richard2000
SyBorg
Origineel geplaatst door heiko
En je vraag over condensatoren:
Volgens mij zijn tegenwoordig de isolatiefolies die in condensatoren gebruikt
worden van veel betere kwaliteit dan vroeger. Dus is volgens mij een
condensator elektrisch gezien net zo goed of beter dan als vroeger.
Hoe het zit op audio gebied is weer anders. Hier komen dingen zoals
frequentiegedrag en soakage aan de orde. Daar zou ik persoonlijk niet
even weten of de condensatoren beter zijn. Ik denk dat het daar
afhangt van het soort isolatiemateriaal (teflon, polyester of mylar isolatie
etc..
In elco's zit electroliet, dit verdampt idd en heeft een beperkte levensduur, kijk maar eens in de datasheets van elco's, daarin vind je ook de levensduur, deze varieerd van zo'n 1000 uur tot 15000 en hoger soms, uiteraard zijn die 1000uurtjes het goedkoopst dus die zit dan ook voor 95% in alle aparatuur.
Condenstaoren zijn vaak droog maar daarvan neemt de electrische isolatie af in de loop der jaren, je krijgt dan last van lekstroompjes die de electronica nadelig beinvloeden.
Het nadeel van elco's en wat minder bij condenstaren is dat ze ook slijten als ze niet gebruikt worden, koop dus nooit NOS condensatoren, deze moeten zo en zo geformateerd worden en waarschijnelijk zijn ze capaciteit kwijt, niet doen dus.
En bij de TV haal je denk ik 2 dingen door elkaar heen, de elco in de voeding wordt soms wel via een weerstand opgeladen, maar dit is dan gewoon een vaste weerstand met een lage waarde.
Voor het demagnetiseren van je beeldbuis wordt wel een PTC weerstand gebruikt, op het moment dat je je TV aanzet wordt er een hoge stroom door wat gespannen kabels achter op de buis gejaagt, deze is kortstondig en zakt dan vrijwel helemaal naar bijna 0 totdat de PTC opgewarmt is.
Laatst gewijzigd: