Trends

Waarom ik zoveel synths heb gekozen is omdat ik me ook bezig ga houden met instrumenals maken voor artiesten en producties in eigen beheer.

Hoe werkt pro-tools precies? Hoeveel sporen kan je max. gebruiken en hoeveel inputs? Is ie beter dan de Apogee?

En belangrijke vraag: heb ik nog wel een mengtafel nodig?

Gr

Sorry, maar zelfs als ik alleen naar je synth-lijstje kijk zie ik dat het niet echt met overweging in elkaar is gezet. Ik zie daar een Fantom, een Triton én een Motif.
3x een uitgebreide romplerworkstation met grofweg dezelfde specs, alleen van een ander merk.
Waarom in vredesnaam? Het ziet eruit als het verlanglijstje van iemand met veel geld en weinig inhoudelijke kennis... en volgens mij is dat nog altijd onontbeerlijk.

Mijn tip: spijker eerst inhoudelijk bij, dat scheelt je zometeen een berg centen en dan heb je zometeen een setup waar je productief gezien veel meer mee kan.
Nu komt het een beetje over zo van, goh, ik moet een wagenpark, weetjewat: een paar hummers, een handje ferrari's en lamborghini's en ach, ik pak er ook nog even een ford transit bij. ;)

Hallo Hans,

Dank je voor je reactie.

Dat ik voor die synths heb gekozen is omdat ik niet eentonige geluiden wil uit dezelfde (merk)synth. Enige waar je gelijk in hebt is dat "optie workstation" van mij eruit kan.

Maar wat zou je me aanraden qua synths voor het maken van HipHop, R&B etc?

Korg spul wordt wel veel gebruikt in dat wereldje, Clavia spul zie je er ook vaak bijstaan maar dat staat eigenlijk overal wel een beetje :)

Welke instr. voor hiphop?

Welke instr. voor hiphop?

Moog Sonic6, Arp 2600, Roland SH101, Rhodes, TR-808, Linndrum. en een EMU SP1200
En daarnaast natuurlijk een MPC met heel veel oud vinyl ernaast met een platenspeler die aan je MPC vast zit gesoldeerd. (Natuurlijk wel oude funk en soul platen, voor de breaks)
Een paar goede buizen pre-amps en wat condenstaor mics.
En om de boel op te nemen een goed TapeDeck, ja cassetebandjes

Ik denk dat ik daar wel HipHop mee moet kunne maken

Nou Hanz, moet dat nou zo uitgesproken? Klinkt zo zuur. :D
Hij wil een pro setup en vind het argument van kunnen kiezen nog helemaal niet zo gek hoor.

IO = input en output en betekend hoeveel kanalen in/uit je computer gaan en is belangrijk als je veel externe apparaten aan wilt sluiten.

En protools is een soort platform van software die met speciale hardware samenwerkt.
Zoals opgemerkt wordt het redelijk veel gebruikt in de pro audio bizz.
En als je wilt kun je er ook onderdelen zoals apogee bij kopen.
Voordeel is de standaard dus als je naar een studio zou stappen met het project kun je zo aan de slag. Maar een basis setup is niet goedkoop en kun je nog bakken geld aan extraas bijkopen.
Zou er zeker eens naar kijken als ik jouw was. Maar in Logic kun je ook projecten in protools formaat exporteren dus wat dat betreft kun je kiezen.

Qua computer zou ik zeggen een apple quad niet doen. Pak dan een core duo omdat en nieuwer en sneller is. Nadeeltje is wel dat nog niet alle software ervoor geschikt is maar dat komt wel. Dan is Logic pro een bijna standaard keuze (hoorde pas nog dat Logic pro bij een quad core maar 2 cores van de 4 gebruikt)

Qua synths, FX, compressors enzo heb je zoveel dat als je het allemaal wilt gaan gebruiken je wel een mixer moet gebruiken. En een uitgebreide ook nog. Een aantal van die FX kan je net zo goed in je computer doen. Mic preamps en goede compressors zijn wel de moeite waard.

En voor opnames met microfoon kan ik een mixer aanraden omdat het praktischer werkt en je zonder vertraging degene die je opneemt een (sub)mix kan aanbieden op een gesloten headset. En snel aan de knoppen zitten om het wat fijner af te stellen etc.
Die mixer hoeft niet perse je hoofdmanier van mixen te zijn. Dat kan ook in de computer als je wilt. Het hangt er maar net vanaf of je liever met een muis werkt of met faders.

Ben het wel eens dat er wel teveel overlap is qua synths maar eerder omdat je 2x roland en 2x yamaha gebruikt.
Qua R&B wordt Triton Extreme veel gebruikt maar Motif ES is wereldwijd de grootste seller.
Die Oasys is helemaal niet zo'n freakbak als jij denkt (alleen best wel duur). En denk dat evt een Kurzweil ook interessant kan zijn.
Virus TI en Moog RME is absoluut niets mis mee.

