Stroomverbruik Hifi versterker

Mika2

Ingeburgerd
Dag mensen,

Met die hogere energieprijzen ben ik wat voorzichtiger geworden met het gebruik van apparatuur zoals ook mijn stereo hifiversterker bij het luisteren van muziek. Ik gebruik momenteel een Cambridge audio Axa25 versterker die 25 watt per kanaal levert. In de gebruiksaanwijzing staat echter Max.power consumption 180 watt. Nou heb ik begrepen dat er erg veel onduidelijkheid bestaat over wat de verschillende hifi versterkers nou werkelijk in de praktijk aan stroom slurpen

Nou zit ik eraan te denken om een draagbare stereo radio/cd speler met een laagt vermogen te gaan gebruiken voor het luisteren van muziek. Het apparaat dat ik op het oog heb zou 1,5 watt per knaal aan power leveren en bij gebruik ongeveer 11 watt verbruiken

Mijn vragen aan de mensen die er verstand van hebben zijn de volgende twee:

1. Hoeveel zou mijn Cambridge audio versterker daadwerkelijk verbruiken wanneer ik de volume knop een kwart heb staan? Ik lees hier een daar dat de meeste hifi versterkers wanneer ze aanstaan sowieso 50 watt verbruiken
2. Zou het echt zo wezen dat die kleine radio/cd speler echt alleen 11 watt verbruikt ook wanneer ik een compact disc op dat ding afspeel?

Groeten van een bezorgde muziekliefhebber

Zo'n draagbaar ding lijkt me nogal een achteruitgang in vergelijking met wat je nu hebt, als je wil bezuinigen zijn er wellicht andere mogelijkheden? Het hangt ook af van de tijdsduur dat je de versterker gebruikt. Stel dat je elke dag een uur de versterker gebruikt en dat het opgenomen vermogen die 180W is. In werkelijkheid zal het waarschijnlijk een stuk lager zijn, maar laten we daar even mee rekenen. Je consumptie is dan in een jaar tijd nog geen 66kWh. Op dit moment kost een kWh gemiddeld ca. 0,80 euro, het kost je dan ongeveer 52 euro per jaar. Dus een eurootje per week. Als muziekliefhebber zou ik op zoek gaan naar iets anders om m'n kosten een euro per week te drukken. En nogmaals, in werkelijkheid zal het minder zijn dan die euro.

koop een vermogenmeter en meet al je verbruikers uit voor een dag, meten is weten, dat kost je 30 a 50 euro, zo'n meter...
Een koelkast verbruikt 500 watt per dag, dat kost je kleine 200 euro per jaar, grof gerekend en alles naar boven afgerond.
je stofzuiger haardroger waterkoker toaster koffiezet is een ander paar mouwen

Wat Klinkske zegt. Meten is weten. Dan kom je er waarschijnlijk ook snel achter dat alles wat electriciteit omzet in warmte zoals je waterkoker, koffie-apparaat, oven en fornuis vele malen meer electriciteit gebruiken dan je versterker.

Alleen als het een A type versterker is verbruikt hij wat er op staat anders schakelt hij in vermogen.

koop een vermogenmeter en meet al je verbruikers uit voor een dag, meten is weten, dat kost je 30 a 50 euro, zo'n meter...
Een koelkast verbruikt 500 watt per dag, dat kost je kleine 200 euro per jaar, grof gerekend en alles naar boven afgerond.
je stofzuiger haardroger waterkoker toaster koffiezet is een ander paar mouwen

Dank allen zover. Ja ik heb er zelfs aan zitten denken om de koelkast gewoon niet meer te gebruiken. Als je alleen een huishouden voert zoals ik zoals ik zou dat best kunnen. Maar omdat ik enigszins met gezondheidsproblemen te kampen heb ik toch elke dag bepaalde voedingsmiddelen nodig die nu eenmaal gekoeld moeten worden. Ik denk dat zo een meter wel een goed idee voor mij is. Ik vraag me ook af wat mijn digitenne ontvanger om televisie te kijken verbruikt bijvoorbeeld en de 24 inch monitor die ik er op aangesloten heb, ik heb begrepen dat een laptop met modem ook aardig wat stroom vreet

Zo'n draagbaar ding lijkt me nogal een achteruitgang in vergelijking met wat je nu hebt, als je wil bezuinigen zijn er wellicht andere mogelijkheden? Het hangt ook af van de tijdsduur dat je de versterker gebruikt. Stel dat je elke dag een uur de versterker gebruikt en dat het opgenomen vermogen die 180W is. In werkelijkheid zal het waarschijnlijk een stuk lager zijn, maar laten we daar even mee rekenen. Je consumptie is dan in een jaar tijd nog geen 66kWh. Op dit moment kost een kWh gemiddeld ca. 0,80 euro, het kost je dan ongeveer 52 euro per jaar. Dus een eurootje per week. Als muziekliefhebber zou ik op zoek gaan naar iets anders om m'n kosten een euro per week te drukken. En nogmaals, in werkelijkheid zal het minder zijn dan die euro.

