Harde Schijf voor Samples

gremlin23

Compleet gestoord!
Waarschijnlijk een stomme vraag waarop ik het antwoord al denk te weten. Hoe dan ook voor de zekerheid:

Ik heb twee harde schijven in mijn computer zitten. Een sata met 8mb Cache en een ATA met 2MB Cache (beiden 7200 rmp). Het leek mij handig om de wat oudere ATA schijf te gebruiken om al mijn samples ( Kontakt library, sample cd´s, eigen samples enz) op te slaan. Als ik Kontakt 2 gebruik (in standalone en vst) gebruik en samples direkt van disk stream, gaat het dan trager met een 2MB cache harde schijf? Zo ja, hoeveel?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Frederik.

ik zou zeggen
google naar benchmarks op het internet

er zit nl tussen bepaalde typisches ook grote verschillen
het kan zelfs zo zijn dat je SATA trager is dan je ATA

Het cache geheugen is vooral belangrijk bij grotere schijven (vanaf zo'n 160 GB), dan kan een 2MB cache ietsjes langzamer werken dan eentje met 8MB cache. Dat is meestal alleen ook nog zo als je met veel zeer kleine bestanden werkt.

Voor de rest is je BUS-mastering belangrijk en de chipset op je moederbord. Zo kun je een hele snelle schijf met 16MB cache toch in de benchmark "trager" krijgen dan eentje met 2MB cache.

Als je met audiofies werkt (meestal grote bestanden) maakt het echt niet veel uit. De data per seconde is vrij laag. Ik dacht dat een wav file op 44,1 Khz stereo ongeveer 10MB per minuut is. Per seconde is dat dan niet veel. Je kunt behoorlijk wat stereo audio kanalen tegenlijk laten lopen, voordat er een happering op zou treden.

Geen zorgen.

klopt
ongeveer 10mb/min voor 16bits/44,1khz/stereo
dus 15mb/min voor 24bits/44,1khz/stereo

en reken maar door:
33mb/min voor 24bits/96khz/stereo
65mb/min voor 24bits/192khz/stereo (volgens mijn berekeningen)
dit komt neer op 1mb/seconden per spoor.

Back