps. hierbij even de link bijgevoegd naar het demofilmpje van M-Audio op beurs Namm 2006
http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=3257

en een link naar de handleiding van de Nuo 5 (PDF)
http://www.eclerdjdivision.com/download/nuo5_usermanual.pdf

Re: Ecler Nuo 5 en M-Audio TriggerFinger

Nope, de trigger finger komt niet aan je mixer te hangen, alleen aan je laptop! Hiermee kun je bepaalde functies aansturen (parts aan/uitzetten, samples triggeren, etc.) Maar ik geloof niet helemaal dat ik de meerwaarde hiervan zie.. Wat wil je met de triggerfinger? Als je toch al met tijdcode-platen werkt, wat moet je dan nog meer? Hiermee start, stop en bepaal je het tempo van de mp3's..
Ik denk dat de mixer midi-tijdcode uitstuurt die samenhangt met een interne beatcounter, zodat je er externe effecten aan kunt syncen. (Makkelijker gezegd, de mixer detecteert de beat n het aantal BPM's, en stuurt dat via een aangesloten midikabel naar een eventueel effect om bijvoorbeeld een delay gelijk te zetten met het tempo van de plaat!)

De FX sends en returns zijn hiervoor. Je hangt de FX send aan de ingang van je externe effect, en de uitgang laat je terugkomen op de FX return. Via de FX send knop kun je bepalen hoeveel van je originele signaal je naar je effect stuurt, en je kunt bepalen hoeveel van dat effect je uiteindelijk terug wilt horen via je FX return. Dit staat ook ongetwijfeld beschreven in de handleiding!

Ik zou ook niet direct voor Ableton Live gaan denkik. Als je alleen MP3's wil draaien dan zou ik voor een dedicated programma gaan! Bijvoorbeeld het Finalscratch systeem.. Deze wordt geloof ik zelfs geinstalleerd op een aparte partitie van je PC en draait (geloof ik) onder Linux, dus retestabiel! Ableton is helemaal de bombdiggybombom voor live-acts en sequencing enzo, maar als je er alleen mp3's op af wil draaien is het een beetje een heleboel overbodige luxe! Het is een volledige sequencer met alle toeters en bellen vandien.

Misschien dat de Behringer BCD2000 iets voor je is? Dit is een audiokaart en controller, speciaal gericht op laptop-DJ's! Google er maar eens op.. Deze kun je ook aansluiten op je mixer, zodat hij makkelijk te gebruiken is in combinatie met je draaitafels/cdspelers! Met dit apparaat stuur je je MP3software aan, voorzien van pitchcontrols/benders, faders, knoppen voor effecten, noem maar op.. Ongeveer de bediening van een DJ cdspeler! Het is dus ook meteen een geluidskaart voor je laptop, dus de outputs van deze bak kun je rechtstreeks aan je mixer hangen!

Kijk nog eens goed wat je wilt, en vooral wat je erméé wil! Als je gewoon lekker mp3's wil draaien dan zou ik voor een dedicated systeem gaan! Succes man! :okdan:

Origineel geplaatst door Jumanji
Beste allemaal,

Hoop dat jullie mij als leek op het gebied van midi wat kunnen helpen.

Ik ben een DJ, en gebruik 2x Denon DN-S3500 cd-spelers met een Ecler Nuo 5 mixer. Hiermee kan ik mijzelf heerlijk uitleven maar wil toch iets meer dan dit alleen (ben al erg tevreden overigens hoor!).

Wat ik wil is graag gebruik kunnen maken van de laptop met MP3's. Dit kan ik doen door Serato Scratch Live aan te schaffen waarmee ik mbv tijdcode CD's de MP3's van de laptop op de CD-spelers kan afspelen met alle functionaliteiten van de CD-spelers. Onlangs is M-audio met een soortgelijk produkt uitgekomen, de Conectiv met de bijbehorende software Torq. Waarschijnlijk ga ik deze aanschaffen ipv de Serato variant vanwege dat M-audio 3x goedkoper is en .... het bijbehorende programma Torq goed kan samenwerken met Ableton Live ... en nog eigenlijk veel meer dan dat.

Dat was 1. Keuze voor M-Audio zal het gaan worden.

Dan heb ik punt 2.
Ik ben een demofilmpje tegengekomen van de M-Audio Conectiv waarin ze ook gebruik maken van hun TriggerFinger. Jullie denk ik wel bekend, een drum controller gebruik makend van het midi-protocol (als ik het goed zeg).

1.) Nu wil ik ten eerste weten, kan mijn mixer, de Ecler Nuo 5, die TriggerFinger aan? Ik weet dat de Nuo 5 Midi Clock heeft, ik zie een Midi Out stekker op de achterzijde zitten en ook RCA plugins voor FX Send en Return.

