Origineel geplaatst door fuse
Nou Hanz, moet dat nou zo uitgesproken? Klinkt zo zuur.
Daar is helemaal niets zuurs aan (waarom zou ik iemand anders minder dan het beste gunnen?), ik zie graag dat iemand een investering doet in z'n studio waar hij op langere termijn plezier van heeft. Dat betekent dus apparaten die elkaar aanvullen ipv overlappen. Verder, beste Fuse, ga ik even niet in op jouw vrij kansloze manier van iemand onderuit halen - er zijn op die manier de laatste dagen al genoeg threads verknoeid.
Kijk, Richardo, van de muziekstromingen die je noemt weet ik weinig, dat geef ik direct toe.
Maar ik wil je alleen meegeven: realiseer je dat een grote hoeveelheid apparaten niet in eerste instantie leidt tot een beter resultaat.
Liever een select palet van echte fijne, karaktervolle apparaten die ieder in staat zijn iets toe te voegen aan je sound.
Natuurlijk kom je dan snel op vintage gear, maar dat hoeft lang niet altijd. Maar een stapel romplers met grofweg dezelfde specs en ook sound (!) vind ik eerlijk gezegd weggegooid geld.
Vroeger deed men zoiets misschien nog voor de noodzakelijke polyfonie, tegenwoordig haal je genoeg voices uit één apparaat. Dus kies weloverwogen, en houd zeker in eerste instantie je keuze beperkt.
Zet anders eerst de helft van je budget apart, voor aanvullingen die je na een jaar werken met een setup nodig denkt te hebben.
Als ik een lijstje zou moeten maken in jouw budgetklasse:
-DAW van topklasse met een sequencer die bewezen voor je werkt. Dus of Apple met Logic, of PC met Cubase.
Hierbij aandacht voor een goeie recording setup, dus een goed uitgedachte I/O sectie van MOTU danwel RME danwel Tascam etc. etc.
Let hierbij op ruim voldoend inputs / outputs, 24+ kanalen is echt geen vreselijke luxe, ik zou ergens uitkomen rond de 32 tot 48 kanalen I/O. Hoeft je kostentechnisch ook niet de kop te kosten.
Voldoende mate van control, middels een DAW controller opstelling naar je wensen (bijv. Tascam US2400)
Investeer in voldoende rand-software (bijv. DSP spul) en goede omringende DAW voorzieningen (UPS, Backupvoorzieningen etc, stil maken van je setup).
-Voldoende aandacht voor ergonomie op de werkplek, dus goeie schermen (2x 30" widescreen, bijv) en voor de werkhouding een prettige desk met goed bereikbare racks voor gear en goeie stoelen.
-Een akoestisch goed aangepaste afluisterruimte, omdat dit je mixen kan maken en breken. Daarbij kan je op deze manier veel langer werken zonder vermoeidheidsverschijnselen.
Een op de ruimte afgestemde afluistering-oplossing, dus een goeie monitoring sectie van een meer dan fatsoenlijk merk. Of custom built. Koptelefoons: niet zomaar de eerste de beste van de plank bij de Mediamarkt (bijv. liever een Sennie HD-650 dan een HD-595... lees de reviews!). En ook niet een allegaartje van 3 verschillende typen.
Als je met vocals wilt werken: een goeie mic booth. Als je met natuurlijke instrumenten wilt werken: een aparte kamer die hiervoor is ingericht met geschikte akoestiek en benodigde technische faciliteiten. (Dan bedoel ik dus méér dan een koelkast gevuld met Grolsch mee). Bekabeling (audio en MIDI) en stroomvoorziening en koeling / verwarming door de studio op professionele en vooruit uitgedachte manier opzetten. Denk aan patchbays en benodigde (MIDI) interfaces.
-Synths:
1 workstation / rompler. Dus òf Yamaha òf Roland òf Korg. Boeit relatief weinig welke.
1 goed masterkeyboard, gewogen, 88 toetsen. Eventueel met een zeer goeie pianoklank erin.
1 goed masterkeyboard, ongewogen, 76 toetsen.
1 MPC van het type naar je keuze. (2500, bijv?) voor de drums.
Verder de synths zo veel mogelijk in 19" houden, ivm de hanteerbaarheid en ruimte.
Kies een zeer goeie VA (Virus TI, bijv.), een goeie sampler (Akai S-6000), een goeie analoge polyfone bak (Studio Electronics Omega 8?) en een goeie analoge monofone bak (Moog Voyager RME).
In principe heb je dan alles wat je je maar kan wensen. Je kan eventueel nog investeren in wat leuk 'speelgoed' aan echt bijzondere spullen. Vintage gear kan je je bijvoorbeeld aan wagen, maar heeft voordelen (karakter! kwaliteit die je soms niet meer nieuw kan kopen!) en nadelen (onderhoud! betrouwbaarheid!). Ik zou me daar vooral in eerste instantie in inlezen.
-Effecten:
Een paar zeer goeie effecten; waaronder minstens 1 dedicated reverb van middenklasse (Lexicon, TC Electronic), een aantal zorgvuldig geselecteerde compressors (weet ik te weinig van, dus ga ik me niet aan wagen), minstens 1 multi-fx van hoge kwaliteit (TC, Eventide), een mastering EQ / finalizer.
Omdat je werkt met een DAW wil je wellicht zonder 'hardware' mengtafel werken, in dat geval investeren in een paar (naar behoefte) zeer goeie recording strips met goeie preamps en EQ / compressie sectie.
-Mics etc. ga ik me niet aan wagen, geen ervaring mee.
Hopelijk zit er nog een bruikbare tip bij. Ik ben de laatste man die je een dikke stapel gear misgunt, de eerste man die zelf met glimmende oogjes naar mooie spullen kijkt, maar zeker als je er echt productie mee wilt draaien: let op de ergonomie van het geheel. Dat is het allerbelangrijkste.
De keuze mengtafel / DAW-centrisch werken kunnen wij niet voor je maken.
Het heeft wel een aantal gevolgen. Ga je voor een klasse mengtafel dan gaat je budget eis al snel behoorlijk de hoogte in.
In principe *kan* je een boel van de functionaliteit van een mengtafel vatten in een DAW met voldoende inputs / outputs, hardware integratie en investering in dedicated recording channels. En niet te vergeten hands-on control in de vorm van een DAW controller.
Ben je aan de andere kant 'opgegroeid' met een tafel dan is het volgens mij wel lastig om daarvan af te geraken, qua werkwijze.