Problemen met Edirol PCR-50

neurohack

Nieuwkomer
Ik heb sinds gisteren een Edirol PCR-50 gekocht. Nu heb ik m aangesloten en geinstalleerd, maar hij doet een beetje raar. De meeste toetsen op het keyboard reageren direct, maar sommige toetsen reageren pas heel laat. Het lichtje 'data out' gaat pas oplichten nadat ik de toets een tijdje vasthoudt. Sommige doen het zelfs helemaal niet.
Nu wil ik het ding resetten, maar de toets om 'sys8' te selecteren doet het helemaal niet. Ik vraag me dus af waar het aan ligt, is ie defect? Of misschien resetten...
Het keyboard is uiterlijk in perfecte staat. Hij komt van iemand die hem nauwelijks gebruikte en zorgvuldig heeft bewaard. Ik vraag me af waar het aan ligt... Weet iemand misschien wat?

Bedankt,

Joost

Origineel geplaatst door neurohack
Volgens mij weet geen mens hier iets over midicontrollers. Ik zit er echt mee, want verder werkt alles.

Ho ho, voorzichtig met dat soort opmerkingen! Er zijn hier zat mensen die veel weten over controllers! Dat er niet meteen antwoord op je vraag komt wil niet zetten dat je niet geholpen gaat worden.

Wellicht handig om wat meer info te geven: Hoe heb je dat ding aangesloten? Gebruik je evt. software? Het zou idd best kunnen dat 'ie gewoon kapot is... Als er knoppen en toesten niet goed reageren lijkt me dat geen software probleem in het ding zelf.

Euhm ja, ik was (en ben) er wel een -beetje- gefrustreerd over :duivels: . Dus excuses daarvoor...:o:

Hij is waarschijnlijk gewoon kapot, aangezien alles verder werkt en het alleen de toetsen zijn die laat of niet reageren. Over de aansluiting: usb, maar het er zit een lichtje op het keyboard 'data out'. Deze geeft altijd een respons als je een toets drukt, behalve dan bij 1/3 van alle toetsen, dan reageert dit lichtje pas een seconde later of niet.
Nu vraag ik me af of het te doen is om zo'n ding zelf open te draaien. Ik ben wel handig met spullen, maar ik weet verder niet hoe midikeyboards qua mechaniek in elkaar zitten. Reparatie bij Roland was de moeite niet waard volgens een winkelverkoper, dat zou veel te duur zijn. Dus als iemand wat weet over zelfreparatie van Edirols, laat het weten...

Ik kan je niet helpen met de reparatie van je PCR-50, maar ik weet wel dat er van de eerste serie PCR-50's heel veel problemen waren met het uitvallen van toetsen, zelfs als ze maar heel weinig gebruikt waren.

Ik heb d'r zelf ook 1 sinds een jaar of 2 en ik zit er iedere dag een paar uur op te spelen, en hij doet het nog steeds perfect, maar daar heb jij natuurlijk niks aan.

EDIT: ik vond dit na 1 minuut googlen.

HOW TO FIX DEAD KEYS
Since the warrenty bought me a new board, I decided to take the Edirol apart and see if I could fix it. After opening it up and taking apart the keyboard mechanism (which involves removed the spring from the individual keys--very time consuming), you'll find a rubber contact strip, which can be pulled away from the PCB. Get a pink-type pencil eraser and lightly rub the two contact points on the PCB, then the black contact points on the strip itself. This apparently gets rid of whatever oxidation might be make the key unresponsive. I did this for every key, put it back together, and it works like new.

Gummen dus...;)

En met dit verhaal begint het me ook te dagen. Dit is er eentje uit 2004 en die is maar een paar keer gebruikt, garantie verlopen helaas. Thanx voor de tip!

Ach ja, frustratie enzo, gewoon even googlen dus...:) Ik post wel of het is gelukt.

Back