De D. Ramirez Trick?

Origineel geplaatst door xpanded stereo
De hoeveelheid portamento is meestal instelbaar. Bijvoorbeeld op de Juno 106 en MS20. Tevens op een legioen aan andere hard en softsynths.

Ja, maar de vraag is wat bedoel je met hoeveelheid?
Is het de tijd die je kan instellen of de snelheid?

Volgens mij is het : Hoe meer portamento, hoe langer het duurt om van de ene noot naar de andere te pitchen. Dan krijg je dus langer die noten die er tussen in hangen om je oren.:D

De meeste synths na 1986 hebben de keuze tussen fixed time en fixed value portamento, waarbij de eerste altijd binnen een bepaalde periode transposed (volgens mij alleen in digitaal bestuurde synths geimplementeerd) en de tweede altijd dezelfde hoeveelheid transposed binnen een seconde.

Dus bij de eerste duurt de transposition even lang en bij de tweede gaat het altijd even snel (maar duurt C3-C5 langer dan C4-C5).

Origineel geplaatst door bikkel
altijd binnen een bepaalde periode transposed (volgens mij alleen in digitaal bestuurde synths geimplementeerd)

Juist ja...
Thnx!.
Ovewrigens is de SH101 ook een digitaal gestuurde synth! :)
Maar de portamento zal dan zeker in het analoge domein geimplementeerd zijn.

sry voor deze thread naar boven te halen

Kan iemand mij wat richtlijnen geven hoe ik deze sound moet nabootsen?
Ik ben slechts een beginner op het vlak van synths

ik gebruik vooral de MS20 legacy (vst instrument software)

Ik snap vooral het toepassen van de 2 oscilators niet,
hoe je dat precies moet doen etc

mvg,
greg

Wel,

mss dat 't al vermeld is in deze threat ('k heb het maar effe in de rapte gelezen),

maar ik hoor een Pitch envelope op de sound + Portamento.
der is ook een -12st of -24st voor wat meer bass.

De waveform moet ik effe in praktijk uitproberen...

Peace of cake met een Roland JP denk 'k...

2 oscilatoren met een paar octaven verschil
en spelen met de portamento..

dat is wat ik ervan heb begrepen..

Maar ik zou begot ni weten hoe ik die oscilatoren moet instellen..

mvg,
gtronic

Maar ik zou begot ni weten hoe ik die oscilatoren moet instellen..

JA, ik ook ni ze :)
zeker als je dan nog is oa. sync en ring modulatie hebt...

waarschijnl'k is 't ne bestaande patch (timbre) die wat getweakt it }:|

Origineel geplaatst door doggo
Juist ja...
Thnx!.
Ovewrigens is de SH101 ook een digitaal gestuurde synth! :)
Maar de portamento zal dan zeker in het analoge domein geimplementeerd zijn.

Wat is er digitaal aan een SH101? Volgens mij is die CV/Gate, kan geen patches opslaan en is monofoon. Dus zelfs kans dat zelfs de keyboardlogica niet eens digitale techniek bevat.

Origineel geplaatst door bikkel
Wat is er digitaal aan een SH101? Volgens mij is die CV/Gate, kan geen patches opslaan en is monofoon. Dus zelfs kans dat zelfs de keyboardlogica niet eens digitale techniek bevat.

http://elektro80.electro-music.com/articlepix/sh101_blockdiagram.jpg

zie linksonderin.
keyboard, arpegiator, sequencer, etc zijn digitaal.., :)

Het 'loopwerk' is inderdaad volledig analoog en wanneer aangestuurd door cv/gate is het gewoon een analoge synth.
Ik dacht overigens dat er meer digitaal in zat, zoals het samplen van de schuiven, maar dat is blijkbaar niet zo... :)

Origineel geplaatst door Gtronic
iemand die op mijn vraag kan antwoorden..? :)

probeer en luister

op de sylenth maak ik vrij makkelijk zulke geluiden :)

maar je bent al een heel end op weg als je 2 verschiilende oscillators samengooit en gaat spelen met de toonhoogtes van de 2 :)

Origineel geplaatst door Hazes
ik weet ff niet meer in welke synth ik dat ooit ben tegengekomen, maar sommige synths bieden de mogelijk om de wijze van portamento in te stellen. Fingered betekent (ik dacht in een waldorf synth) dat portamento alleen wordt toegepast als je de gespeelde noten laten overlappen; maw je laat de eerst aangeslagen toets pas los als je de tweede vast hebt.

Dat heet toch legato (overlappende noten)? Dus speel je legato dan wordt de envelope niet ge retriggerd. Speel je niet legato wordt hij wel retriggerd. Volgens mij wordt dit ook wel autoglide genoemd.
Op o.a. een bassstation is de wijze van portamento instelbaar, op een waldorf pulse idem.

Origineel geplaatst door Gtronic
EINDELIJK!!!

zalig man!!
merci ;)

Goed man lekker nabootsen, lekker creatief :okdan:

Origineel geplaatst door Bass
Goed man lekker nabootsen, lekker creatief :okdan:

wees is ni zo negatief,
ik ben lerende..

Ik ga niets doen met deze sound hoor,
ik wou het gwn al lerende namaken

maar niemand gaf mij hier deftig antwoord

Ik snap uw punt wel,
maar het kwam ff verkeerd aan

ter info, In de FutureMusic magazine van augustus staat een interview + video-track hoe D.Ramirez een remix maakt.

ik ben er 99,9% zekers van den Dextah het bij het rechte eind heeft.
Dit is écht wel de sound van de voyager. 2 dezelfde licks (de hoogste lick een paar tonen hoger) en enkel op de hoogste lick portomento gebruiken. Eventueel de pitch gebruiken om dit handmatig (via midi ;) te tunen.
en klaar is klara.

Back