Geluiden laden op Emu X-board 61

T-ERROR

Nieuwkomer
Ik heb een vraagje,

Ik heb een tijdje geleden een emu X-board gekocht en gebruik die via usb
Er zitten 2 of 3 GB aan verschillende geluiden bij dacht ik maar heb niet kunnen ontdekken hoe ik die in kan stellen.
Weet iemand hoe dat moet?
alvast bedankt,

Tom van der Vegt

Ehm, een x-board is een midicontroller, en verder geen keyboard / synth of wat dan ook..
Je zult er helaas dus geen geluiden in kunnen laden, alleen VST's of andere hardware synths aankunnen sturen.

De geluiden die je op de dvd erbij gekregen heb zijn waarschijnlijk samples. Die kun je 1) in een sampler laden, waarna je ze bespeelt met je x-board of 2) in een sampler plugin van een sequencer laden (Cubase, FLstudio, reason) waarna je ze ook met je x-board kan bespelen.

En tenslotte, met de knoppen op je xboard kan je midi cc's verzenden, zo kan je bijv van een plugin het filter controllen door aan de knop te draaien.

Hopelijk snap je het nu wat meer ;)

Edit:
The Xboard 49 features E-MU's new Proteus X LE Desktop Sound Module with over 1000 sounds

Waarschijnlijk zijn dat de geluiden die je bedoeld, dit programma start je dan op je pc, waarna je via je x-board ze kan bespelen :)

Op de cd die erbij zit, staat Proteus LE. Die moet je installeren, echter heb je hier wel een vst host voor nodig (cubase, fruity loops, etc...).

Dan kun je die geluiden aansturen op je pc (er vanuit gaande dat je een pc hebt). De X-Board zelf maakt, zoals DLBob al zei, geen geluid.

Soepkip

Handleiding even lezen, kan niet geloven dat 't daar niet in detail instaat... tijdens de installatie vraagt 'ie om de map waar je VST instruments in staan. Als je Cubase niet op de C hebt staan maar op een andere drive moet je dat even aangeven.

Het tweede deel (na het installeren) is gelijk aan hoe je welke softsynth dan ook in Cubase opent. Maak een nieuwe track aan. Open de lijst met VST Instruments. Daar zou Proteus LE tussen moeten staan. Kiezen, klaar. Staat 'ie er niet tussen, dan heb je wat foutgedaan.

Bericht door een moderator:
overigens hoort dit bij software synths :P.

nodig>

nodig>

keyboard> zend midi info uit

sequencer> ontvangt midi info van keyboard.

seq> zendt die "door"naar je vsti(proteus) ( virtuele syntheisizer)

vsti>(proteus)deze speelt dan het midi kanaal af,( geluid) af en dat gaat via de geluidskaart naar buiten je mengtafel in.

Back