Ik luister doorgaans zeker meer dan een uurtje per dag muziek minstens drie uur. Om te luisteren en om nummers uit te zoeken. Dat de geluidskwaliteit van zo een draagbaar ding minder is daar kan ik nog wel mee leven. Mits het echt veel minder kost

Waar ik vooral met spanning naar uitkijk is de tariefverhoging die op 1 januari er vrijwel zeker door gaat komen

Je kunt veel van de 'sluipvreters' op één blok doen en dat gewoon centraal aan en uitzetten, om standby-verbruik te verminderen. Een koelkast is in de 21e eeuw wel gewoon handig, dus misschien kan die een graadje minder koel. Vervang gewone gloeilampen door led. Als je een slimme meter hebt... ik heb daar zelf een Beeclear aan hangen (wel even een investering) Nuttige inzichten.

Maar hou de balans tussen dingen ontzeggen in de jacht op besparen.

Ik denk niet dat het uit kan om iets vervangend te kopen. Bovendien, als je in de winter luistert wordt veel van het vermogen toch warmte, dus dat scheelt je dat vermogen aan stoken met cv.

Vooral bewust om gaan met energie, dat is denk ik het belangrijkste.

Het luisteren naar goede muziek werkt hartverwarmend
Dat bespaar je dan weer op het stoken van je verwarmingsketel , netto pure winst

in dat geval ben je verloren :)

Schermafbeelding 2022-09-01 om 15.47.46.png

Normaal gesproken op gewoon luisterniveau zit je misschien op 1 a 2 watt heb ik altijd begrepen.
Die Cambridge is 25 W en je hebt 'm op een kwart op een logaritmische volumeregeling dus ik denk dat je hooguit een paar watt verstookt.
Een kw zit momenteel ergens tussen de 5 en 7 dubbeltjes dus voor je een euro hebt verbruikt heb je al flink wat beluisterd lijkt me?
Zoals @Disharmonic al aangeeft zal het wel meevallen.

`K zou me meer zorgen maken om m`n oren dan dat verbruik.
Te hard is niet goed voor de oren.
Zoals hier geschreven is, is geluid ongelofelijk logaritmisch.
Kocht een goedkoop maar goed radiootje 1 watt (5V) wat op tien meter afstand nog goed te beluisteren en te verstaan valt.
Alleen spraak-midden-tonen.
1 Kw uur gaat 40cent kosten met de nieuwe prijzen.
1 watt is 1/1000kw (een duizendste) is dus 0.04 cent maal drie uur. = 0,12 cent
Een proef .:
Met een oude meter met draaischijf liet ik in m`n huis vaak een transistorradio spelen en zette dan deze op
gemiddeld volume en zag dat de meter niet meer draaide behalve als ik deze wat harder zette.
. . . . . `k ben lid van een windmolenvereniging die een park heeft neergezet van €250.000.000
Elk jaar is de winst 25.000.000 = vijfentwintig miljoen.
In twintig jaar totale afschrijving. Met de restwaarde nog als verkoop bedrag.

Met 25cent radio verbruik op een jaar aangesloten op het windmolenpark
kunnen we 100.000.000 100 miljoen radio`s laten spelen beluisterd door zes miljard mensen.
Windpark Krammer kan op dit moment wanneer ik dit nu schrijf met windkracht drie
1,5 miljoen spaarlampen laten branden van 11 watt per stuk rekent de app uit.
Met wat licht daarvan en de radiozenders meegerekend kunnen we de hele wereld synthesizer muziek laten horen.

Even simplistisch gezegd: in klasse B (de meeste klassieke versterkers) is het ingangsvermogen ongeveer 4 keer het muziekvermogen. 1 watt per kanaal is, op ietwat gevoelige speakers, al stevig luid. Dus dan zit je aan 8 watt verbruik in stereo. Enkel als je écht luid speelt begint het op te lopen, maar op "normaal gesprek" niveau spreken we dus over minder dan 10 watt elektrisch vermogen. Niet van wakker liggen dus.

Anderzijds ga ik even checken wat mijn gaming CRT verbruikt. :) Edit: zal iets van een 80W zijn. Niet al te veel gamen dus! :)

Back