Trends

"En ik heb het zelf steeds over IO omdat ik zelf een mixer heb die tegelijkertijd ook m'n geluidskaart is. En er zijn wel meer van dat soort geluidskaarten wat meer is dan alleen die geluidskaart"

Fuse,

Je bedoelt zoiets als de Tacam DM24 firewire?

Maar je hebt ergens wel gelijk, qua keus van anderen. Ik denk dat ze ook een stukje van hun eigen hart erin strorten qua keus.

Patat Met,

Ik ben het niet echt met je eens wat betreft "gebrek vervorming digitaal". Dit omdat je bij digitaal altijd onder de 0dB moet blijven en anders krijg je wel vervorming (of heb ik het nu verkeerd?). Bij analoog heb je weer meer speelruimte (je kan over de 0 dB komen zonder problemen.

bliepbliep,

M'n missie is een commercieel studio starten, waarvan ik al in een lopend traject zit. Dan kan ik moeilijk met een paar spulletjes muziekartiesten mn diensten bewijzen.

Origineel geplaatst door Richardo
Patat Met,

Ik ben het niet echt met je eens wat betreft "gebrek vervorming digitaal". Dit omdat je bij digitaal altijd onder de 0dB moet blijven en anders krijg je wel vervorming (of heb ik het nu verkeerd?). Bij analoog heb je weer meer speelruimte (je kan over de 0 dB komen zonder problemen.

Ik dacht dat bij buizen een vervorming optreed die harmonisch is en bij chips en transistoren een vervorming die meer rockgehalte heeft, maar ik kan me vergissen

Richardo, misschien is het wat om een cursus te volgen op bijvoorbeeld de sound academy in Hilversum. Zo te merken is je budget niet het grootste probleem, en je wilt snel van start.
Je kunt daar voor (even met de natte vinger in de lucht) zo'n 2000 euro een cursus sound-engineer volgen. Een half jaar lang, 1 dag in de week.
Je leert daar o.a. werken met protools, cubase sx, de yamaha dm-2000 en o1v96 en je leert over microfoontechnieken, randapparatuur etc.
Je kan als ik me niet vergis een aanzienlijk deel van die studiekosten terugkrijgen van de belasting.
Het theoriegedeelte van alles wat je daar leert kun je in principe ook op internet vinden (o.a. op forums zoals deze) maar het kan behoorlijk leerzaam zijn om ook wat praktische kennis op te doen. Zeker als je je snel wilt profileren als professioneel. :eureka:

bliepbliep,

M'n missie is een commercieel studio starten, waarvan ik al in een lopend traject zit. Dan kan ik moeilijk met een paar spulletjes muziekartiesten mn diensten bewijzen.

[offtopic]
Dan zou ik zeker een opleiding gaan volgen, al was het om te beginnen alleen maar om die belachelijke belastingwetten m.b.t. inkomsten uit muziek een beetje te kennen. Paar simpele maar cruciale vragen:

- bedrijfsvorm? doe je het alleen of met meerdere,
- (bij meerderen) hoe zijn de onderlingen risico's, rechten en plichten verdeeld
- bedrijfsplan, wat doe je als de inkomsten tegen vallen. Een studio moet betaald worden, instrumenten en software verouderen in een studio, die moeten vernieuwd dan wel vervangen kunnen worden, met een bedrijfsplan weet je wat je moet wegleggen om slechte periodes (bijvoorbeeld zomertijd) op te kunnen vangen.
- zorg je zelf voor de rekeningen, of laat je dat doen. Laatste optie kost geld, maar je bent verzekerd dat je altijd je geld krijgt. Je hoeft dan niet zelf achter wanbetalers e.d. aan te gaan.

Muziek opnemen en zelf muziek maken e.d., daar kun je met trail and error leren en hier veel vragen stellen heel ver komen, maar met je bedrijfszekerheid niet. Een groot deel van de mensen die een bedrijf starten stranden (volgens mij zelfs 70%) omdat ze niet weten wat er bedrijfstechnisch rond gaat in hun eigen bedrijf. Ook als je dat door anderen laat doen, je bedrijfsvoering, blijf jij verantwoordelijk. Als een ander slecht met je geld omgaat blijf jij met de gebakken peren zitten.
[/offtopic]

(tekst tussen haakjes)
Tip: gebruik de Citeer-knop aan de rechterkant van een post of zet (quote) en (/quote) om iemand z'n woorden heen (wel de ronde haakjes vervangen door vierkante zoals [ en ] ) - dat leest makkelijker :)

Re: Trends

Kan iemand mij vertellen wat de huidige trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van muziekapparatuur?

:D

Origineel geplaatst door Hanz
Sorry, maar zelfs als ik alleen naar je synth-lijstje kijk zie ik dat het niet echt met overweging in elkaar is gezet. Ik zie daar een Fantom, een Triton én een Motif.
3x een uitgebreide romplerworkstation met grofweg dezelfde specs, alleen van een ander merk.
Waarom in vredesnaam? Het ziet eruit als het verlanglijstje van iemand met veel geld en weinig inhoudelijke kennis... en volgens mij is dat nog altijd onontbeerlijk.

:halleluja Overlap! ...en daarmee is alles gezegd... :stupid

Remmelt,

daar zit ik ook aan te denken. een opvullend opleiding zeg maar. want ervaring heb ik wel met opnemen. en krijg je het terug van de belasting voordat je daadwerkelijk een bedrijf start of erna? want sta nog nergens ingeschreven. zover ben ik nog niet

MadDonna,

Ik ben van plan om het met max 2 personen te doen. En qua cursussen, daarvan heb ik merendeels al gevolgd bij belastinfdienst en KvK. Ik heb nu nog max 6 maanden (was totaal 12 maanden) te gaan en dan weten we of het haalbaars is of niet. En deze tijd wil ik zo goed mogelijk gebruik van maken (info, orienteren, ondernemingsplan etc) en niet overhaast te werk gaan.

Misschien dat je het al weet.
Maar als je een bedrijf opzet kun je de opstartkosten die je daarvoor gemaakt hebt ook meenemen in het geheel. En zover ik weet tot 3 jaar daarvoor. Dus zorg dat je alle paperassen en bonnetjes etc bewaard.
En banken willen je alleen geld geven als je ze heel goed duidelijk kan maken dat je ze terug kan betalen(plus meer). Dus een goed ondernemingsplan met alle toeters en bellen zal zeker nodig moeten zijn.

Origineel geplaatst door trancemo6
Ik dacht dat bij buizen een vervorming optreed die harmonisch is en bij chips en transistoren een vervorming die meer rockgehalte heeft, maar ik kan me vergissen

De laatste keer dat ik me in dat onderwerp heb verdiept had als uitkomst dat buizen ervoor zorgen dat je geluidsgolven (althans het elektrisch signaal in de versterker/het effect) vanaf een bepaald niveau vervormd worden. Het verschil met transistors is deze laatste de golf echt gaan afkappen, waarbij in het uiterste geval bijna een soort blokgolf ontstaat.
Digitaal hangt 't er gewoon vanaf hoe de vervorming is geprogrammeerd, en of de digitaal-analoogconvertors uw signaal mooi omzetten, of je dat laatste effect krijgt.

Back