2.) Ten tweede zou ik graag willen weten hoe ik dit nu aansluit. Is de TriggerFinger alleen met de USB aan mijn Laptop verbonden en de TriggerFinger met zijn Midi Out aan de Nuo 5 Midi Out gekoppeld?

3.) Kan ik zonder audio kaart (zoals de Conectiv of Serato Scratch Live) gebruik maken van de TriggerFinger met laptop en Ableton op de Nuo 5 dmv de USB en Midi connectie?

Zoals jullie zien, ik ken de componenten wel, maar ik heb nog geen goed overzicht van wat ik nu precies nodig zal hebben. Hoop hier wat hulp en tips te kunnen vergaren.

Alvast hartelijk dank voor jullie input!!!
Groet,
Armand

ps. hierbij even de link bijgevoegd naar het demofilmpje van M-Audio op beurs Namm 2006
http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=3257

en een link naar de handleiding van de Nuo 5 (PDF)
http://www.eclerdjdivision.com/download/nuo5_usermanual.pdf

Bedankt voor je inbreng. Het laatste wat ik wil is een laptop-DJ zijn. Ik heb apparatuur waarmee ik heerlijk met CD's kan mixen en wil die CD's vervangen voor tijdcode om zo geen bergen CD's meer te hoeven meenemen, enkeld een laptop.

Die Behringer die je noemt, tja, wat zal ik zeggen, leuk voor thuis bij de PC, maar voor op een feest .... uhm, nee, absoluut niet. CD-spelers, mixer en bijv. Final Scratch, Serato Scratch Live of M-Audio Conectiv ertussen, dat is wat ik wil en bedoel.

Om het bovenstaande aan te vullen kan je gebruik maken van Ableton Live. Ik weet het, een waanzinnig vol en uigebreid programma waarmee je heel veel kunt doen. Ik ben nieuwsgierig in het gebruik daarin en weet dat het handig is dit programma met een controller te bedienen. Ik ga via fora en internet eens goed in die materie kruipen om goed voorbereid iets te gaan aanschaffen. Op dit moment wacht ik even af totdat de Contectiv leverbaar is en zal ik dat als eerste kopen en gebruiken.

Nogmaals bedankt, ik heb zeker iets aan je reply gehad.

Groet!!

Okdan! :okdan:

Dat je een controller goed kunt gebruiken bij Ableton is zeker een feit! Maar ik zou even goed in Ableton duiken voor je tot aanschaf overgaat, ik denk namelijk dat het niet heel veel toe gaat voegen aan je setup! Al eens gedacht aan een
(loop) samplertje voor aan je mixer? Ook erg leuk om mee te spelen! Of hang een Kaoss-pad aan je FX send en return: Freaken maar!

Plus het feit dat je, als je een laptop-dj-systeem draait (zoals FS, Serato), vast geen extra zooi tegelijkertijd wil draaien met het oog op stabiliteit! Hoe meer zooi je op de achtergrond hebt draaien, hoe groter de kans op glitches, vastlopers, haperingen, noem maar op... Dus ik denk, als je echt op feesten wil gaan draaien enzo, dat je, als je echt Ableton wil gaan draaien, beter 2 laptops kunt meenemen... 1 voor de MP3s en het systeem, 1 voor Ableton!

Maareuh, niks mis met Laptop-DJ's hoor.. Ik geef je groot gelijk! CD's digitaliseren en thuislaten die meuk! Alleen maar extra gesleep... Maar waarom zou een Behringer (of een andere goeie controller) minderwaardig zijn? Als je toch je laptop wilt aansturen is dat toch juist een super-optie? Ook meteen je CD-spelers thuislaten en direct knallen! Goeie geluidskaart eraan en gaan met die banaan.. Het zal even wennen zijn, natuurlijk, maar dat is de stap vinyl->cd's ook.. En het ziet er inderdaad wat minder gaaf uit, maar fuck dat, ik denk dat het superhandig is!

kdj_front_image.jpg

http://www.kontrol-dj.com

Lijkt me echt top om mee te draaien! En het werkt nagenoeg gelijk als CD-spelers.. Enige dat je verder dan nodig hebt is een geluidskaart met meerdere uitgangen en je favoriete vDJ pakket!

Nogmaals, ik snap wel dat het er minder gaaf uitziet misschien, maar bedenk je eens wat je met de cd-spelers wil doen: Je laptop/MP3's aansturen! Dan kun je toch beter iets nemen met veel meer functies, toewijsbare knoppen voor effecten, noem maar op aanschaffen?

Hoop dat je er wat aan hebt! Succes! :okdan:

Back