moog theremin

teamdj

Nieuwkomer
ik heb een vraagje over de theremin.
hoop hebben er vast wel van gehoord ik ook ben dol op dat ding.
maar er werd gezecht dat dat ding makelijk te bouwen is.
dus weet iemand of er een bouw tekening van is of hoe je dat moet bouwen.

greatz teamdj

ik ben al aan et zoeken geweest maar niet veel er over ge vonden meschien weten hier wel wat gasten er wat van

ja maar heb enkels een tekening nodig hoe die elketronica moet komen te zitten.
en waar ik zoon antenne van kan maken en hoe en zo voort.
of er meschien ook zelf bouw kits zijn er vooor

het antwoord is al eerder gegeven hierboven, en een beetje zelf uitzoeken kan echt geen kwaad.
typ bijvoorbeeld eens "DIY theremin" in in Google. nu kan je mij niet vertellen dat daar niets tussenstaat :)

Genoeg te vinden op Altavista, zoek op theremin schematic

Hier een mooie zoals het hoort met buizen...

bamtrat.gif

Ik had een heel simpel schema, maar dat ding werkte niet. Componenten en alles klopte, maar er kwam een frequentie van een half megaherz uit volgens onze scoop. Wanneer je de spanning eraf haalde kreeg je wel een dikke vette harde square wave. Een echte theremin geeft natuurlijk een sinus, maar die van ons koste maar 3 euro bij elkaar ;)

maar er kwam een frequentie van een half megaherz uit volgens onze scoop.

Als ik het principe goed begrijp is dat ook min of meer de bedoeling. Je hebt twee oscillators, een stabiele en eentje waarvan je de frequentie beinvloed met de antenne. De verschilfrequentie tussen die twee is wat je hoort. De oscillators zelf zitten inderdaad op een hele hoge frequentie, omdat ze anders niet te beinvloeden zijn met je handen.

Correct me if I'm wrong...

Inderdaad, je hebt twee hoge frequenties en het verschil tussen die twee frequenties is de frequentie die je gaat horen.

Maar de 0,5mhz die we hadden gemeten met de scoop, was meetbaar op de output en dus aan het eind van het signaalpad: dàt is helaas niet de bedoeling.

Back