Trends

Richardo

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat de huidige trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van muziekapparatuur?

veel usb met stekkers en felle kleurtjes etc...
naast de analoog revival veel plastic.
wat wil je weten?

Ik doe momenteel onderzoek voor m'n toekomstige opnamestudio. Checken wat er momenteel speelt op gebied van muziek etc...

Allemaal software? :D

(lekker flauw zeg!)

Maar wat voor studio moeten wij aan denken?

ik weet niet hoe ik het specifiker moet uitleggen, maar probeer t wel ff.

Ontwikkelingen, zowel software- als hardwarematig.

Denk maar aan b.v. (soft)synths, mixers etc.

Of b.v. dat software het overneemt van hardware (zeggen ze)

Wat voor muziek?
Wat voor apparatuur? (synths, mixers, compressors, fx)
Denk je dat trends van belang zijn voor de aanschaf van apparatuur? Trends duren hooguit een jaar, apparatuur koop je meestal voor de langere termijn.

Muziek: Urban (rap, r&b etc)

Apparatuur: synths, mixers. mics

J hebt gelijk, trends zegt niks over kwaliteit. kwaliteit moet in je ziten:)

Origineel geplaatst door Richardo
ik weet niet hoe ik het specifiker moet uitleggen, maar probeer t wel ff.

Ontwikkelingen, zowel software- als hardwarematig.

Denk maar aan b.v. (soft)synths, mixers etc.

Of b.v. dat software het overneemt van hardware (zeggen ze)

Harddiskrecorders worden steeds goedkoper en minder populair omdat software als cubase/logic/ableton steeds beter wordt en pc's steeds krachtiger. Bandrecorders zoals Studers en dergelijke blijven wel verschrikkelijk duur vanwege hun 'analoge sound'.

Digitale mixers integreren goed met je DAW. De een wil dat, de ander vindt het kil en wil liever een karaktervolle analoge tafel. Softsynths zijn in opkomst, hardwaresynths blijven populair zeker onder de mensen die live spelen. De discussie hard vs. soft is al te vaak gevoerd maar is hetzelfde als pc vs. mac: de een wil het een, de ander het ander.

Derde punt heb ik in het tweede punt beantwoord.
Heb je hier iets aan?

Hoeveel sporen, hoeveel mics?
Ga je recording booth gebruiken?
Vind je Korg Oasys de shiznit?
Honden en/of katten?

Je weet wel de usual. :D

Ic3gl0vE,

Ik heb er inderdaad wat aan. I preciate it, thnx.

Fuse,

Qua sporen zal het liggen tussen de 24 en 48 (nog niet zeker)

En ja, recording booth ook (ik neem dat je vocalbooth bedoelt en/of het opnemen van live instrumenten zoals drumstel?)

Korg Oasys vind ik een beetje TE. Dat is meer voor het creeren van eigen unieke geluiden onder de professoren. Ik heb liever synth aan, geluid zoeken en inspelen.

Honden en/of katten? hehe. Bedoel je of ik echt huisdieren heb?

Ic3gl0vE,

Ik snap alleen niet waar je op doelt met

"Harddiskrecorders worden steeds goedkoper en minder populair omdat software als cubase/logic/ableton steeds beter wordt en pc's steeds krachtiger".

Harddisk is iets om op vast te leggen voor bepaalde/onbepaalde tijd, in bytes. Snap dus niet wat cubase te maken heeft met iets vastleggen voor bepaalde/onbepaalde tijd in bytes.

Korg Oasys was meer bedoeld als voorbeel van een alles in een ding apparaat.

En wat Ice bedoeld is standalone HD recorders tov computer gebaseerde recording.
Tascam, Korg en Yamaha hebben bijv 24 sporen recorders voor ongv 1800 euries.

Maar 24-48 sporen is toch wel redelijk fors zou ik zeggen.
Computer, mixer, IO's, controller, monitors, software, DSP FX en voordat je het weet zit je over de 10.000 euries.
Komt er nog meer bij. Kabels, goede mic, pre-amps en nog veel meer van die extraatjes die klauwen met geld kosten en je nooit meeneemt bij het uitrekenen van de kosten. (Maak een totaalplaatje evt in samenspraak bij de toko waar je het gaat kopen.)

En wat hot is? Daar verschillen hier de mening zo zeer over dat je nog wel voer voor 300 draadjes hebt denk ik.
Belangrijkste is denk ik wat jezelf allemaal komt te weten wat er te koop is en welke afwegingen je maakt om je ding te kunnen doen. En kom je er nog niet uit begin je gewoon lekker simpel met een setup die niet te spannend is. En dan komt de ellende van het bedenken wat erna komt vanzelf wel. :)

"Maar 24-48 sporen is toch wel redelijk fors zou ik zeggen"

Ik heb ooit een commerciele single afgemixt met tegen de 50 sporen. Maar dat was softwarematig (cubase).

Tevens weet ik niet of ik wel een hardware mengtafel aanschaf (zoals de high end studios) of alles rechtstreeks in de PC afmix.

Daarnaast heb ik als proef de financien uitgerekend van de aan te schaffen apparatuur. Ik kwam tegen de 40 a 50.000 euro exclusief verbouwing, isolering en akoestiek maken van de studio.

Qua sporen bedoelde ik eigenlijk meer aan IO van/naar je computer.
Want wat je zegt in computer sporen kan rap gaan.

En 50k lijkt me duidelijk een geval van commercieel nivo en dan ben ik wel benieuwd wat je zo ongeveer op je lijst had staan. Een kant en klare protools setup misschien?

Sorry hoor, maar wat bedoel je precies met I/O?

Ik zal wel ff de lijst posten. Misschien heb je wel tips en/of suggesties.

HARDWARE

Computer:

Apple PowerMac quad 2.5 GHZ
Apple Cinema monitor
Laptop Sony Vaio FE21H

Geluidskaart:

Apogee Ensemble (firewire) of

Monitoren:

Mackie HR 824 (2x)

Microfoons:

Studio Projects C1
SE Electronics SE 2200 A
Rode NT 2000

Microfoon preamp:

Avalon U 5

Synthesizers:

Korg Triton Extreme 61
Yamaha MO 6
Roland XV2020 (module)
Roland Fantom XR (module)
Yamaha Motif ES (module)
Acces Virus TI Desktop (module)*
Moog RME (module)*

Drumcomputers:

Akai MPC 1000
Electron Machinedrum UW
Boss DR 880*

Effecten:

TC Helion VoiceDoubler
Avalon VT 747 SP (compressor)
DBX 1066 (compressor)
DBX 231 (equalizer)
Lexicon MX 200 (reverb)
TC Electronic M350 (reverb)

Hoofdtelefoons:

Beyer DT 770 Pro
Sennheiser HD 595
Audio Technica ATH Pro 700

Overige:

Plopfilters (3x)
Microfoonstandaard (3x)
K&M 18860 keyboardstandaard

Studiomeubilair/bouw:

Nog onbekend

Software:

Apple Logic Pro 7.0
Propellerhead Reason 3.0

puik lijsje!!

je kan ook gaan voor een pro-tools set zoals hierboven gezegd is, dit is namelijk de standaard op het moment (de trend dus...)

ik vind het een beetje overkill aan synths (is dat eigenlijk wel mogelijk?? :D ) ik raad je aan om serieus eens te gaan kijken naar de Digi 002. lijkt me een :okdan: apparaat. in een goede studio is een 2e set monitoren ook gebruikelijk.

suc6

bliepbliep

Back