Waar op letten bij uitproberen Keyboard en monitors ?

Origin X

8 Bit
Ik ben van plan om wat apparatuur aan te gaan schaffen, maar wil dit natuurlijk niet blind gaan doen.
Daarom wil graag een middagje naar feedback gaan, om wat dingen te beluisteren en aan knoppen te draaien, etc.

Wat ik graag wil vragen is waar ik op moet letten bij de volgende zaken:

Master Midi Keyboard/Controller
Ik kan me bedenken dat ik de toetsenaanslag moet testen enzo, maar wat nog meer?

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een M-Audio Axiom 61 (uitgebreide controller en veel toetsten)

Monitors
Actief, Budget tot 250 euro per stuk.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Krk Rp 6, maar hoor daar hier ook wat minder positieve dingen over.

Welke monitoren raden jullie me aan om binnen mijn budget nog meer te beluisteren.

Waar moet ik precies op letten? Het gaat er niet om wat het 'beste' klinkt, maar wat het meest 'realistisch' klinkt natuurlijk, maar hoe hoor je dat (door muziek die je goed kent waarschijnlijk).

Als ik zelf een cd meeneem, wat moet ik daar dan opzetten. Enkele nummers van jezelf en/of nummers die je technisch helemaal kent, lijkt met onder andere? Verschillende genres, is dat belangrijk?

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:

Kennelijk is het vermelden van de naam van bepaalde winkel genoeg aanleiding om eens lekker ongevraagd allerlei meningen over de winkel te geven.

Graag gewoon antwoord geven op de daadwerkelijke vraag, waarmee de vraagsteller misschien ook bij een andere winkel wat aan heeft.

Keyboards, speel er effe op en check of de velocity en aftertoutch response de feel geeft die jij wilt.
Speelt ie licht, speelt ie zwaar etc. Iedereen denkt daar weer anders over.
Bedenk vantevoren hoeveel toetsen je wilt, anders laat je je in de winkel afleiden door allerlei bijzaken. Ook het aantal midicontrollers etc moet je eigenlijk al van tevoren bepalen. Of je moet iets tegenkomen wat je nog niet kon tuurlijk ;)

Monitors, ik ben zeer tevreden over mijn Alesis Active MK2 monitors, misschien dat je die ook in je test mee kan nemen.
Ik zou idd een paar tracks van jezelf (omdat je die toch ook intensief al hebt gehoord op je oude systeem en je dan het verschil goed kan horen met nieuwes) En wat favoriete nummers uit je kindertijd ;) zodat je het overall geluid kan beoordelen.

Ik vind persoonlijk het kiezen van monitors erg lastig. Wat belangrijk is dat als je monitors kleuren JIJ weet waar en hoe ze kleuren zodat je er rekening mee kunt houden. Hoe beter je dat beheerst hoe minder het er eigenlijk toe doet wat je koopt.

Keys is heel erg subjectief, volledig gewogen is voor het inspelen van synthloopjes erg vervelend vind ik zelf......maar anderen hebben daar weer hele andere ideeen over.

Tja waar moet je allemaal op letten bij de aanschaf van keys? Hmm, ja, ziet het er een beetje degelijk uit,voelen de knoppen/ sliders/ joystick en wat er nog meer op zit stevig aan (je hebt niks aan een controller als alles al na een maand in stukjes breekt) , en ja als je Wibi wilt nadoen heb je waarschijnlijk andere toetsenwensen dan als je Tiestofiseerd door het leven gaat. Dus dat kan je eigenlijk alleen ter plekke testen. En andermans reviews ja dat is allemaal wel leuk, maar als jij het getest hebt, en je denkt: dit is het helemaal voor mij (of helemaal NIET, kan ook) gewoon kopen die hap (indien het budgettechnisch kan)
Oja kijk ook of het past qua kleur enz bij de rest van je gear want anders heb je alsnog schele hoofdpijn als je je studio inloopt.

Qua advies van monitors uh ja luister ze allemaal (die je kan kopen voor je budget) en kies dan de goeiste, dan heb je meer plezier dan als je dan een jaar later ofzo toch weer andere (betere?) monitors wil kopen denk ik......

Back