Maar er is qua software ook nog heel veel interessants te ontdekken.
Puriteinen zien hier vaak het nut niet zo van in maar op het paar forum hebben al een aantal pro muzikanten gezegd dat ze het sneller en doelmatiger met software kunnen werken prettiger vinden en dus op 100% software zijn overgegaan. Het moet wel je ding zijn natuurlijk.

En denk niet dat ik je zo echt geholpen heb maar iig gewezen heb op wat je allemaal kan kiezen.

Wat ik aan kan raden is om gewoon met een basis te beginnen en dan gewoon verder te groeien.

Computer, IO, mixer, boxen, synth, module, mic en preamp en daarmee aan de slag.

En als ik zelf zou mogen kiezen dan zou ik er zelf ook zo niet uit komen trouwens.

Fuse,

"IO = input en output en betekend hoeveel kanalen in/uit je computer gaan en is belangrijk als je veel externe apparaten aan wilt sluiten". Bedoel je een geluidskaart hiermee?

Ik heb net de iMAC op internet gekeken, maar is een aparte beeldscherm dan overbodig?

En stel dat ik later ook live bands wil opnemen in de toekomst, dan is een tafel toch wel noodzakelijk?

Wat kost de Pro Tools|HD 1 Systems? En is het een goeie?

PS, ik wil alles zoveel mogelijk in de computer doen. (opnemen, afmixen etc.)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Nou Hanz, moet dat nou zo uitgesproken? Klinkt zo zuur.

Daar is helemaal niets zuurs aan (waarom zou ik iemand anders minder dan het beste gunnen?), ik zie graag dat iemand een investering doet in z'n studio waar hij op langere termijn plezier van heeft. Dat betekent dus apparaten die elkaar aanvullen ipv overlappen. Verder, beste Fuse, ga ik even niet in op jouw vrij kansloze manier van iemand onderuit halen - er zijn op die manier de laatste dagen al genoeg threads verknoeid.

Kijk, Richardo, van de muziekstromingen die je noemt weet ik weinig, dat geef ik direct toe.
Maar ik wil je alleen meegeven: realiseer je dat een grote hoeveelheid apparaten niet in eerste instantie leidt tot een beter resultaat.
Liever een select palet van echte fijne, karaktervolle apparaten die ieder in staat zijn iets toe te voegen aan je sound.
Natuurlijk kom je dan snel op vintage gear, maar dat hoeft lang niet altijd. Maar een stapel romplers met grofweg dezelfde specs en ook sound (!) vind ik eerlijk gezegd weggegooid geld.
Vroeger deed men zoiets misschien nog voor de noodzakelijke polyfonie, tegenwoordig haal je genoeg voices uit één apparaat. Dus kies weloverwogen, en houd zeker in eerste instantie je keuze beperkt.
Zet anders eerst de helft van je budget apart, voor aanvullingen die je na een jaar werken met een setup nodig denkt te hebben.

Als ik een lijstje zou moeten maken in jouw budgetklasse:
-DAW van topklasse met een sequencer die bewezen voor je werkt. Dus of Apple met Logic, of PC met Cubase.
Hierbij aandacht voor een goeie recording setup, dus een goed uitgedachte I/O sectie van MOTU danwel RME danwel Tascam etc. etc.
Let hierbij op ruim voldoend inputs / outputs, 24+ kanalen is echt geen vreselijke luxe, ik zou ergens uitkomen rond de 32 tot 48 kanalen I/O. Hoeft je kostentechnisch ook niet de kop te kosten.
Voldoende mate van control, middels een DAW controller opstelling naar je wensen (bijv. Tascam US2400)
Investeer in voldoende rand-software (bijv. DSP spul) en goede omringende DAW voorzieningen (UPS, Backupvoorzieningen etc, stil maken van je setup).

-Voldoende aandacht voor ergonomie op de werkplek, dus goeie schermen (2x 30" widescreen, bijv) en voor de werkhouding een prettige desk met goed bereikbare racks voor gear en goeie stoelen.

-Een akoestisch goed aangepaste afluisterruimte, omdat dit je mixen kan maken en breken. Daarbij kan je op deze manier veel langer werken zonder vermoeidheidsverschijnselen.
Een op de ruimte afgestemde afluistering-oplossing, dus een goeie monitoring sectie van een meer dan fatsoenlijk merk. Of custom built. Koptelefoons: niet zomaar de eerste de beste van de plank bij de Mediamarkt (bijv. liever een Sennie HD-650 dan een HD-595... lees de reviews!). En ook niet een allegaartje van 3 verschillende typen.

Als je met vocals wilt werken: een goeie mic booth. Als je met natuurlijke instrumenten wilt werken: een aparte kamer die hiervoor is ingericht met geschikte akoestiek en benodigde technische faciliteiten. (Dan bedoel ik dus méér dan een koelkast gevuld met Grolsch mee). Bekabeling (audio en MIDI) en stroomvoorziening en koeling / verwarming door de studio op professionele en vooruit uitgedachte manier opzetten. Denk aan patchbays en benodigde (MIDI) interfaces.

-Synths:
1 workstation / rompler. Dus òf Yamaha òf Roland òf Korg. Boeit relatief weinig welke.
1 goed masterkeyboard, gewogen, 88 toetsen. Eventueel met een zeer goeie pianoklank erin.
1 goed masterkeyboard, ongewogen, 76 toetsen.
1 MPC van het type naar je keuze. (2500, bijv?) voor de drums.

Verder de synths zo veel mogelijk in 19" houden, ivm de hanteerbaarheid en ruimte.
Kies een zeer goeie VA (Virus TI, bijv.), een goeie sampler (Akai S-6000), een goeie analoge polyfone bak (Studio Electronics Omega 8?) en een goeie analoge monofone bak (Moog Voyager RME).
In principe heb je dan alles wat je je maar kan wensen. Je kan eventueel nog investeren in wat leuk 'speelgoed' aan echt bijzondere spullen. Vintage gear kan je je bijvoorbeeld aan wagen, maar heeft voordelen (karakter! kwaliteit die je soms niet meer nieuw kan kopen!) en nadelen (onderhoud! betrouwbaarheid!). Ik zou me daar vooral in eerste instantie in inlezen.

-Effecten:
Een paar zeer goeie effecten; waaronder minstens 1 dedicated reverb van middenklasse (Lexicon, TC Electronic), een aantal zorgvuldig geselecteerde compressors (weet ik te weinig van, dus ga ik me niet aan wagen), minstens 1 multi-fx van hoge kwaliteit (TC, Eventide), een mastering EQ / finalizer.

Omdat je werkt met een DAW wil je wellicht zonder 'hardware' mengtafel werken, in dat geval investeren in een paar (naar behoefte) zeer goeie recording strips met goeie preamps en EQ / compressie sectie.

-Mics etc. ga ik me niet aan wagen, geen ervaring mee.

Hopelijk zit er nog een bruikbare tip bij. Ik ben de laatste man die je een dikke stapel gear misgunt, de eerste man die zelf met glimmende oogjes naar mooie spullen kijkt, maar zeker als je er echt productie mee wilt draaien: let op de ergonomie van het geheel. Dat is het allerbelangrijkste.

De keuze mengtafel / DAW-centrisch werken kunnen wij niet voor je maken.
Het heeft wel een aantal gevolgen. Ga je voor een klasse mengtafel dan gaat je budget eis al snel behoorlijk de hoogte in.
In principe *kan* je een boel van de functionaliteit van een mengtafel vatten in een DAW met voldoende inputs / outputs, hardware integratie en investering in dedicated recording channels. En niet te vergeten hands-on control in de vorm van een DAW controller.
Ben je aan de andere kant 'opgegroeid' met een tafel dan is het volgens mij wel lastig om daarvan af te geraken, qua werkwijze.

Laatst gewijzigd:
Hans,

Ik heb je reactie doorgelezen en zitten wel dingen in waar ik wat aan heb. Ik heb het dan ook opgeslagen, zodat ik later erop terug kan komen:biertje:

Laatst gewijzigd:
Wat microfoons betreft zie ik ongeveer hetzelfde als wat Hanz met je synths ziet.
Je hebt 3 mooie grootmembraan condensators, maar daarmee ben je in feite vrij beperkt.
Voor drums en percussie kun je bv wat Shure sm-57's of Sennheiser E-604's aanschaffen. Voor overheads, cymbals en strijkers etc. een paar kleinmembraan condensators(Sennheiser e-914, Rode NT-5 etc.), en voor de kick en voor de basversterker bijvoorbeeld een Shure beta-52.
Een paar sm-58's komen ook altijd van pas.
Een shure beta-87 of bv een neumann kms-105 is mooi voor vocalisten die graag een microfoon in de hand houden.

Succes :)

Ik zou dus meer mic's moeten aanschaffen? Want je zegt "vrij beperkt".

P.s. ik kom hier nog op terug, moet helaas vandoor.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

@Richardo. Ik bedoelde qua mac zo'n desktop pro versie. iMAC is meer een mid-end werkstation zeg maar. Als je toch veel met de computer wil doen is een wat snellere aan te raden.

En ik heb het zelf steeds over IO omdat ik zelf een mixer heb die tegelijkertijd ook m'n geluidskaart is. En er zijn wel meer van dat soort geluidskaarten wat meer is dan alleen die geluidskaart.

En die protools setup kan je evt ook navragen in een winkel hoe en wat. Want het is een redelijke puzzel omdat je uit zoveel stukken kan kiezen. Maar zover ik weet is een basissetup zoals die HD-1 al snel richting de 10-15 ruggen.

En voor de rest.
Sorry dat ik het zeg maar ben het op een groot aantal vlakken absoluut niet eens met Hanz en vind zelfs dat het merendeel van zijn tips kant nog wal raken. En dat zeg ik niet om te stoken maar puur omdat ik vind dat hij niet luistert naar wat Richardo vraagt.

Goede akoestiek en ergonomie kan ik me zeer zeker in vinden. Maar voor de rest is het weer dezelfde merken opnoemen zoals gewoonlijk. Of beginnen over apparatuur die niet relevant is.

Een hele poos geleden hadden we iemand anders (Linda) die navenant dezelfde vragen ging stellen en iedereen ging ook even z'n droomsetupje uitdragen. Dat maakt het er niet duidelijker op voor de persoon in kwestie.

Denk dat de praktische tips zoals over die mics, goede akoestiek of een mixer voor opnames gebruiken waardevol zijn. Of die spiegel voor die zangeres zodat ze kan checken of d'r haar goed zit. ;)

Jij alleen zelf weet hoe je inspiratie krijgt en hoe je het beste vast kan leggen. En zolang je dat als uitgangspunt blijft houden kan maakt het de keuze veel makkelijker.
Als jij bijv lekker met Reason je ding kan doen kan kan het zijn dat je door Logic te willen leren er vet de pee in krijgt omdat het weer anders werkt.

En nog wat. Als je dan die vette studio hebt dan is het nog niet over. Je blijft dan onderhoudskosten houden. Hardware die slijt. Software die geupgraded kan (lees moet) worden.

Digitaal en analoog hebben beide voor en nadelen.
Het lijkt mij verstandig om de voordelen van beide te gebruiken en de nadelen van beide weg te laten.

Dus wat is het voordeel van digitaal: Het gebrek aan vervorming. Digitaal kan heel erg goed optellen en aftrekken, zonder dat daar extra vervorming/noise bij komt. Dat betekend dat mixen (signalen optellen) gaat heel goed in digitaal. Ook het editen gaat in digitaal vele malen makkelijker dan in analoog.
Wil je gaan vervormen in digitaal dan moet je non-lineair gaan prosessen, dit is heel erg moeilijk om goed te doen (lokaal oversamplen tot zo'n 10MHz) en kost heel veel rekenkracht.

Wat is het voordeel van analoog: De mooie vervorming. Analoge schakelingen kunnen heel makkelijk non-lineair prosessen, dus dat geeft mooie vervorming. Het nadeel is dat je die vervorming niet kan uitzetten. De vervorming is er altijd en die is niet in alle gevallen bruikbaar.
Je wil toch ook niet bij elk stukje vlees stroganoff saus. Hoe lekker die saus ook is, op den duur gaat het vervelen.

Met dit in het achterhoofd, is het verstandig om te gaan mixen in digitaal en er een paar analoge prosessors bij te nemen voor de saus. Je wilt waarschijnlijk een stroganoff sausje, een bechamel sausje, een champignon sausje en een mooie grill. Dan heb je de best of both worlds.

Heb je een gelimiteerd budget: Begin dan met het digitale gedeelte en schaf later de analoge saus aan.

Ik merk dat je technisch aardig op weg bent qua hardware etc en je zult ook aardig er mee om kunnen gaan. Maar ik mis zeg maar de 'zachte' kant van het verhaal. Wil je dit professioneel gaan doen? Dan heb je alleen aan hardware niet voldoende.
Je vraag begint over trends in muziekhardware e.d. maar wil eigenlijk weten hoe je een goede studio in elkaar zet. En ook als dat klaar is ben je er ook nog niet. Ik zou gewoon naar een goede opleiding gaan zoeken, SAE institute bijvoorbeeld of een andere.

ik raad je aan een beetje klein te beginnen, niet in 1 keer al die spullen kopen. begin maar eens met alleen een korg er-1, een microfoon en een platenspeler. daar kan je al wel wat hiphop mee maken en schaf de rest in stapjes aan. hiermee voorkom je dat je met 4 super dikke rompler synths zit met allevier een handleiding van 400 pagina's... geen overhaaste beslissingen nemen, maar ook niet eindeloos blijven doorgaan met lijstjes maken. probeer ergens mee te beginnen zodat het al vorm begint te krijgen en dan stapje voor stapje uitbouwen. er zijn zo veel dingen waar je hierbij rekening mee moet houden en waar je verstand van moet hebben.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ik je niet alleen maar nog meer in de war gebracht hebt :D

bliepbliep

Back